Det börjar dessvärre bli dags att införskaffa progressiva glas, orkar inte med att byta glasögon titt som tätt.

Tänkte kolla om någon här har progresseiva glas redan och kan ge lite råd till en rookie på området...

Synsam verkar vara respekterade för progressiva, men jag har alltid sett dem som lyx-optiker. Man betalar mer än vad man får ut i glasögonkvalitet. Men jag kanske är felinformerad?

Är det värt med extra tusenlappar för synsam jämfört med Synoptik, Smarteyes eller Specsavers, för just progressiva glasögon?

Mvh
Kneppe
 

Bästa svaret

Totte_S
Vill du ha hög kvalitet i själva glasen så kostar det nästan dubbelt. Vi har kört med smarteyes ett par omgångar glas. Ok glas o bågar, kostar 5-6000. Hos tidigare optiker med andra bågar o vassa glas landade man lätt på 10’000.
Testa du ett par progressiva i det lägre prisspannet. Att byta ner sig pga kostnaden är inte roligt.
 
  • Gilla
Kneppe och 1 till
  • Laddar…
Köpte nya brillor för två veckor sedan.
Progressiva, fotokromatiska, Zeiss-glas 5 000 per sida
Bågar, några franska med en katt i varumärket, 2 200
Synundersökning, 800
Totalt 13 000
Glasen var någon ny variant med bredare närfält.
Almå i Linköping, vilken kedja de eventuellt är med i vet jag inte men jag har varit kund där sen de första brillorna på mopedtiden.
 
  • Gilla
Kneppe och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte nya för några månader sedan. La till högre brytningsindex, bästa repskyddet, UV-skydd. Ingen katt i loggan. Fick betala 1300 hos Lensway, då hade jobbet redan betalt undersökningen.
Inte progressiva då, det hade kostat några hundra till.
 
Totte_S
Det är det här jag menar...
Zeiss glas är trevligt som fan. RayBan med slipade glas har jag, tror det är B&L som gör de glasen, den optiska kvalitén i riktiga glas får man inte på Smarteyes...

Fotografen Fotografen skrev:
Köpte nya brillor för två veckor sedan.
Progressiva, fotokromatiska, Zeiss-glas 5 000 per sida
Bågar, några franska med en katt i varumärket, 2 200
Synundersökning, 800
Totalt 13 000
Glasen var någon ny variant med bredare närfält.
Almå i Linköping, vilken kedja de eventuellt är med i vet jag inte men jag har varit kund där sen de första brillorna på mopedtiden.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
H
Kneppe Kneppe skrev:
Det börjar dessvärre bli dags att införskaffa progressiva glas, orkar inte med att byta glasögon titt som tätt.

Tänkte kolla om någon här har progresseiva glas redan och kan ge lite råd till en rookie på området...

Synsam verkar vara respekterade för progressiva, men jag har alltid sett dem som lyx-optiker. Man betalar mer än vad man får ut i glasögonkvalitet. Men jag kanske är felinformerad?

Är det värt med extra tusenlappar för synsam jämfört med Synoptik, Smarteyes eller Specsavers, för just progressiva glasögon?

Mvh
Kneppe
Skall byta bara för att du skall sitta framför datorn då är progresseiva glas ingen höjdare. Då gäller terminalglasögon.
 
