Hej,
När jag renoverade vardagsrummet för ett par år sedan tog jag upp ett hål i innertaket för att senare kunna bygga en tv-hiss. Nu har "senare" inträffat med marginal (enligt min fru...) och det är nog dags att ta tag i projektet :D

Tänker mig att använda en vinsch från Jula för själva upp- och nedhissandet och sen har jag slaktat en utfällbar stege (liknande telesteps) som stöd så att tvn inte börjar svänga okontrollerat. Hade först tänkt att köpa långa expansionsbeslag men insåg att jag behöver beslag som är drygt en meter i infällt läge men som behöver kunna dras ut närmare 200%. De finns absolut men kostar en förmögenhet så det får bli teleskoprören från stegen.

Länk till vinschen: https://www.jula.se/catalog/bil-och...ar/elektriska-vinschar-230-v/elvinsch-229200/

Jag har hyfsat med plats på vinden och ser inga större problem egentligen med det mekaniska men jag skulle behöva er hjälp med hur jag kan styra ovannämnda vinsch på ett smart sätt. Att använda den trådbundna fjärrkontrollen som följer med är inte ett alternativ (enligt samma person som ligger på om att slutföra projektet...).

Jag hade först tankar på att försöka få till så att när man slår på tvn så hissas den automatiskt ner till en viss nivå (tidsstyrt) och när den hissas upp tänkte jag använda stoppmekanismen i vinschen. Har nog kommit fram till att det inte behöver vara så avancerat utan det skulle funka alldeles utmärkt att styra upp och ned manuellt med en fjärrkontroll (t.ex. Fibaro KeyFob). Mitt huvudbry är vad jag ska använda för z-waveprodukt för att kunna styra upp och ner samt hur man praktiskt kopplar in den mot vinschen.

Har hittat en film på youtube som visar ungefär vad jag vill åstadkomma (fast han har använt en garageportsöppnare).

Skulle vara mycket tacksam för lite vägledning,
LasseR
 
Har inte testat själv men Shelly 2.5 har en inställning för markisstyrning. Dvs ned och upp fällning vilket väl bör vara exakt det du vill få till. Kolla på den tycker jag
 
  • Gilla
LasseR
  • Laddar…
JanneJanne123
En Fibaro rollershutter tycker jag borde funka?
 
  • Gilla
LasseR
  • Laddar…
Tack för era tips!

Jag har kikat lite på Fibaros rullgardinsstyrning och ska också kolla på den som leby rekommenderade (y) Har svårt att tyda i manualen till vinschen hur jag ska koppla på styrningen men det borde ju inte vara några större problem hoppas jag (har inte köpt vinschen än så jag vet inte hur det ser ut).

Lasse
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Då är i alla fall vinschen inköpt men det har nog gett mig fler frågetecken än svar tyvärr :worried:

Fibaro Roller shutter lär nog inte fungera eftersom den bara klarar 1,7A och effekten på motorn är 450W. Fick en idé om att köra en vanlig Fibaro Double switch och använda ena utgången till upp och den andra för att fira ner vinschen. Borde ju funka i teorin, så länge man inte trycker på båda knapparna samtidigt... Vet att Fibaro skriver att det endast går att köra resistiv last men efter att ha kollat med m.nu menar de att det inte ska vara några problem eftersom effekten på motorn är så pass låg.

Var nog lite naiv och trodde att jag kunde koppla in mig på direkt på motorn men inser att jag dels inte kan använda den (de) inbyggda ändlägesbrytaren(arna) då, dels att kondensatorn sitter i själva fjärrkontrollen (antagligen för att spara plats). I fjärrkontrollen sitter en (on)-off-(on) tvåpolig vippströmbrytare och här brister nog mina kunskaper för att komma fram till en lösning som fungerar.

Finns det något sätt att lösa så att jag kan styra vinschen på det sätt jag tänker? Mina elektronikkunskaper från gymnasiet är nu drygt 30 år gamla så när jag försökte förstå hur jag kunde lösa det hela med flerpoliga reläer började hjärnan att ryka :p

Kopplingsschema för vinschen:
Kopplingsschema för en vinsch med komponenter såsom motor, kondensator, vippströmbrytare, ändlägesbrytare och nödstopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag inte får det att funka har jag i alla fall en vinsch... :cool:
Lasse
 
Varför inte köra en fibaro roller shutter och två kontaktorer som styr vinschen?
 
N NoOne2k skrev:
Varför inte köra en fibaro roller shutter och två kontaktorer som styr vinschen?
Tack,

Det skulle säkert fungera strålande men var kopplar jag på utgången från kontaktorerna i vinschen? De här borde väl fungera bra i så fall tänker jag: https://www.m.nu/tillbehor/kontaktor-ika232-20-230v-32a-contactor

Lasse
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.