Då undrar man nu om den erinran får någon praktiskt betydelse för mäklaren? Eller business as usual?

Det känns ju extra trist att höra att mäklaren hävdar att han muntligen informerat, när det samtidigt bevisligen har legat en skärbräda både vid fototillfälle och visningar.

Oärlighet gör mig upprörd!
 
  • Gilla
ToRy och 5 till
  • Laddar…
Känns som att mäklare kan bete sig nästan hur dom vill utan någon form av efterföljd ... Mäklarförbundet skulle kunna agera som t.ex. ARN. "Åtgärda problemet eller så hamnar du på vår svartalista"
 
  • Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
Så mäklaren dolde en skada, försökte sen lösa problemet, gav sen kunden en ny bänkskiva och får sen en smäll på fingrarna?

Visst borde mäklaren ha varit tydligare med att skadan fanns, men mäklaren har väl ändå gjort vad som förväntats när det kommer till att åtgärda problemet?
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ingår inte att lyfta en skärbräda i undersökningsplikten?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Natalie_s och 12 till
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Så mäklaren dolde en skada, försökte sen lösa problemet, gav sen kunden en ny bänkskiva och får sen en smäll på fingrarna?

Visst borde mäklaren ha varit tydligare med att skadan fanns, men mäklaren har väl ändå gjort vad som förväntats när det kommer till att åtgärda problemet?
Uppenbarligen inte, eftersom mäklaren inte ville stå för montage av bänkskivan.

Påminner om det första hus vi var på allvar intresserade av, för en massa år sedan. Det fanns någon sorts bes. protokoll som mäklaren vägrade släppa ur sina händer. Där stod det att väggar och mellanbjälklag var utförda i betong. Det var bara att mäklaren höll krampaktigt i protokollet, med ett finger precis framför ordet "betong". Jag frågade rätt ut om han dolde ordet framför, om det kunde stå något om blåbetong. Han nekade. Till slut böjde jag bort hans finger med våld, och det stod lättbetong, inte betong. Det var lättbetong från 60 talet. Hörde senare att den som köpte fick skyhöga radonvärden.
 
  • Haha
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Skärbräda låg över skadan. Typiskt dolt fel. :whistle:
 
  • Haha
  • Gilla
Kungen_283746 och 10 till
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Skärbräda låg över skadan. Typiskt dolt fel. :whistle:
Gömt fel snarare.
Tycker det är två olika saker. Ett dolt fel är något som man inte kan upptäcka - och det här borde personen ha upptäckt.

Ett gömt fel är något som säljaren eller mäklaren gjort sitt bästa för att dölja - och då är det något helt annat. Och för mäklare borde det ge erinran att försöka gömma fel, oavsett om köpare hittar före eller efter tillträde.
 
H
H hempularen skrev:
Uppenbarligen inte, eftersom mäklaren inte ville stå för montage av bänkskivan.

Påminner om det första hus vi var på allvar intresserade av, för en massa år sedan. Det fanns någon sorts bes. protokoll som mäklaren vägrade släppa ur sina händer. Där stod det att väggar och mellanbjälklag var utförda i betong. Det var bara att mäklaren höll krampaktigt i protokollet, med ett finger precis framför ordet "betong". Jag frågade rätt ut om han dolde ordet framför, om det kunde stå något om blåbetong. Han nekade. Till slut böjde jag bort hans finger med våld, och det stod lättbetong, inte betong. Det var lättbetong från 60 talet. Hörde senare att den som köpte fick skyhöga radonvärden.
Låter dock lite konstigt. Blå lättebetong ger väl sällan skyhöga värden. De gånger vi pratar tusentals bq/m3 brukar det vara markradon inblandat. Radon från blå lättebetong löses ofta effektivt med ett ftx-system med ökad luftomsättning.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
När vi hade besiktning på vårt första hus så gick mäklaren runt och sa att ”det är viktigt att kolla men man ska inte behöva kolla så att vitvaror och liknande fungerar”. Vi var väl inte tillräckligt pålästa men vi kände också att det är absurt att behöva provköra torktumlare och provspola toaletter. Vid första tvätten lade torktumlaren av mitt i programmet och så har den hållit på. Toaletten fortsätter att spola/fylla på vatten tills man trycker på knappen igen. Således måste en spola (som sig bör) och sen vänta tills den har spolat färdigt, väst ungefär en minut och sen trycka på knappen igen. Inte särskilt smidigt. Efterhand började det lukta riktigt sunkigt i tvättstugan. Fick spolat av avloppsjouren och har sedan avhjälpt det hyfsat med bikarbonat och ättika. Sådan har fel uppkommer efterhand som vi prövar saker...

När vi kontaktar mäklaren så vidarebefordrar han bara mejlet till säljaren som säger att ”det funkade när jag använda det” fast vi vet att hon inte använt badkaret på länge t.ex.

Så man ska för Guds skull lägga oerhörd kraft på besiktningen... Provkör allt, provspola allt och flytta varenda möbel, Vi ångrar att vi inte lade en hel dag istället för de tre timmar som stod till förfogande.
 