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Hej. Jobbar som optiker så jag har lite input. Skall man nörda ner sig ordentligt så får man se förbi kedjorna och titta på vilka som levererar glasen till dom och då finns Zeiss, Rodenstock, Essilor och Hoya samt en del direktimporterat kinakrafs som tex LensWay Smarteyes och Specsavers säljer.
Det finns ett motsatsförhållande när man tillverkar progressiva glas och det är hur bred det klara fältet är kontra hur lugnt och oyrsligt det är när man rör på huvudet. Bredare fält passar den som flyttar ögonen men håller huvudet stilla när man scannar av något, dessa glas kallas hård design, glas med smalare fält men lugnare upplevelse passar dom som rör mycket på huvudet men inte flyttar ögonen så mycket i skallen. Dessa glas kallas mjuk design. De störa tillverkarna kan rangordnas från hård till mjuk som Zeiss, Rodenstock, Essilor och Hoya. Sedan har alla dessa tillverkare olika generationer av glas där man efter hand lyckats klämma ur både mer bredd och lugn men förhållandena kvarstår ändå. Min erfarenhet är att Rodenstock och Essilor fungerar för de allra mesta men är man en personlighet i ytterkanten av hård/mjuk skalan vinner man på att välja respektive glas. Nu vet man oftast inte hur man använder ögonen/huvudet men när man köper sitt andra/tredje par progressiva så kan man rannsaka sig vad man tyckt om de befintliga glasen och välja nästa par efter det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 11 till
  • Laddar…
Köpte 3 par progressiva från Direktoptik för 9000 kr.
Då ingår synundersökning, inga dolda avgifter tillkommer.
De tillåter att man delar med en eller två kompisar.
Som också får synundersökningar.

Så min kompis köpte ett par för 3000 och jag de andra 2 paren för 6000.
Olika bågar, progressiva, transition, UV-skydd, antiglare, repskydd m.m.,
kort sagt - ALLA "bells and whistles" på alla tre paren.
Snygga bågar också. Stort urval.

Dessutom kom jag på i efterhand att jag ville ha ett par terminalglasögon.
Då bytte de ut glasen på det ena paren för att passa som sådana.
De ursprungliga glasen fick jag behålla i fall jag skulle ångra mig senare.

Har haft många olika optikerbutiker/kedjor innan, men nu är bara Direktoptik som gäller.
Att de dessutom är kunniga och kundvänliga är ju en extra bonus.

Man ska kanske akta sig lite för Specsavers om man har starka glas för då kan de bli väldigt tunga och klumpiga...
 
  • Gilla
Kneppe och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Som förstagångsköpare av glasögon för ca 10 månader sen så ångrar jag lite att jag tog progressiva glas. Har Synoptiks nästa bästa glas men upplever att det är extremt känsligt mellan den progressiva delen och det vanliga glaset vilket gör att när jag tittar på instrumenteringen i bilen tex så blir det grumligt om jag inte har glasögonen/huvudet i perfekt läge. Det problemet finns inte med mina slipade solglasögon.

Sitter jag vid datorn väljer jag ALLTID terminalglasögonen.

Kanske upplever jag problemet med den progressiva delen för att glasen är relativt små? Har båge Hugo Boss 1043 (https://m.misterspex.se/p/pg/6771255)
 
Redigerat:
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Din båge är typiskt sett tillräckligt stor. Har man 17-18mm från siktlinjen när man tittar rakt fram och till nederkant på bågen så skall det vara ok, kan gå med mindre också. Hela glashöjden är 40mm och bågar brukar vara centrerade så att ögat kommer i övre delen av glaset så det är nog inte problemet.
Progressiva glas är en kompromiss som inte funkar för alla men de flesta brukar ändå föredra det framför att byta glas hela tiden.
Har du snackat med din optiker om problemet? Ofta kan en ganska lite justering av hur bågen sitter i förhållande till ögonen göra stor skillnad på hur man upplever glasen.
 
H Huset vid sjön skrev:
Hej. Jobbar som optiker så jag har lite input. Skall man nörda ner sig ordentligt så får man se förbi kedjorna och titta på vilka som levererar glasen till dom och då finns Zeiss, Rodenstock, Essilor och Hoya samt en del direktimporterat kinakrafs som tex LensWay Smarteyes och Specsavers säljer.
Det finns ett motsatsförhållande när man tillverkar progressiva glas och det är hur bred det klara fältet är kontra hur lugnt och oyrsligt det är när man rör på huvudet. Bredare fält passar den som flyttar ögonen men håller huvudet stilla när man scannar av något, dessa glas kallas hård design, glas med smalare fält men lugnare upplevelse passar dom som rör mycket på huvudet men inte flyttar ögonen så mycket i skallen. Dessa glas kallas mjuk design. De störa tillverkarna kan rangordnas från hård till mjuk som Zeiss, Rodenstock, Essilor och Hoya. Sedan har alla dessa tillverkare olika generationer av glas där man efter hand lyckats klämma ur både mer bredd och lugn men förhållandena kvarstår ändå. Min erfarenhet är att Rodenstock och Essilor fungerar för de allra mesta men är man en personlighet i ytterkanten av hård/mjuk skalan vinner man på att välja respektive glas. Nu vet man oftast inte hur man använder ögonen/huvudet men när man köper sitt andra/tredje par progressiva så kan man rannsaka sig vad man tyckt om de befintliga glasen och välja nästa par efter det.

