Tack för alla bra svar

Räcker det att slangen klarar 6,3 bar eller ska jag välja den som fixar 10 bar?
 
Honken - kort fråga;

om slangen ska ner 80-100 cm, är det inte frostfritt där då? Eller drar slangen bort så mycket värme att området runt slangen fryser till? Kunde inte riktigt släppa tanken på dräneringen i samma spår som jordvärmeslangen. Ibland är jag såååå svår att övertyga :p

 
Hej !

Jo, vi gräver själva, har blivit övertygad nu. Tack för alla svar !


//Mattias
ps:

bilder kommer komma på hemsidan :)
 
Citerar mig själv från ett gammalt inlägg.

Jag hade en grävare med 1,5 m skopa och lade slangen i vardera hörnet på 1,2 m djup.
Grävaren grävde i formen av ett E. När en pinne på E´t var klart drogs en slinga av slangen ut i detta. Den stående delen på E´t var öppet hela tiden. Massorna flyttades från det ena diket till föregående. Vi återfyllde 20 cm manuellt för att skydda slangen innan grävmaskinen hällde i fyllningen. Fyra man krävdes för att hålla jämna steg med grävaren. I väggen på diket 50 cm över slangen fästes märkband.
Grävaren ville ha markeringskäppar i dikenas förlängning som ensmärken att sikta mot. Även en käpp på 1,2 m fanns till hands för att kolla djupet.
Jag byggde en horisontell avrullare för slangen. Ville absolut inte få något veck på slangen som skulle innebära avbrott och krav på skarvning av slangen.
Under hela förläggningen var slangen trycksatt med 0,2 bar. I änden i huset satt svärfar med en manometer och kollade vid återfyllningarna att trycket höll.
Jag rekommenderar dubbla slingor om du behöver längre längd än 300m.
Avrullaren underlättade en hel del. Det är väl värt arbetet att bygga en.

/m
 
Precis Kjell G, slangen drar väck så mycket värme att det fryser runt slangen. Det är därför slangen skall isoleras där den passerar vatten eller avloppsledningar i marken.

Mvh Honken
 
Hej igen !

nu är den äntligen nerlagd, ca 460 meter grävdes ner under dygnets ljusa timmar (fre - sön)

 
  • Kopia_av_IMG_4983.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.