Hej!

Vi har köpt en lägenhet och vi ska göra en lite renovering innan inflyttning (måla, golv, lite annat).
Det fins tre stycken inbyggda garderober i lägenhet och vi tänker om att byta hela garderoberna till nya med skjutdörrar. Jag har en kompis som är möbelsnickare och han kan hjälpa mig att fixa de men jag behöver lite hjälp att bästemma vilken typ skulle vi välja. Jag har googlat mycket och hittat många alternativ men jag vet inte vilken är best. Jag gjorde inte det förre. Min idea är att köpa Elfa inredningsystem från Bauhaus men jag ivet nte vad finns bakom de gamla garderoberna. Jag är lite rädd faktist. Skulle vi bygga runt insidan med melamin kanske? Eller fixa med renoveringstapet? Jag kollade IKEA:s garderober också men de är dyra tycker jag och passar inte heller.

Tack för hjälpen! :)(y)

István
 
  • Tom korridor med tre vita inbyggda garderober och en stängd dörr i bakgrunden, blå maskeringstejp längs golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en garderobsplan med måttangivelser på millimeterpapper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit inbyggd garderob med vita dörrar i en lägenhet som ska renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en garderobsplanering på rutat papper med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit inbyggd garderob med fyra dörrar och knoppar i ett ljust rum, som föreslås bytas till skjutdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av garderobsmått med dimensioner för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om inte garderoberna är i väldigt dåligt skick skulle jag vara försiktig med att byta ut dem. Originaldetaljer brukar bli uppskattade av köpare ju äldre de blir. Redan nu är det ju många som uppskattar platsbyggda garderober i retrostil. Det kan vara bättre att komplettera garderoberna med backstativ från Elfa eller andra.

Istvan87 Istvan87 skrev:
men jag behöver lite hjälp att bästemma vilken typ skulle vi välja.
Typ av vad?

Istvan87 Istvan87 skrev:
jag ivet nte vad finns bakom de gamla garderoberna. Jag är lite rädd faktist. Skulle vi bygga runt insidan med melamin kanske? Eller fixa med renoveringstapet?
Tyvärr kan ju inget här heller veta hur garderoberna är uppbyggda och vad som finns bakom. Eller för den delen hur du kan fästa Elfas skenor.

Du måste ju också ta reda på varför det finns ett ventilationsgaller ovanför en av garderoberna. Det kan vara något som du måste ta hänsyn till i din planering.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Om inte garderoberna är i väldigt dåligt skick skulle jag vara försiktig med att byta ut dem. Originaldetaljer brukar bli uppskattade av köpare ju äldre de blir. Redan nu är det ju många som uppskattar platsbyggda garderober i retrostil. Det kan vara bättre att komplettera garderoberna med backstativ från Elfa eller andra.


Typ av vad?


Tyvärr kan ju inget här heller veta hur garderoberna är uppbyggda och vad som finns bakom. Eller för den delen hur du kan fästa Elfas skenor.

Du måste ju också ta reda på varför det finns ett ventilationsgaller ovanför en av garderoberna. Det kan vara något som du måste ta hänsyn till i din planering.

Hej!
Tack så mycket för svaret!

Under typ menar jag att jag såg mycket typ (brand?) av skjutdörrar. Olika typ av systemet och jag vet inte vilka är best. Jag tror alla har fördelar och nackdelar.

Jag ska kolla vad finns bakom den ventilationsgaller. Jag tror det är bara för att den gardroben kan ventilera bättre.
 
BirgitS
Elfa och Mirro (Miro?) har mycket bra kvalitet på de flesta av sina skjutdörrar men då är ju priset därefter också. Skånska byggvaror har jag sett någon annan tipsa om.

En sak du behöver tänka på är att skjutdörrar bygger mycket på djupet, närmare 10 cm, och i de två fall där du har en dörr precis bredvid garderoben kan du ju inte hänga skjutdörrarna framför garderoberna och det innebär att det blir rätt grunt bakom skjutdörrarna och det blir troligen omöjligt att ha hängande kläder där eftersom sådana behöver i stort sett 60 cm.
 
Nu är ju smaken som alla vet som baken men jag skulle inte byta till skjutdörrar. Mycket snyggare med en inbyggd garderob med vanliga dörrar. Teama upp med möbelsnickaren och fixa en snygg inbyggd lösning med vanliga dörrar som ligger i liv med väggen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har skjutdörrar från Elfa och är mycket nöjda med både dörrarna och förvaringssystemet. Om man funderar på skjutdörrar är det viktigt att tänka på antal dörrar och hur många skenor. Det kan bli meckigt att behöva skjuta dörrarna fram och tillbaka för att komma åt grejerna. Vi har t.ex. fyra stora skjutdörrar till en mycket lång garderobsvägg och det kan faktiskt bli så ibland att min mans klädletande stör mitt. Å andra sidan är det jobbigt att ha många små dörrar att skjuta till rätt ställe hela tiden. I sovrummet för kläder tycker jag dock att Elfas system är överlägset, vill inte ha garderobsväggar som avgränsar ytan.

I hallen har vi en dubbelgarderob från Ikea med skjutdörrar och den funkar rätt bra, men ärligt talat är vanliga dörrar bättre i ett sånt läge. Man måste skjuta dörrarna exakt rätt för att kunna dra ut lådor och vem vill hålla på med sånt en måndag morgon för att få fram vantarna? Så jag tycker att det beror på. Lådsystem hade jag helst haft i en hall utan dörrar framför på lägre nivå för vantar, mössor etc. Och sen en garderobsdörr ovanför för jackor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det ser inte ut som att garderoberna som finns nu är ineffektiva. En ny garderob måste vara grundare om du ska kunna ha skjutdörr. Skjutdörrar tenderar vara i vägen ifall man är flera som vill ha saker ur samma garderob och brukar bli stående öppna.

Om jag var du skulle jag tänka en gång till innan jag rev de platsbyggda garderoberna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.