Jag förstår ändå inte hur vissa optiker kan ta 10 000:- för ett par glasögon när det går att köpa tillräckligt bra för en tusenlapp på andra ställen. Visst är de dyrare säkerligen bättre, men vad är det som kostar 9 000:- mer?
 
Jag köpte bågarna på Ebay och Synoptik fixade glasen. Tror det blev 4000kr/par inkl Sillhuette bågar och de bästa glasen.
 
useless useless skrev:
Jag förstår ändå inte hur vissa optiker kan ta 10 000:- för ett par glasögon när det går att köpa tillräckligt bra för en tusenlapp på andra ställen. Visst är de dyrare säkerligen bättre, men vad är det som kostar 9 000:- mer?
Bra optik är dyrt generellt, oavsett om man tittar på glas, kikare eller kameror. Med det sagt så kan nog en stor andel av kunderna klara sig med ett par hyffsat billiga glas men vill man gå upp i kvalitet sticker priset exponentiellt. Det beror på snävare toleranser i tillverkningen och utvecklingskostnader vilket driver inpriset för optiker, sedan kan man även tänka sig att den optiker som upplever sig sälja de finaste glasen även lägger mer pengar på att butiken skall se fräsch ut och lägger mer pengar på vidareutbildning osv. Detta påverkar inte kvaliteten på glasen men det hamnar ändå på priset på glasögonen.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag inte progressiva glas utan vanliga, men jag har ett par (köpta hos en "riktig" optiker) när jag sitter och läser (studerar) och ett par andra som jag har "till vardags" (köpta hos specsavers)..

Båda två är "samma recept" alltså inga läsglasögon (jag behöver inte det, har enbart brytningsfel) och jag kan säga att det är ENORM skillnad..

De "riktiga" glasögonen kostade nästan fem tusen och specsavers glasen under 1000-lappen.. Och det märks..

De billiga glasen är inte lika behagliga för ögat som de dyrare...

Hade inte valt att köpa ett par glasögon till om det inte vore för att jag behöver byta glasögon på jobbet och helt enkelt inte "klarar" mig utan glasögon en kväll när jag måste läsa.. och har glömt mina privata på jobbet nån gång eftersom jag trots allt ser ganska bra utan glasögon och faktiskt inte måste ha dem (enligt optiker) när jag kör bil..

De billiga glasen duger att köra bil med, men är jobbiga för ögat att tex läsa med eller kolla på telefonen/tvn.. Har samma upplevelse med mina jobb-glas, de är också från specsavers, de är helt enkelt inte lika bra i slipningen (eller nåt)
 
  • Gilla
Roger Magnusson2
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag förstår ändå inte hur vissa optiker kan ta 10 000:- för ett par glasögon när det går att köpa tillräckligt bra för en tusenlapp på andra ställen. Visst är de dyrare säkerligen bättre, men vad är det som kostar 9 000:- mer?
Du svarar på det själv: ”tillräckligt bra”. Vi tycker alla olika om vad tillräckligt bra är. I allmänhet ökar kvalitet (och design mm) med pris men vid högre pris kostar kvalitet allt mer för en liten förbättring. För jämförelse gick jag in på Media Markt och kollade vad en Samsung TV kostar. Varför skall jag betala 120 000 för en TV när en för 6690 är tillräckligt bra. Därför jag vill ha bättre kvalitet. Det gäller också glasögon, personligen tycker jag att glasögon är något jag gärna lägger pengar på. Men vi är alls olika. Någon annan klarar sig med billiga glasögon. Om man inte vet brukar ett bra generellt tips vara att undvika det billigaste och det dyraste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.