Husqvarna vedspis sett uppifrån med öppna och stängda plattlock, i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags vit Husqvarna vedspis i ett kök med svart bänkskiva och stenplattor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan.
Dottern har flyttat in i hus och försöker förstå hur en vedspis fungerar. Någon som kan tänkas vilken sort/modell det är utifrån bilderna? Och hur en sån fungerar med spjäll mm Det enda som står är Husqvarna på den.
 
  • Gilla
Thomas Moberg
  • Laddar…
3026 eller 3027
 
Finns ett vridspjäll inne vid väggen på ovansidan. Samt ett spjäll för tilluft under vedilägget som regleras med en av spakarna.
 
Tackar. Ska framföra ang spjäll. Och ska försöka hitta någon manual/ användar handledning
 
Jag har en likadan. Och är uppvuxen med samma typ av spis/ar. Fungerar väldigt bra. Som tidigare nämnts sitter spjället uppe på spisen till vänster och tilluften på själva fronten. Men oftast får man öppna luckan till asklådan när man tänder upp också. Sen är det olika om den går att stänga helt eller inte, det märker man och är individuellt för varje spis och en massa annat också som inverkar.

Om leran är fin är ugnen jättebra att använda. Om leran är sprucken eller saknas går det lätt att lägga på ny.

Hur är skicket invändigt? Det finns reservdelar om ngt behöver bytas.
 
Enligt förra ägarna så ska den vara nyrenoverad. Dottra har nyligen flyttat in. Så ska framföra tips mm. Antar att det kommer få väntas med proveldning till jul ledigheten.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Om det inte är eldat på länge behöver man få bort "kallproppen" öppna sotluckan och ställ in ett värmeljus, sedan brukar jag dessutom bränna tex en rejäl bit tidningspapper i själva spisen tills jag hör att det blir drag. Ett öppet fönster underlättar när man tänder upp.

Jag brukar nuförtiden, av ren lathet, lyfta stora spisplattan och montera tändveden den vägen. När det tagit sig använder jag vanliga luckan. Det är bara för att jag inte orkar huka mig.
Vi värmer hela nedervåningen med vår spis.
Det är inte svårt men kan vara lite pyssel i början innan man lärt känna sin spis.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Jättetack alla för ert engagemang. Otroligt tacksam för tips o råd. Hon blev mkt glad för hjälpen. Hittade tillomed manualen på nätet.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.