Vi har nyligen flyttat in i vårt hus där vi har sjövärme med en Thermia Diplomat Inverter Mini.
Vi kan ingenting om detta. Har lusläst manualen och googlat allt, men vi blir inte klokare för det.

Tänkte chansa om någon här kan svara på denna kanske enkla fråga;

Ska det se ut såhär?
Att pumpen växlar upp och ned så ofta?

Ställ motfrågor om det behövs!

Tack på förhand!
 
  • Graf på värmepumpsdisplay som visar temperaturförändringar för sjövärmesystem över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även inverters har en lägsta effekt under vilken de arbetar on/off med kompressorn. Vet tyvärr inte exakta gränsen för Diplomat Inverter Mini men det skulle t.ex. kunna vara 2 kW. Sedan har Thermia dessutom ett styrsystem med olika "växlar" för olika effekt i ett antal steg. Experter på Thermia finns på den tavlan i Värmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=13.0 Där går det säkert att få ett ännu bättre svar på olika frågor som rör Thermias produkter.
 
  • Gilla
Anders Christer Andersson och 1 till
  • Laddar…
Hej! Har du fått ngt svar ang detta!? Har lite samma problem med min Diplomat pump!!
Vandrar mkt upp o ner i framledningstemp!?


Goblinn Goblinn skrev:
Vi har nyligen flyttat in i vårt hus där vi har sjövärme med en Thermia Diplomat Inverter Mini.
Vi kan ingenting om detta. Har lusläst manualen och googlat allt, men vi blir inte klokare för det.

Tänkte chansa om någon här kan svara på denna kanske enkla fråga;

Ska det se ut såhär?
Att pumpen växlar upp och ned så ofta?

Ställ motfrågor om det behövs!
 
Har ni alla termostater på elementen fullt öppna så de inte står och stänger när det blir varmt i rummet och pumpen slår stopp?

En värmepump vill gärna bestämma allt själv när det gäller reglering för att funka som bäst.
 
Nybyggt hus med GV slingor och en utjämningstank monterad direkt efter pumpen!
 
Det enkla svar vi fick från vår rörmokare är att den kör lite om man tänker som eco-driving. Den växlar upp och låter dala istället för att ligga på konstant halvfart.
Sen om det stämmer? :thinking:
 
Nja.. Det tycker jag inte verkar logiskt.. Jag har en tekniker ifrån thermex som ska komma inom en snar framtid och vi ska se om det går att få ett bättre svar på frågan.. Hade vart roligt att få se en skärmdump ifrån lite fler pumpar för att se hur deras ser ut..
 
Goblinn Goblinn skrev:
Det enkla svar vi fick från vår rörmokare är att den kör lite om man tänker som eco-driving. Den växlar upp och låter dala istället för att ligga på konstant halvfart.
Sen om det stämmer? :thinking:
Min Thermia Inverter ligger nu under värmesäsong minst på lägsta växeln hela tiden och växlar upp när det blir kallare.
Den stänger aldrig av kompressorn helt.

Hur ser din anläggning ut? Golvvärme? Radiatorer? Blandat?
Lägg upp lite bilder.

Lägg även upp en bild på infoskärmen så man ser vilken mjukvara som finns i din pump.
Många fel kan lösas med ny mjukvara. Jag fick ett problem med utlöst pressostat löst genom mjukvaruuppdatering.
Så det är värt att prova det först. Det är något som du ber firman som installerade pumpen göra.
 
E EyEr0n skrev:
Min Thermia Inverter ligger nu under värmesäsong minst på lägsta växeln hela tiden och växlar upp när det blir kallare.
Den stänger aldrig av kompressorn helt.

Hur ser din anläggning ut? Golvvärme? Radiatorer? Blandat?
Lägg upp lite bilder.

Lägg även upp en bild på infoskärmen så man ser vilken mjukvara som finns i din pump.
Många fel kan lösas med ny mjukvara. Jag fick ett problem med utlöst pressostat löst genom mjukvaruuppdatering.
Så det är värt att prova det först. Det är något som du ber firman som installerade pumpen göra.
E EyEr0n skrev:
Min Thermia Inverter ligger nu under värmesäsong minst på lägsta växeln hela tiden och växlar upp när det blir kallare.
Den stänger aldrig av kompressorn helt.

Hur ser din anläggning ut? Golvvärme? Radiatorer? Blandat?
Lägg upp lite bilder.

Lägg även upp en bild på infoskärmen så man ser vilken mjukvara som finns i din pump.
Många fel kan lösas med ny mjukvara. Jag fick ett problem med utlöst pressostat löst genom mjukvaruuppdatering.
Så det är värt att prova det först. Det är något som du ber firman som installerade pumpen göra.
Vi har golvvärme i hela huset. Sjövärme.

Ny programvara har jag för mig vi fick iom att pumpen helt oförklarligt stannade efter 8 månaders drift. Är inte helt säker där heller.

Såhär ser det ut hos oss just nu.
Vore intressant att se hur det ser ut hos er andra.
 
  • Diagram över värmesystem med kurvor för retur- och framledningstemperaturer på en display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av värmepumpens programvara visar Versioninformation för Diplomat Inverter Mini.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Goblinn Goblinn skrev:
Vi har golvvärme i hela huset. Sjövärme.

Ny programvara har jag för mig vi fick iom att pumpen helt oförklarligt stannade efter 8 månaders drift. Är inte helt säker där heller.

Såhär ser det ut hos oss just nu.
Vore intressant att se hur det ser ut hos er andra.
Display av bergvärmepumps system med kurvor för returledning och framledningstemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av bergvärmepump visar temperaturkurvor för framledning och returledning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display som visar temperaturgraf för ett värmesystem med bergvärmepump och ansluten volymtank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skärm på bergvärmepump visar modell och versionsinformation, logotypen för Thermia synlig nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser min bergvärmepump ut för 5 minuter sen.
Jag har den en volymtank på 100L inkopplad i systemet för att pumpen skall få lite mer vatten att leka med.
Radiatorer i hela huset.
 
Det verkar ju som att din pump går i 10 minuter sen stänger av då framledningen sjunker 15 grader på några minuter.
Har du pumpen inställd på golvvärme?

Jag tror att den stänger av för att din framledning drar iväg för mycket ifrån börvärdet.
Röd och lila linje skall ju följas åt så gott det går.

Har du någon volymtank inkopplad?
Har du termostater på golvvärmen?

Skicka lite fler bilder på din anläggning.

Golvvärmefördelaren tex.
 
Per Ola Persson
Goblinn Goblinn skrev:
Vi har nyligen flyttat in i vårt hus där vi har sjövärme med en Thermia Diplomat Inverter Mini.
Vi kan ingenting om detta. Har lusläst manualen och googlat allt, men vi blir inte klokare för det.

Tänkte chansa om någon här kan svara på denna kanske enkla fråga;

Ska det se ut såhär?
Att pumpen växlar upp och ned så ofta?

Ställ motfrågor om det behövs!

Tack på förhand!
Hej,
Det är ju onekligen rätt många start/stopp på ett dygn. Om jag förstår rätt så visar bilden 3 h och du har 6 st perioder. Det blir 48 st/dygn. Detta skulle jag försöka åtgärda. Jag har i min VP 12-15 st start/stopp per dygn.
Vi har på jobbet ett stort antal värmepumpar uppkopplade av de välkända fabrikaten, och där vi hjälper till med denna typ av drifts- och prestandamaximering. Det jag kan säga att detta är ett vanligt problem, och många värmepumpar har fel start/stopp-cykler, och kommer slitas ut i förtid.
Gå in och titta på easyserv.se, där finns mycket info om detta
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.