Gjorde ett test som inte färdigställdes (man kommer inte in i ett av sovrumen som det ser ut nu) med viss höjdskillnad inomhus och ramp (terräng) längs fasaden för tillgänglighet. Dock måste wc in i den lågt liggande delen av tillgänglighetsskäl. ofärdigt och lite dyrare. Ritning av husets bottenvåning med markerade rum som WC, hall, arbetsrum och TV-rum, samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här satte jag fönster i tv rum som ger blick från hall.
  • kommer in genom entré ser vy långt borta
  • tar höger för att hänga av kläder
  • får vy tillbaka mot bil etc innan man sätter sig på bänk för att ta av skorna.
  • vänder sig om ser genom tv-rum och fönster
  • till korridor med vattenvy
  • kliver ner i trappor
  • högre takhöjd i två steg först kök genom trappa
  • sedan öppet till nock i vardagsrum
Varje plan får man jobba med platsen. Jag tyckte att en bra entrésituation var viktigare än att slippa korridoren. Entre på sidan ger inte så fin väg till dörren, krångliga rörelser kring garage och entre i väggen man går längs.
 
Redigerat:
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
H Harry_k skrev:
Jo den gäller;

[bild]
jo jag kanske formulerade mig hastigt, IE30 och klassade fönster är ju inga hinder, om man vill eller behöver bygga nära
 
  • Gilla
Harry_k
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Gjorde ett test som inte färdigställdes (man kommer inte in i ett av sovrumen som det ser ut nu) med viss höjdskillnad inomhus och ramp (terräng) längs fasaden för tillgänglighet. Dock måste wc in i den lågt liggande delen av tillgänglighetsskäl. ofärdigt och lite dyrare.[bild]

Här satte jag fönster i tv rum som ger blick från hall.
  • kommer in genom entré ser vy långt borta
  • tar höger för att hänga av kläder
  • får vy tillbaka mot bil etc innan man sätter sig på bänk för att ta av skorna.
  • vänder sig om ser genom tv-rum och fönster
  • till korridor med vattenvy
  • kliver ner i trappor
  • högre takhöjd i två steg först kök genom trappa
  • sedan öppet till nock i vardagsrum
Varje plan får man jobba med platsen. Jag tyckte att en bra entrésituation var viktigare än att slippa korridoren. Entre på sidan ger inte så fin väg till dörren, krångliga rörelser kring garage och entre i väggen man går längs.
Det låter genomtänkt. Jag gillar absolut idén med trappen, känns som att etaget ger något unikare till huset som vi saknat.
Den bör även ta bort känslan av korridor. Hur hög kan trappen tänkas bli, ca.1.20?

Måste man ha ramp på utsidan samt en WC på vardera "plan" för tillgänglighet?
 
H Harry_k skrev:
Det låter genomtänkt. Jag gillar absolut idén med trappen, känns som att etaget ger något unikare till huset som vi saknat.
Den bör även ta bort känslan av korridor. Hur hög kan trappen tänkas bli, ca.1.20?

Måste man ha ramp på utsidan samt en WC på vardera "plan" för tillgänglighet?
Ja jag tänkte dryga metern men det är ju baserad på dina siffror och gissat. Man måste kunna leva i den tillgängliga delen. Så kök sovrum wc. Det är nog inga problem att få in en tillgänglig wc/dush och liten walk in closet i föräldrasovrummet. Men då blir det många wc så då kan man slopa en av de andra.

För att det skall bli bra med trappa skall man nog hålla nere takhöjden på den högt liggande delen. Eftersom trappan är dryga metern drar takhöjden i köket iväg annars. Kontrast mellan lite mysigare övre del och mer spektakulär öppen nedre kan bli bra.

En fördel med trappan är att ni kommer närmare marknivå i vardagsrummet. Det blir plötsligt rimligt med en dörr ut i naturen (kanke måste det fyllas ut lite). Utan trappan inhomhus blir det en rejäl trappa för att komma ner på mark utomhus vilket är lite halvdant.

Jag tror inte korridoren upplevs alls som ett problem, framförallt med trappan. För folk som kommer och hälsar på blir det nog en spännand promenad "mot ljuset"

Bäst blir det nog om det stora fönstret är ett fast perspektivfönster med så stora glas ni vågar. 400 bröstning och ganska låg överkant (1800-2000mm öfg) gör att fönstret blir en "tavla" från rummets bakkant men fyller hela ens fält när man står närmare. Upplevelsen av ett landskap kan paradoxalt bli starkare av en inramning.

