Kanske är ett onödigt inlägg men mellan de översta pannorna sluter det inte riktigt tätt och det är så under hela stegen på höger sida men störst glipa är det längst upp. Taket är 33 år gammalt och det ligger masonit under(alltså inte spont och papp). Ser svarta ränder i innertaket(masoniten). Takbyte är på gång men vi vill vänta med det ett par år av ekonomiska skäl.

frågan är; ska man vara nervös eller kan man sova gott på nätterna? Vi har bott i huset i tio år och jag har varit uppe många gånger så det har förmodligen sett ut så här hela tiden men kommer inte ihåg att glipan längst upp var så stor

Kan man annars täta sånt på nåt vis?
 
  • Glipa högst upp på takpannor med synlig underlagsbräda och mögelväxt, på ett äldre tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har garanterat sett ut sådär sedan stegen monterades.
Så länge du bara har svarta ränder och masoniten fortfarande "hänger kvar" med överlappen åt rätt håll så skulle jag inte bry mig ett smack.
Som du säger, taket har levt upp till sin tekniska livslängd, så du kommer få göra om det inom en överskådlig framtid.
Om du vill åtgärda det så tar du först och markerar på pannan var steget sitter, tar ned den och slipar ett litet urtag på undersidan av den så att den kan "landa" mot plattan under och sluta tätt som den ska.
 
  • Gilla
Blå baronen
  • Laddar…
Kan de inte vara så att läckaget kommer från genomföringen av skorstenen? Suspekt nära i vart fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.