Hej!

Vore jättetacksam om någon hade haft lust och tid att hjälpa mig med råd kring vårt hus.

Först en kort beskrivning av hur vårt hus ser ut:
Vi bor i ett enplans radhus på 110 kvm med självdrag (se bifogad bild).
På planskissen över huset har jag markerat:
- Luft-luftvärmepump placerad över ytterdörren i hallen. Dimensionerad för ca 140 kvm. Rosa streck & pil på planritning.
- Eluppvärmda element under alla fönster förutom i hallen (de flesta är på som "stöd" för luftvärmepumpen)
- Fönsterventiler över alla fönster (förutom i kök) Blå streck på planritning.
- PAX frånluftsfläktar i badrum & tvättstuga som ständigt är på låg hastighet. Blå ringar på planritning.

Problem 1: Uppvärmning
Vi har problem med att få upp värmen i vårt stora vardagsrum samt i sonens sovrum (sovrum 2 på planlösningen). Vad tycker ni att vi ska göra för att få upp värmen? Kan vi öka luftflödet i huset på något sätt (verkar ju som om vår luftvärmepump har svårt att "nå" dessa två rum). Vi har pratat om att sätta in braskamin i vardagsrummet men är en större investering än vad vi har budget för just nu. Jag funderar därför på om någon har någon ide på om det kan finnas någon alternativ lösning på problemet? För att hjälpa luftvärmepumpen kanske? Vi har på elementen som stöd men tycker inte riktigt att det hjälper heller.

Problem 2: Ventilation/"Bra luft"
I sovrum 2 upplever vi dels att vi inte får upp värmen och även att det snabbt blir instängd luft när vi stänger dörren. Detta är vår tvåårings sovrum och vi har monterat en mörkläggande rullgardin över fönstret som dessvärre ligger över fönsterventilen. Detta är väl orsaken till instängdheten. Gardinen är nödvändig för sonens sömn eftersom det är gatlampor precis utanför fönstret. Och för att inte väcka sonen på kvällarna behöver vi stänga dörren. Vi funderar på om vi ska sätta in ytterligare en ventil mot ytterväggen men är då rädda att det ska bli ännu kallare.... Eller kanske en slags ventil i innerväggen mot hallen och värmepumpen för att bättra på ventilation och uppvärmning. Det finns ett elektriskt element men vi kan inte vrida på det så mycket eftersom det blir så varmt att sonen kan bränna sig då.

Hoppas jag har fått med all väsentlig info samt att ni förstår mina frågeställningar.

Tack på förhand!
 
  • Planritning av enplans radhus med markerade värmepump, element och ventilationsområden i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggår? PAX-fläktar ger en ganska liten ventilation. Normalt skall det vara utsug/frånluft i toalett, badrum, tvättrum och kök. För 110 kvm anger normen att totalt 38,5 lit/sek luft ska sugas ut så all luft byts inom varannan timme. Innerdörrarna måste ha en springa/urtag eller hål nertill så luften kan strömma från t.ex. sovrum till kök etc. Om ni är bekymrade över temperaturen på el-radiatorn i sonens rum så byt den mot en ny med bättre värmestyrning.
 
J Josth skrev:
Byggår? PAX-fläktar ger en ganska liten ventilation. Normalt skall det vara utsug/frånluft i toalett, badrum, tvättrum och kök. För 110 kvm anger normen att totalt 38,5 lit/sek luft ska sugas ut så all luft byts inom varannan timme. Innerdörrarna måste ha en springa/urtag eller hål nertill så luften kan strömma från t.ex. sovrum till kök etc. Om ni är bekymrade över temperaturen på el-radiatorn i sonens rum så byt den mot en ny med bättre värmestyrning.
Tack för ditt svar!
Byggår 1969. Självdrag men hur fungerande det är är ju frågan... Finns frånluft i dessa utrymmen men vi satte in PAX-fläktarna nyligen eftersom vi inte tyckte att självdraget funkade för badrum och tvättstuga. Innerdörrarna har springa längst ner.

Jag tolkar ditt svar som att bästa lösningen med sonens rum är ett bättre element. Tack!
 
Lämna sonens dörr lite på glömt också, han lär knappast vakna. Dom små sover djupt!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det kanske är lite överdrivet mycket tilluft i vardagsrummet och hallen, om luftflödet ska fördelas på så många tilluftsventiler blir det ju inte mycket som kommer in genom den enda ventilen i barnrummet.

Eller är det så att rullgardinen verkligen kan täppa till ventilen så att ingen luft kommer in alls?

Barn brukar inte ha något problem med att det är lite svalt i deras rum, när de leker rör de sig så pass mycket att de håller värmen ändå och sover gör man ju snarast bättre om det är svalt i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.