Fönstret i hall och stora fönstret i tv-rum bör också ha låg bröstning (400), gärna sitta utanpå/i liv med fasad för djupa fönsternischer.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Gjorde ett test som inte färdigställdes (man kommer inte in i ett av sovrumen som det ser ut nu) med viss höjdskillnad inomhus och ramp (terräng) längs fasaden för tillgänglighet. Dock måste wc in i den lågt liggande delen av tillgänglighetsskäl. ofärdigt och lite dyrare.[bild]
makhno_ makhno_ skrev:
Gjorde ett test som inte färdigställdes (man kommer inte in i ett av sovrumen som det ser ut nu) med viss höjdskillnad inomhus och ramp (terräng) längs fasaden för tillgänglighet. Dock måste wc in i den lågt liggande delen av tillgänglighetsskäl. ofärdigt och lite dyrare.[bild]

Här satte jag fönster i tv rum som ger blick från hall.
  • kommer in genom entré ser vy långt borta
  • tar höger för att hänga av kläder
  • får vy tillbaka mot bil etc innan man sätter sig på bänk för att ta av skorna.
  • vänder sig om ser genom tv-rum och fönster
  • till korridor med vattenvy
  • kliver ner i trappor
  • högre takhöjd i två steg först kök genom trappa
  • sedan öppet till nock i vardagsrum
Varje plan får man jobba med platsen. Jag tyckte att en bra entrésituation var viktigare än att slippa korridoren. Entre på sidan ger inte så fin väg till dörren, krångliga rörelser kring garage och entre i väggen man går längs.

Här satte jag fönster i tv rum som ger blick från hall.
  • kommer in genom entré ser vy långt borta
  • tar höger för att hänga av kläder
  • får vy tillbaka mot bil etc innan man sätter sig på bänk för att ta av skorna.
  • vänder sig om ser genom tv-rum och fönster
  • till korridor med vattenvy
  • kliver ner i trappor
  • högre takhöjd i två steg först kök genom trappa
  • sedan öppet till nock i vardagsrum
Varje plan får man jobba med platsen. Jag tyckte att en bra entrésituation var viktigare än att slippa korridoren. Entre på sidan ger inte så fin väg till dörren, krångliga rörelser kring garage och entre i väggen man går längs.
Snyggt!!
Tror inte heller korridoren blir nåt problem. Ser man vattnet längst bort så blir det nog en cool transportsträcka. Därför ska det nog inte va överkant 2000mm på stora fönstret. Man vill kunna se horisonten för att få effekten.

Sätt trappan efter köket istället så klarar man nog tillgängligheten. Och bygg in en öppenspis i trappan/nivåskillnaden mellan kök och matplats. ;)
 
  • Gilla
Harry_k
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Ja jag tänkte dryga metern men det är ju baserad på dina siffror och gissat. Man måste kunna leva i den tillgängliga delen. Så kök sovrum wc. Det är nog inga problem att få in en tillgänglig wc/dush och liten walk in closet i föräldrasovrummet. Men då blir det många wc så då kan man slopa en av de andra.

För att det skall bli bra med trappa skall man nog hålla nere takhöjden på den högt liggande delen. Eftersom trappan är dryga metern drar takhöjden i köket iväg annars. Kontrast mellan lite mysigare övre del och mer spektakulär öppen nedre kan bli bra.

En fördel med trappan är att ni kommer närmare marknivå i vardagsrummet. Det blir plötsligt rimligt med en dörr ut i naturen (kanke måste det fyllas ut lite). Utan trappan inhomhus blir det en rejäl trappa för att komma ner på mark utomhus vilket är lite halvdant.

Jag tror inte korridoren upplevs alls som ett problem, framförallt med trappan. För folk som kommer och hälsar på blir det nog en spännand promenad "mot ljuset"

Bäst blir det nog om det stora fönstret är ett fast perspektivfönster med så stora glas ni vågar. 400 bröstning och ganska låg överkant (1800-2000mm öfg) gör att fönstret blir en "tavla" från rummets bakkant men fyller hela ens fält när man står närmare. Upplevelsen av ett landskap kan paradoxalt bli starkare av en inramning.

Fönstret i hall och stora fönstret i tv-rum bör också ha låg bröstning (400), gärna sitta utanpå/i liv med fasad för djupa fönsternischer.
makhno_ makhno_ skrev:
Ja jag tänkte dryga metern men det är ju baserad på dina siffror och gissat. Man måste kunna leva i den tillgängliga delen. Så kök sovrum wc. Det är nog inga problem att få in en tillgänglig wc/dush och liten walk in closet i föräldrasovrummet. Men då blir det många wc så då kan man slopa en av de andra.

För att det skall bli bra med trappa skall man nog hålla nere takhöjden på den högt liggande delen. Eftersom trappan är dryga metern drar takhöjden i köket iväg annars. Kontrast mellan lite mysigare övre del och mer spektakulär öppen nedre kan bli bra.

En fördel med trappan är att ni kommer närmare marknivå i vardagsrummet. Det blir plötsligt rimligt med en dörr ut i naturen (kanke måste det fyllas ut lite). Utan trappan inhomhus blir det en rejäl trappa för att komma ner på mark utomhus vilket är lite halvdant.

