Vi har fått erbjudande av Telia om fiber till vår stuga i Roslagen. Pris 18 000 kr med fritt bredband första året och ca 500 kr andra året. Det står i erbjudandet att kostnad för installation tillkommer. Vad menar de? Är inte leveransen komplett? Vad är det då jag betalar 18 000 kr för? De som har bredband där har "lina" in till huset så någon grävning är det inte.
Om jag fattat det rätt så är det ett tvåårsavtal där bredbandet är fritt första året. Kan jag sedan skippa att ha bredbandet helt och ha fiberinkopplingen "för framtida bruk"? Eller byta till annan leverantör? Ca 500 kr/månad är lite mycket i en stuga där vi inte är så ofta, framförallt inte på vintern.
Jag vet möjligheten till mobilt bredband men vi tänkte "framtidssäkra" stugan vad gäller internet.
Jag har förstås ställt en fråga till Telia men min erfarenhet är att det lär dröja innan något svar kommer.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ingen som har erfarenhet av Telia Öppen fiber installation?
 
O olotor skrev:
Ingen som har erfarenhet av Telia Öppen fiber installation?
När jag beställde Telia öppen fiber för 3-4 år sedan betalade jag 19900 för allt, dvs grävning och installation. Jag fick ett väldigt bra erbjudande för tv och internet första året och därefter ordinarie pris. Jag fick ingen möjlighet till att gräva själv för att få ner priset.

Kostnad för installation tillkommer låter konstigt och ingen formulering jag hört.
 
Telia Öppen Fiber är väl de som har en väldigt ”ren och enkel” affärsmodell.
Du betalar för fiber, installation och får en mediaomvandlare på lämpligt ställe.
Jag fick min mediaomvandlare monterad i pannrummet utan extra kostnad.
Inga konstiga avtal för 4 år sedan iaf.

Sen väljer du internet leverantör fritt. De kan ha bindningstider, men du kan ju ha fått ett speciellt 2 årigt avtal från Telia samtidigt. Var det vvillkorat att man var tvungen att teckna sig för 2 års internet av Telia samtidigt?
Du får läsa avtalet igen. Det kanske bara ville upplysa om de tar extra betalt för att för att packa upp och installera Smart Routern?
 
Vad är det för "öppen fiber" om man måste välja Telia i två år?
Nu var det länge sedan, men "Telia Öppen Fiber" kostade oss 16 700:- inklusive uppsättning av medieomvandlare/switch på vägg inomhus (router eller WiFi ingick inte) och priset påverkades inte av vilken internetleverantör som sedan valdes.

Att binda sig till Telia i två år är förstås bättre än att inte få någon fiber alls ...
 
Tack för era svar.
Jag är mest fundersam över vad kostnad för installation innebär och vad det kan röra sig om för pengar.
Någon som har fått något liknande erbjudanden?
 
B b_hasse skrev:
Vad är det för "öppen fiber" om man måste välja Telia i två år?
.
Telia som tjänsteleverantör går ut med ett paket där man också hanterar installation av fiber inom deras Telia Öppen fiber, fiberoperatör.
Sedan kan du efter två år välja valfri tjänsteleverantör som levererar tjänster i Telia Öppenfiber.
Men finns det andra fiberoperatörer på platsen/station med egen utrusning kan du senare också få erbjudande om att byta fiberoperatör t.ex. ComHem&Tele2, Telenor, etc. Samma fiber till fastigheten.
Så det finns flera möjligheter när du som i detta fallet fått fibern installerad.
Och du kan troligtvis också beställa fiber utan paketerat erbjudande men då till annat pris.
Många alternativ kan det bli:cool:
 
Jag har även fått ett erbjudande om Öppen Fiber, utan bredband. Priset är detsamma som för två år med bredband där det kostar drygt 500 kronor per månad det sista året.
F.ö låter det dyrt med drygt 500 kr per månad, hemma har vi Bahnhof för 350 kr per månad.
 
O olotor skrev:
Tack för era svar.
Jag är mest fundersam över vad kostnad för installation innebär och vad det kan röra sig om för pengar.
Någon som har fått något liknande erbjudanden?
Du måste utgå från det erbjudande du fått, du får svaret av Telia om du lugnar dig för det var väl igår du ställde frågan här;)
Jag gissar att det är Telia som tjänsteleverantör som skickat erbjudandet och det är Telia Öppen fiber som sedan bygger din fiberanslutning i fastigheten inkl. medieomvandlare vilket ingår i anslutningsavgiften, samma bolag men två olika produkter vilket kan te sig märkligt om man inte vet hur branschen fungerar. Det som jag också gissar är att ni kan beställa olika installationer av tjänst/erna, utökad trådlös funktion, IPTV med inställning, etc, och de har olika pris om ni väljer något sådant.
 
Sammanfattningsvis är ditt erbjudande alltså fiberanslutning ink allt för 26kkr.

om du väljer telia som leverantör av Internettjänst ingår det i priset i två år, Väljer du inte telia tillkommer månadskostnaden för tjänsten du köper.

det är fortfarande ett ”normalt” pris för anslutning i ett område där Telia inte bygger till kampanjpris.
 
extra kostnad för installation kan vara om man vill ha kopplat nån annanstans än vart den som installerar tycker är enklast/lämpligast.
 
T TheGame skrev:
extra kostnad för installation kan vara om man vill ha kopplat nån annanstans än vart den som installerar tycker är enklast/lämpligast.
Stämmer bra, tänkte inte på det, och för Telia Öppen fiber är det då placering av medieomvandlare som kräver längre patchkabel/dragning i samma rum (är det 5 m som är ingår) eller i annat rum än inkommande fiber. Men inom samma rum brukar det troligtvis bara fixas om det inte är någon specialare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.