Hej! Är hemskt sugen på att byta spis. Den vi har nu är 70cm bred och den nya måste vara det också. Fattar dock ingenting om el, faser, 230v/400v. Vet inte ens vilka nya spisar jag kan börja kolla på! Snäll hjälp mig fatta. Bifogar bilder på vår nuvarande spis och elkopplingen
 
  • Typskylt på en vit Cylinda-spis som visar modellnummer, strömkrav på 3N 400V, och effekt på 9,1 kW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen elkoppling med flera elektriska kablar och anslutningar synlig i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Ser ju ut att finnas 3fas +Nolla +Jord. Så det mesta borde passa.
Vad är den avsäkrad med i proppskåpet?
Vet du om du vill ha induktion eller inte?
 
A
Mät
Mät
Mät
 
  • Gilla
iMicke och 1 till
  • Laddar…
C lallas skrev:
Ser ju ut att finnas 3fas +Nolla +Jord. Så det mesta borde passa.
Vad är den avsäkrad med i proppskåpet?
Vet du om du vill ha induktion eller inte?
Hur kollar jag vad den är säkrad med i proppskåpet? Ursäkta men jag kan verkligen ingenting om el Jag vill gärna ha induktion men glaskeramik funkar också.
 
Borde vara 3st proppar eller brytare i proppskåpet, är dessa 10 eller 16A? Sen behöver du mäta om nollan är inkopplad.

Kanske vore det bäst att dit en elektriker som kan mäta och installera ett Perilex uttag. Då blir det som ett vanligt uttag, fast ett som är anpassat för spisar. Då kan du byta spis utan att behöva anlita elektriker i framtiden.
 
  • Gilla
systerinca
  • Laddar…
Kort svar:
Utifrån bilderna ser det ur som att valfri spis på marknaden kan användas i ditt kök. Den som installerar spisen bör ha det tekniska kunnandet att avgöra om något inte är som det ser ut.

Längre svar:
Din nuvarande spis är en ren 400V spis som kräver två eller tre faser för att fungera, men ingen nolla. En ny spis kommer med all sannolikhet att kräva en nolla till skillnad från den gamla. Att döma av bilderna finns en nolla i dosan, men det går inte att säkerställa bara från bilderna. Alltså troligen inga problem med vilken som helst ny spis. Men det bör säkerställas innan den nya spisen kopplas in.

Om du tittar i elcentralen så bör det finnas en gruppförteckning. Där framgår det hur spisen är avsäkrad. Och det är högst troligt 3x16A eller möjligen 3x10A.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den blåa tråden vi ser. Är den kopplad till något? Den borde vara nolla. Men nuvarande spisen behöver inte nolla. Så den borde inte vara kopplad.
 
C lallas skrev:
Borde vara 3st proppar eller brytare i proppskåpet, är dessa 10 eller 16A? Sen behöver du mäta om nollan är inkopplad.

Kanske vore det bäst att dit en elektriker som kan mäta och installera ett Perilex uttag. Då blir det som ett vanligt uttag, fast ett som är anpassat för spisar. Då kan du byta spis utan att behöva anlita elektriker i framtiden.
C lallas skrev:
Borde vara 3st proppar eller brytare i proppskåpet, är dessa 10 eller 16A? Sen behöver du mäta om nollan är inkopplad.

Kanske vore det bäst att dit en elektriker som kan mäta och installera ett Perilex uttag. Då blir det som ett vanligt uttag, fast ett som är anpassat för spisar. Då kan du byta spis utan att behöva anlita elektriker i framtiden.
H hempularen skrev:
Den blåa tråden vi ser. Är den kopplad till något? Den borde vara nolla. Men nuvarande spisen behöver inte nolla. Så den borde inte vara kopplad.
A Avemo skrev:
Kort svar:
Utifrån bilderna ser det ur som att valfri spis på marknaden kan användas i ditt kök. Den som installerar spisen bör ha det tekniska kunnandet att avgöra om något inte är som det ser ut.

Längre svar:
Din nuvarande spis är en ren 400V spis som kräver två eller tre faser för att fungera, men ingen nolla. En ny spis kommer med all sannolikhet att kräva en nolla till skillnad från den gamla. Att döma av bilderna finns en nolla i dosan, men det går inte att säkerställa bara från bilderna. Alltså troligen inga problem med vilken som helst ny spis. Men det bör säkerställas innan den nya spisen kopplas in.

Om du tittar i elcentralen så bör det finnas en gruppförteckning. Där framgår det hur spisen är avsäkrad. Och det är h
H hempularen skrev:
Den blåa tråden vi ser.
H hempularen skrev:
Den blåa tråden vi ser. Är den kopplad till något? Den borde vara nolla. Men nuvarande spisen behöver inte nolla. Så den borde inte vara kopplad.
Den blå tråden sitter i väggen och är kopplad till en grön/turkos som sitter i spisen
 
C lallas skrev:
Borde vara 3st proppar eller brytare i proppskåpet, är dessa 10 eller 16A? Sen behöver du mäta om nollan är inkopplad.

Kanske vore det bäst att dit en elektriker som kan mäta och installera ett Perilex uttag. Då blir det som ett vanligt uttag, fast ett som är anpassat för spisar. Då kan du byta spis utan att behöva anlita elektriker i framtiden.
Lutar mer och mer att jag får ta hit en elektriker och skaffa Perilex. Verkar som de flesta nya spisar har perilex. Det jag blev fundersam över va om det går att installera Perilex utan att riva hela väggarna och byta elen ända från elcentralen (det vill jag undvika).
 
Att sätta dit ett perilexuttag ser ut att vara en enkel operation. I princip ”bara att skruva dit”.
 
F fredrik.johansson skrev:
Att sätta dit ett perilexuttag ser ut att vara en enkel operation. I princip ”bara att skruva dit”.
Grymt! Är Perilex alltid fem kopplingar? I så fall är det bra, för det är det som finns
 
Detta förutsätter ju att det finns en nolla framdragen förstås... gör det inte det så måste det dras fram.
 
F fredrik.johansson skrev:
Detta förutsätter ju att det finns en nolla framdragen förstås... gör det inte det så måste det dras fram.
Det finns en blå kabel, neutral är väl blå?
 
systerinca systerinca skrev:
Det finns en blå kabel, neutral är väl blå?
Svara gärna på Hempularens fråga -”Är den blåa inkopplad idag”?

Det borde den inte vara, men det ser lite ut som det på bilden......
 
systerinca systerinca skrev:
Det finns en blå kabel, neutral är väl blå?
Det finns en blå kabel. Nollan brukar vara blå. Det betyder inte att du blåa kabel är nolla. Det måste undersökas, om du inte säkerställer det kommer din nya spis gå sönder.
Färgen på kabeln kan vara en ledtråd, men det säger ingenting om hur det faktiskt är kopplat.
 
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.