Själva ändringarna kostade inget. men byggtekniskt behövdes en limträbalk och några andra smågrejor ca 5000:- och större badrum innebär mer kakel/klinker
(ca 1000:) .

Hälsningar Micke

P.S överlag har Myresjöhus varit mkt tillmötesgående
vad avser ändringar. Vi ändrade och ändrade, ångrade oss och ändrade igen osv. D.s
 
Till Preeben:
Vad kostade ert bygge sv Ljusgården allt som allt? Vi har fått en offert på 2,8 milj. och då kostar tomten (utan bygglov och andra kostnader) 350000. ::) :D
 
HUStrun!

Vår totalkostnad blev 2,3 milj
varav huset nyckelfärdigt inkl grund 1,7 milj
inkl garage i byggsats med platta och en del tillval
(golvvärme, björkinnerdörrar, spec ytterdörrar, etc)
utan vitvaror, skåp i bad och duschhörna(avdrag: 44kkr)

tomten 190 kkr
bygglov pantbrev etc : 100kkr
va,el: 100kkr

köpt själv (mycket bättre pris)
kamin och skorsten: 30 kkr
vitvaror: 40 kkr
Skåp till bad 15 kkr

Extra arbete efter ök med underleverantör
el 30 kkr (Tomrör spottar,extra uttag)
Målaren 15 kkr (högre standard tapeter etc)
Kakelklinker 10 kkr ( högre standard klinker och mosaik)

Tycker ert pris låter dyrt även om er tomt är dyrare, givetsvis beroende på vilka extra kostnader som
ingår i er offert. Men det ingår ju en hel del i våra 2,3.
Priserna verkar variera friskt beroende på var man bygger. Vi byggde i Halmstad.
Lycka till, det är ett kanon hus, vi stormtrivs. ;D

Hälsningar Preeben
 
Ja, det låter ju onekligen som om de har tagit i när de gett oss ett prisförslag. Så mycket borde de inte ha höjt priserna på ett år. Ändrades kalkylen något för er under byggets gång. Lyckades ni förhandla ner några priser?
 
Kalkylen ändrades hela tiden , inte pga myresjöhus.
Utan pga att vi kom på saker vi ville ha och ändra under byggets gång.
Det är lätt att känna, skall vi inte sätta in...,när vi ändå håller på...

Vad avser pris och prut fick vi 50000:- i rabatt som vår säljare prutade direkt för att få oss att slå till.
utöver det har vi prutat ca 20000 till men det vi lyckats prutat på mest är tillval, nedan följer förteckning av
saker vi fått "på köpet"i priset 1,7 milj. Det är dock svårt och säga hur mycket som är prut eftersom grundpriset inte var 1,7 utan något lägre. Vi anserdock att vi fått mycket hus för pengarna men vi fick ligga i många och långa förhandlingar.

Dubbelgarage i byggsats (ca 70000)
Platta till garage inkl golvbrunn (10000)
Fullhöjds skåp i kök (3000)
Byte ett fönster i garage mot förrådsdörr (3100)
Granpanel i vardrum och kök (4400)
Golvvärme (15000)
Förlängt tak över altan (10000)
Skjutdörrsgarderber i hall (7000)
Förlängning av skjutdörrsgarderober i sovrum (3000)
Frihängande rostfri fläkt i kök (23000)
silverlackade hängrännor och plåtdetaljer (3000)
uppgraderade ytterdörrar (6000)
Anpassad färg på ytterdörrar (1700)
Tillval köksinredning (35000)
Fönster i tvättstuga (3000)
Innerdörrar i björk (8000)
Tilluft till kamin genom grund (3000)

Hälsningar Preeben
 
Tack så jättemycket. Det är toppen att veta att det faktiskt är möjligt att förhandla ner priset. Det handlar ju inte om någa småsummor heller. Det är ju så man undrar om företaget redan från början tar för givet att det ska förhandlas och att de säljer med "prutmån"? ;D :-*
 
preeben: Har du byggt med Myresjöhus i Halmstad. Är du nöjd? Hur har du gjort för att få så mycket på köpet så att säga. Jag och min sambo hoppas på tomt hos myersjöhus o hus så klart då också. Jag är dock rädd att de tar i med priset. De verkar ju trevliga på kontoret men kommunala tomter ska ju släppas inom ett år så jag vill ju inte betala överpris. Vill ju ha chans att få lite på köpet osså. Har du några tips till oss. Tacksam för alla tips vi kan få.
 
Jag undrar också hur du gjort för att få så mycket "extra" Sitter själv med Myresjö och det är
"detta pris är prutat & klart, passar inte det.. så stick"
Man vill ju verkligen inte sitta med ett felaktigt pris i slutändan.

Reggi, är det uppsala??
 
Reggi!

Vi har byggt med myresjöhus i Halmstad. Vi tycker att det fungerat jättebra med Myresjöhus. De har varit ärliga och hållt vad de lovat och hjälpt oss att få det hus vi vill ha.
Tips
Var påläst och gör en strategi inför varje möte (det har säjaren) med säljaren, vad vill ni åstadkomma vid mötet. Innan vi "skrev på " hade vi ca 6 möten med säljaren.
Fråga om allt så ni vet vad ni köper och vad som ingår.
skriv ned frågor och ta med till mötet. Detta ger ett intryck av att ni är förberedda. Var trevliga mot säljaren.
Vid flera av våra möten skrattade vi gott åt att vi hela tiden ifrågasatte och prutade. Fråga säljaren om sätt att få ned priset.
Dokumentera allt på papper efter varje möte. Så slipper ni, " nämen så sa vi inte".

Det är ju en klar fördel och ha en komunal eller annan tomt som inte ägs av myresjöhus. Då är man ju inte beroende av dem utan kan gå till en konkurrent.
Dessutom är ju de komunala betygligt billigare. Vi betaladfe 190' för vår i Gullbrandstorp, de privata och de husfirmorna säljer ligger på 400'

Hälsningar Micke
 
preeben.

Kan inte fatta att det skulle vara dubbelt så dyrt att köpa deras tomter. Våra tomter som Myresjö släpper ligger i Haverdal. Jag tänkte kontakta kommunen som ska släppa tomter i Haverdal om 1.5 år (säger de, men det hör man ju var år) för att kolla vad deras tomter kommer att släppas för. Skiljer det sig inte mycket så gör det mig inte så mycket men jag vill ju inte betala 75 000 för myresjöhus tomt o 400 000 för kommunens. Verkar sannslöst att de skulle ta så mycket mer betalt.

Vill ju ha tomt nu o inte om 2 år men vill inte betala så mycket mer. Kommunen har sagt att tex söndrums tomter ska släppas i snart 20 år så man kan ju inte riktigt lita på deras datumangivelser. Varför känner jag ingen som vill bli av med en tomt längs kusten. Från brottet till haverdal. Vad gör man? Man får väl försöka ta reda på hur mycket dyrare deras tomter är. Risken är ju att man inte får nån alls inom rimlig tid

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.