Hej,

Dags att sätta upp en ny taklampa, en IKEA SVARTRÅ ljusslinga som kan användas både inomhus och utomhus: https://www.ikea.com/se/sv/p/svartra-led-ljusslinga-med-12-ljus-svart-utomhus-50390822/

Jag har DCL-uttag i taket och denna lampa kommer med vanlig stickpropp (schuko?) med en transformator, se bild här: https://www.ikea.com/se/sv/images/p...us-svart-utomhus__0454410_PE602747_S5.JPG?f=s

Finns det någon adapter eller behöver jag (läs: behörig elektriker) byta ut DCL-uttaget i taket till ett vanligt stickproppsuttag?

Antar att jag inte kan klippa sladden och byta till en DCL-propp eftersom det är någon form av transformator i "klumpen" som är viktig? Kan jag köpa en vanlig sladd med schuko-hona, en DCL-stickpropp och koppla ihop dessa för att skapa en egen adapter?
 
J JockeEriksson skrev:
Hej,

Dags att sätta upp en ny taklampa, en IKEA SVARTRÅ ljusslinga som kan användas både inomhus och utomhus: [länk]

Jag har DCL-uttag i taket och denna lampa kommer med vanlig stickpropp (schuko?) med en transformator, se bild här: [länk]

Finns det någon adapter eller behöver jag (läs: behörig elektriker) byta ut DCL-uttaget i taket till ett vanligt stickproppsuttag?

Antar att jag inte kan klippa sladden och byta till en DCL-propp eftersom det är någon form av transformator i "klumpen" som är viktig? Kan jag köpa en vanlig sladd med schuko-hona, en DCL-stickpropp och koppla ihop dessa för att skapa en egen adapter?
Jag röstar på det senare alternativet, då kan du ju också gömma transformatorn på ett ställe som kanske är mer lämpligt (inte bra att låta transformatorn hänga fritt i ett uttag heller).

Dock är denna lösning inte helt kosher eftersom det möjliggör att koppla in apparater som drar mer ström än dcl-uttaget är klassat för. Men för eget bruk skulle jag nöja mig med att vara medveten om detta och köra ändå.
 
Det är väl lite udda med ett schukouttag i taket. Det skulle möjligen tala för att det är bättre att göra en adapter. Som du säger måste transformatorn vara kvar.

Både att tillverka en adapter och byta ett uttag är sådant som du får göra själv. Men givetvis måste du veta vad du gör.
 
Tack för svar. Att göra adaptern känns enklast, snyggast och mest hållbart då det troligen kommer bytas till en annan taklampa framöver ändå. Jag är med på att lamputtag är klassade för lägre ström än vägguttagen men jag är medveten om detta.

Då gör jag en adapter och som @hapazard sa så är det enklare att gömma transformatorn på det sättet.
 
Om du köper en skarvsladd med Eurouttag så kan du klippa stickproppen och montera en DCL-hane. Då äventyrar du inte DCL-uttagets klassning på 6 A.

Vit skarvsladd med europlugg och Eurouttag på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.