  • Gilla
TerésL och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
dankar10 dankar10 skrev:
När vi hade besiktning på vårt första hus så gick mäklaren runt och sa att ”det är viktigt att kolla men man ska inte behöva kolla så att vitvaror och liknande fungerar”. Vi var väl inte tillräckligt pålästa men vi kände också att det är absurt att behöva provköra torktumlare och provspola toaletter. Vid första tvätten lade torktumlaren av mitt i programmet och så har den hållit på. Toaletten fortsätter att spola/fylla på vatten tills man trycker på knappen igen. Således måste en spola (som sig bör) och sen vänta tills den har spolat färdigt, väst ungefär en minut och sen trycka på knappen igen. Inte särskilt smidigt. Efterhand började det lukta riktigt sunkigt i tvättstugan. Fick spolat av avloppsjouren och har sedan avhjälpt det hyfsat med bikarbonat och ättika. Sådan har fel uppkommer efterhand som vi prövar saker...

När vi kontaktar mäklaren så vidarebefordrar han bara mejlet till säljaren som säger att ”det funkade när jag använda det” fast vi vet att hon inte använt badkaret på länge t.ex.

Så man ska för Guds skull lägga oerhörd kraft på besiktningen... Provkör allt, provspola allt och flytta varenda möbel, Vi ångrar att vi inte lade en hel dag istället för de tre timmar som stod till förfogande.
Fast, fast, fast... så här är det med gamla hus. Det är det livet med gamla hus handlar om, att laga alla dessa små skitfel som uppkommer hela tiden.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast, fast, fast... så här är det med gamla hus. Det är det livet med gamla hus handlar om, att laga alla dessa små skitfel som uppkommer hela tiden.
Dessa ”uppkom” isåfall första gången vi använde den. Torktumlare, badkar, toalett, duschkabin, handfat. Mycket märkligt att de ”uppkommer” första gången?

Lukten från tvättstugen ”uppkom” förvisso men bara efter någon vecka. Kan ha varit för att vi inte luktade ordentligt i början. Med tanke på allt annat som hänt så blev vi misstänksamma och tänkte att det blivit dolt med någon temporär lösning: bikarbonat, kalk eller vad vet jag.

Jag är mycket väl medveten om att jag i praktiken skaffat mig ett deltidsjobb som vaktmästare =P
 
Claes Sörmland
dankar10 dankar10 skrev:
Dessa ”uppkom” isåfall första gången vi använde den. Torktumlare, badkar, toalett, duschkabin, handfat. Mycket märkligt att de ”uppkommer” första gången?

Lukten från tvättstugen ”uppkom” förvisso men bara efter någon vecka. Kan ha varit för att vi inte luktade ordentligt i början. Med tanke på allt annat som hänt så blev vi misstänksamma och tänkte att det blivit dolt med någon temporär lösning: bikarbonat, kalk eller vad vet jag.

Jag är mycket väl medveten om att jag i praktiken skaffat mig ett deltidsjobb som vaktmästare =P
Ja köper man av en opraktisk eller lat säljare så kan denne ju ha låtit småfelen bygga på. Och folk vänjer sig ju: "så har alltid toaletten varit". Svårt att veta i och med att man knappast etablerat någon relation till säljaren när man köper.

Lyckligtvis är detta ofta billigt att åtgärda om man själv är praktisk. Är man inte det... Ja då kan skitfelen blir dyra att åtgärda. Hantverkare...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja köper man av en opraktisk eller lat säljare så kan denne ju ha låtit småfelen bygga på. Och folk vänjer sig ju: "så har alltid toaletten varit". Svårt att veta i och med att man knappast etablerat någon relation till säljaren när man köper.
Nej, lite så. Och en skicklig mäklare är en som gör att man tror på honom och så vill man tro gott om säljaren när denne betygar att det inte finns några fel. Så mitt råd är återigen att kolla bannemig allt innan ni köper! För inget av detta kan gå under ”dolda fel”.
 
Pellegnillot71
dankar10 dankar10 skrev:
Dessa ”uppkom” isåfall första gången vi använde den. Torktumlare, badkar, toalett, duschkabin, handfat. Mycket märkligt att de ”uppkommer” första gången?

Lukten från tvättstugen ”uppkom” förvisso men bara efter någon vecka. Kan ha varit för att vi inte luktade ordentligt i början. Med tanke på allt annat som hänt så blev vi misstänksamma och tänkte att det blivit dolt med någon temporär lösning: bikarbonat, kalk eller vad vet jag.

Jag är mycket väl medveten om att jag i praktiken skaffat mig ett deltidsjobb som vaktmästare =P
Frågan är om förra ägaren ens själv tyckte att det var fel. Alla har vi små konstigheter i våra hem som vi lever med utan att tänka på att det kanske borde åtgärdas mer permanent. Man är så van så man inte märker det. I min första lägenhet var jag tvungen att skruva på vattnet till toan varje gång jag skulle använda den och stänga av när jag spolat då det saknades en liten gummiplupp på cisternen så vattnet rann ut när nivån kom så högt (som förstås var lägre än flottörens nivå). Hade säkert gått att få tag i en sån plupp men man vande sig. :D
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.