Har du bil TS? I så fall så borde väl samma "skit" läcka ur däcken på den? Och från grannarnas bilar.
 
S
S Strontus skrev:
Har du bil TS? I så fall så borde väl samma "skit" läcka ur däcken på den? Och från grannarnas bilar.
Jo men då rinner giftet ner i avloppsbrunnar. I originalfrågan handlar det om grundvattnet.
 
S StureS skrev:
Jo men då rinner giftet ner i avloppsbrunnar. I originalfrågan handlar det om grundvattnet.
I dagvattnet som rinner orenat ut i närmsta vattendrag....... undrar vart det tar vägen sen då? :surprised:
 
S StureS skrev:
Jo men då rinner giftet ner i avloppsbrunnar. I originalfrågan handlar det om grundvattnet.
Jag är öppen för inställningen att det kanske är mer hållbart att återvinna däck än att mura in dem. Men ovanstående måste väl vara en ganska naiv inställning? För det första är det ganska uppenbart att mer av däcket sprids i naturen när det sakta slits under körning än när det ligger inmurat i en vägg. För det andra är det inte speciellt mycket av regnvatten på vägar som hamnar i avlopp. Dagvatten renas inte nämnvärt innan det släpps ut i vattendrag.
 
S
T Taxture skrev:
I dagvattnet som rinner orenat ut i närmsta vattendrag....... undrar vart det tar vägen sen då? :surprised:
Du menar att alla brunnar längs kuster innehåller saltvatten?
 
S
A Avemo skrev:
inmurat i en vägg.
Nej, det ligger inte inmurat. Då vore allt väl. Det ligger helt öppet för naturen att värma och kyla och sedan skölja av allt som kan sköljas av och sedan rinna ner till grundvattnet.
 
S StureS skrev:
Nej, det ligger inte inmurat. Då vore allt väl. Det ligger helt öppet för naturen att värma och kyla och sedan skölja av allt som kan sköljas av och sedan rinna ner till grundvattnet.
Jag kan inte yttra mig om hur mycket gifter det finns i däck och hur mycket av dessa som lakas ur av att det regnar på dem. Men det är ganska grundläggande att det kommer att vara mångdubbelt mer som släpps ut i naturen när man kör med en bil och sliter på däcken än när de ligger stilla i regn. Jag är inte övertygad om det förträffliga med att bygga ett hus av däck. Men jag är övertygad om att det inte innebär en risk att förorena grundvattnet. Om det skulle vara ett problem så har vi mångdubbelt större problem med med det som släpps ut från däcken vid körning.
 
Med tanke på att huset som TS hänvisade till är finalist till hållbarhetsutmärkelsen grundstenen 2020 så då kan det väl knappast vara så farligt som TS försöker få alla att tro.
Fast iofs hänvisar man till naturskyddsföreningen så är det väl troligen foliehatt på med tanke på att dom har blivit kidnappade av miljö extremister som lever gott på bidrag från staten
 
S
I ikeo skrev:
hållbarhetsutmärkelsen grundstenen naturskyddsföreningen foliehatt kidnappade miljö extremister
"miljö extremister" men inte "hållbarhets utmärkelsen", inte "grund stenen", inte "natur skydds föreningen". Varför "miljö extremister"? Jag tror du har ett mellanslagsbehov (eller mellan slags behov som du skulle stavat det)
 
Redigerat:
@StureS ditt inlägg med länk till matodlingarna indikerar att det rinner av olämpliga saker från gamla däck, men inte nya. Då återstår att förstå om det som rinner av stannar i marken eller om det tar sig igenom jordlagret ner till vattnet.

....man kan ju också tänka sig att den som skaffar sig beggade däck nu i huvudsak får tag i däck som är 0-10 år gamla => utan HA oljor gissar jag.

När man vet detta kan man bestämma sig för om man ska bli förbannad på grannen eller inte....:)
 
S StureS skrev:
"miljö extremister" men inte "hållbarhets utmärkelsen", inte "grund stenen", inte "natur skydds föreningen". Varför "miljö extremister"? Jag tror du har ett mellanslagsbehov (eller mellan slags behov som du skulle stavat det)
nåja jag stavar hyffsat för att vara mer eller mindre dyslektiker och behöver läsa allt jag skriver fyra fem gånger för att få det rätt men kul att det roar dig att jag har svårt med att särskriva ibland.
 
S
I ikeo skrev:
nåja jag stavar hyffsat för att vara mer eller mindre dyslektiker och behöver läsa allt jag skriver fyra fem gånger för att få det rätt men kul att det roar dig att jag har svårt med att särskriva ibland.
I dag finns det hjälpmedel. Varför slår du inte på stavningskontrollen på din iPhone?
 
S
MathiasS MathiasS skrev:
@StureS
När man vet detta kan man bestämma sig för om man ska bli förbannad på grannen eller inte....:)
Vet inte var "förbannad" kom ifrån. Jag trodde i min enfald att man kunde fråga kunniga människor i detta forum om vad som kan tänkas gälla med lagar och miljöhänsyn. Kanske hade jag fel då.
 
S StureS skrev:
Jag trodde i min enfald att man kunde fråga kunniga människor i detta forum om vad som kan tänkas gälla med lagar och miljöhänsyn. Kanske hade jag fel då.
Vem nekar dig? Du ställde en fråga och du har fått svar på den. Sedan börjar du komma med anmärkningar på vad folk skriver som inte har det minsta med ämnet att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.