Alt 1 med WC i hörnet eller alt 2 med wc i mitten och rundgång

  • Antal röster
    89
Anna_H Anna_H skrev:
När jag tittar på bilderna funderar jag på om det inte lika gärna skulle gå att lägga nybyggnaden mycket längre bak, och få hela vinkeln på framsidan? Det är ju fin utsikt åt alla håll utom bakåt.
Inte säker på om jag förstår vad du menar. placera huset så här?
 
  • Arkitektonisk ritning av ett hus med uppmätta rum och totala ytor angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FreQa FreQa skrev:
Hur stort är huset? 6 gånger 16 m?
Det är inte spikat än men som det är ritat är det 15,4m X 6,4m. Har svårt att göra det längre för då kommer vi för nära tomtgränsen.
 
S Michel stenko skrev:
Inte säker på om jag förstår vad du menar. placera huset så här?
Näää, det där var inte kul, rakt o strikt.
Den snea vinkeln mot det gamla huset var mycket roligare.
 
engs engs skrev:
Samt att det brukar användas som löparbana av barn, på gott o ont. ;)
Våra gör nog minst ett hundratal varv i veckan eller så....
Och de kommer att minnas vad roligt de hade som barn
 
S Michel stenko skrev:
Inte säker på om jag förstår vad du menar. placera huset så här?
Precis vad jag menade. Vet ju inte om det blir bra, men det var en tanke.
 
Isakare Isakare skrev:
Näää, det där var inte kul, rakt o strikt.
Den snea vinkeln mot det gamla huset var mycket roligare.
Rakheten var inte det viktiga, utan att placera huset längre bak för att få mer tomt fritt på framsidan.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Rakheten var inte det viktiga, utan att placera huset längre bak för att få mer tomt fritt på framsidan.
Jag såg mera på kartan på sjön med väderstrecken, rakt mot den gamla byggnaden innebär att huset/altanen vrids mer mot norr, den ligger ju dikt mot öster i det sneda förslaget.
Det gamla huset kommer även skugga altanen på förmiddagen, hörnan kommer inte få nån sol förens på eftermiddagen. Den fria sikten över sjön kommer delvis försvinna
Jag personligen gillar hörn med em/kvällssol, men i detta fall med sjön utanför skulle jag inte dragit in huset.
 
  • Gilla
Stenko
  • Laddar…
Orkar inte läsa hela tråden så ursäkta om nån redan nämnt de men rita in en skrubb/klädkammare/förråd. De finns ju inte ens plats att gömma en dammsugare.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Jag har lite synpunkter på exteriören, De två långsmala fönster på 2:a våningen ger ett litet konstigt intryck där de ligger inklämda under taket. Från insidan kommer man dessutom bara kunna se ut om man ligger på golvet. Vad skall utrymmet användas till? Förvaring? Ta bort dessa fönster och om du vill ha ljus in så öppna upp mot vardagsrummet. Jag reagerar också på att de 5 stora fönster som sittet mot sjön sitter oregelbundet med olika avstånd. Du har 3 med ett avstånd och sen 2 med ett annat och sen ett 3:e avstånd mellan grupperna. Du bryter också av dessa härliga stora fönster med ett litet udda sovrumsfönster, jag tycker inte det blir snyggt. Jag skulle ta bort ett av de 5 stora och sätta i sovrummet. Utanför badrummet fyller det ju ändå väldigt liten funktion. Jag skulle dessutom ta ett öppningsbart i sovrummet, då får du ett fantastiskt sovrum där man kan gå direkt ut på morgonen. Jag skulle också välja minst ett öppningsbart i vardagsrummet, så man även här får markkontakt, med det läget du har skall du inte låsa in dig. Det skulle också vara snyggt att dessa fönster var lite högre, ser ut som 210 på ritningen, hellre färre högre än många låga. Beror ju på vilken planlösning du väljer, ett förslag kunde vara ett öppningsbart i sovrummet och ett parti på 3 fönster i vardagsrummet där mittfönstret är öppningsbart.
 
  • Gilla
Stenko
  • Laddar…
Jag skulle lägga badrummet så att badkaret hamnar med utsikt över sjön. Ev. snedställa badkaret. Skulle även sätta in glasdörr ut. Praktiskt om man vill ta en dusch efter att ha tagit ett dopp i sjön eller om planer på att skaffa utespa finns, eller bara för att vädra ut ånga efter dusch.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.