T
systerinca systerinca skrev:
Hej! Är hemskt sugen på att byta spis. Den vi har nu är 70cm bred och den nya måste vara det också. Fattar dock ingenting om el, faser, 230v/400v. Vet inte ens vilka nya spisar jag kan börja kolla på! Snäll hjälp mig fatta. Bifogar bilder på vår nuvarande spis och elkopplingen
Tycker kablaget ser ut att vara 2,5. Stämmer det och att kablaget går helt ändra från centralen så kan du kolla på vilken spis som helst
Tips, gå in på prisjakt och leta. där kan du filtrera på bredden. Sen tar du du dit en elektriker som kopplar in den.

Kan du ta ut propparna (i elcentralen) ur som går till spisen och kolla vilken färg det är där propparna stoppas in?
 
TT4F TT4F skrev:
Svara gärna på Hempularens fråga -”Är den blåa inkopplad idag”?

Det borde den inte vara, men det ser lite ut som det på bilden......
Den blå är kopplad till en grön/turkos på spisen
 
Oavsett, ta dit en elektriker så du får det kollat och korrekt monterat.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Oavsett, ta dit en elektriker så du får det kollat och korrekt monterat.
Absolut!
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
systerinca systerinca skrev:
Den blå är kopplad till en grön/turkos på spisen
ouch - så ska det inte vara!!!!!
Ta dit en elektriker som får mäta och koppla korrekt.
 
TT4F TT4F skrev:
ouch - så ska det inte vara!!!!!
Ta dit en elektriker som får mäta och koppla korrekt.
Bilden på anslutningsdosan visar blå mot blå, vad pysslar du med?
 
TT4F TT4F skrev:
ouch - så ska det inte vara!!!!!
Ta dit en elektriker som får mäta och koppla korrekt.[/QUOTE

Ok.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Bilden på anslutningsdosan visar blå mot blå, vad pysslar du med?
Jag har inte kopplat den! Det såg ut så när vi flyttade in. Förra ägarna har troligtvis också haft så i flera år (eftersom spisen har några år på nacken)
 
Fotografen Fotografen skrev:
Bilden på anslutningsdosan visar blå mot blå, vad pysslar du med?
blå kopplad mot grön/gul låter väl inte så bra....?
 
Var ser du det?
 
För att sammanfatta.
1. Om allt är kopplat som det skall så är det bara att koppla in den nya spisen.
2. Den blå tråden är troligen nolla. Men det är inte helt säkert. Skulle nollan saknas så märker du inte det eftersom den gamla spisen inte behöver någon nolla.
3. Om nollan saknas och den blå tråden är en fas eller den är oansluten så finns det en risk att den nya spisen går sönder.

Vill du undersöka saken mer så kan du öppna luckan där kabeln går in i spisen och titta var den turkosa är ansluten om den är ansluten.

Du kan också titta i centralen om du är försiktig. Du borde kunna hitta de säkringar som går till spisen. Går det in fem trådar i röret? Är den blå tråden ansluten till nollskena? Om du fotar och lägger upp bilden kan du få hjälp om du behöver. Stäng av strömmen innan du öppnar centralen.

Det går att mäta mellan trådarna i dosan för att avgöra om den blå är ansluten.

Att bara koppla in den nya spisen och hoppas på att allt är rätt går givetvis också. Men det vore tråkigt om det är något fel som visar sig genom att spisen går sönder.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Var ser du det?
TS skrev det i sitt svar då jag frågade, eftersom jag inte tycker man ser på bilden
 
Det har jag inte läst, var ser du det??
 
TT4F TT4F skrev:
blå kopplad mot grön/gul låter väl inte så bra....?
Den blå är kopplad till en turkos
Grön/gul är kopplad till grön/gul
Brun är kopplad till brun
Svart är kopplad till svart
Vit är kopplad till svart
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det har jag inte läst, var ser du det??
sorry - hon skrev att den var kopplad mot grön/turkos och jag reagerade på att det var grön/gul
 
systerinca systerinca skrev:
Den blå är kopplad till en grön/turkos på spisen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.