Jag tror inte korridoren upplevs alls som ett problem, framförallt med trappan. För folk som kommer och hälsar på blir det nog en spännand promenad "mot ljuset"

Bäst blir det nog om det stora fönstret är ett fast perspektivfönster med så stora glas ni vågar. 400 bröstning och ganska låg överkant (1800-2000mm öfg) gör att fönstret blir en "tavla" från rummets bakkant men fyller hela ens fält när man står närmare. Upplevelsen av ett landskap kan paradoxalt bli starkare av en inramning.

Fönstret i hall och stora fönstret i tv-rum bör också ha låg bröstning (400), gärna sitta utanpå/i liv med fasad för djupa fönsternischer.

Dryga metern låter ganska vettigt med hänsyn till befintlig marknivå, då får man gräva ur typ halvmetern vid entré samt fylla upp en halvmeter mot vattnet.
Kan man få till ett tillgängligt badrum i stora sovrummet så kan man plocka bort WC i hall och göra en större tvättstuga/förråd.
Låt säga att man håller en lägre taknivå på den övre delen (ca. 2,4m), räcker det då inte att trappan får utgöra den enda höjdförändringen (till ca.3,5) till den nedre delen?
Fönstren på den nedre delen, framför allt det stora, skulle jag nog villa hålla en högre överkant just för att få en bättre vy ut mot havet från den övre delen. Kanske måste man hålla samma överkant på samtliga fönster i huset (ca,2,1m öfg. på övre delen och 3,2m öfg. på nedre) för att få en fin utsida.
 
M M Flo skrev:
Sätt trappan efter köket istället så klarar man nog tillgängligheten. Och bygg in en öppenspis i trappan/nivåskillnaden mellan kök och matplats. ;)
Gunnas Asplunds sommarhus på Stennäs har en spis mitt i trappan. (Asplund är en av sveriges mest kända arkitekter, Stadsbiblioteket stockholm, Skogskyrkogården etc.)

43102082ec45b195523941fd6fe91188.jpg
6c0bc58ed8aa93010f42d53235a465d7.jpg

ac5be2090e084fa4baa5cf82b870afa6.jpg


Harry, absolut räcker skillnaden i takhöjd, full nockhöjd behövs inte med trappa. Det blir nog bara rörigt. Angående fönster vill jag varna lite för för mycket glas. Det blir mörkt på kvällen/vintern. Finns vägg ovan eller bredvid räcker det för att slippa känslan av att man flyter i den becksvarta rymden. Samma höjd kan funka men det bör detaljstuderas i fasad. Min gissning är att det behövs något som delar in del långa fasaden med avseende på fönstersättning. Det kan göras på många olika sätt. Tex avvikande längst upp och ner i backen men konsekvent fönstersättning i mitten. Någon form av gruppering eller rytm brukar funka. Dvs tre stora, tre vanliga, tre små eller något annat som passar. Inte för mycket variation dock för då ser fasaden ännu längre ut på ett dåligt sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Gunnas Asplunds sommarhus på Stennäs har en spis mitt i trappan. (Asplund är en av sveriges mest kända arkitekter, Stadsbiblioteket stockholm, Skogskyrkogården etc.)

[bild]
[bild]

[bild]


Harry, absolut räcker skillnaden i takhöjd, full nockhöjd behövs inte med trappa. Det blir nog bara rörigt. Angående fönster vill jag varna lite för för mycket glas. Det blir mörkt på kvällen/vintern. Finns vägg ovan eller bredvid räcker det för att slippa känslan av att man flyter i den becksvarta rymden. Samma höjd kan funka men det bör detaljstuderas i fasad. Min gissning är att det behövs något som delar in del långa fasaden med avseende på fönstersättning. Det kan göras på många olika sätt. Tex avvikande längst upp och ner i backen men konsekvent fönstersättning i mitten. Någon form av gruppering eller rytm brukar funka. Dvs tre stora, tre vanliga, tre små eller något annat som passar. Inte för mycket variation dock för då ser fasaden ännu längre ut på ett dåligt sätt.
Det var mig en rejäl öppen spis!

Håller med i det du säger att stora fönsterpartier blir som svarta hål när det är mörkt utomhus. Det är en fin avvägning vart man ska dra gränsen.
Just med fönstren överlag så får man nog skissa lite och testa sig fram, bra input med fönstersättningen!
 
Ja den öppna spisen är fet! Finns ju andra varianter beroende på preferenser.
Men som sagt. Att ”bygga in” en öppen spis är ett bra sätt att hantera nivåskillnader.
 
  • Inbyggd öppen spis i tegel med nivåskillnader i ett modernt vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vardagsrum med inbyggd öppen spis och vedstapel, i bakgrunden syns ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd öppen spis i vardagsrum med träbjälkar och nivåskillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M M Flo skrev:
Ja den öppna spisen är fet! Finns ju andra varianter beroende på preferenser.
Men som sagt. Att ”bygga in” en öppen spis är ett bra sätt att hantera nivåskillnader.
Inte tänkt på det tidigare men det ser ju onekligen bra ut :D
 
  • Gilla
M Flo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.