Vi ska skriva kontrakt imorgon på ett hus som hade en fläck på vinden som antagligen va från r det byggdes och något litet som åtgärdats i badrummet. Vågar vi lita på detta? Eller även om huset bara är 12 år gammalt så ska vi göra en besiktning? Mäklaren tyckte inte att vi skulle skriva till en klausul, men sa att vi diskuterar det imorgon. Vad ska jag säga, tror ni?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Gör en egen besiktning, och ni ska definitivt ha en besiktningsklausul!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Instämmer helt. Fördelen med egen besiktning är att ni är med och kan få klargöranden och förtydliganden samt ställa era egna frågor
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
T
Kostar inget o skriva den klausul , vill dom inte så finns det säkert något fel från byggtiden redan.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Okej, men tänker har inte deras besiktningsman något ansvar? Jag menar om de inte har hittat någonting, verkligen ingenting, borde inte det va ganska självklart då? Vad är det för fel som kan hända som säljaren får betala?
Jag vet att lagen inte är såhär lätt men egentligen om en besiktningsman godkänner allt och skriver ingenting, borde inte det va ganska självklart att han gjort fel om det kommer fram något stort fel då..
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Undersökningsplikt, undersökningsplikt...
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
T
Sara grahn Sara grahn skrev:
Okej, men tänker har inte deras besiktningsman något ansvar? Jag menar om de inte har hittat någonting, verkligen ingenting, borde inte det va ganska självklart då? Vad är det för fel som kan hända som säljaren får betala?
Jag vet att lagen inte är såhär lätt men egentligen om en besiktningsman godkänner allt och skriver ingenting, borde inte det va ganska självklart att han gjort fel om det kommer fram något stort fel då..
Du är på rätt forum , så du kan läsa vad varudeklarerat är eller förbesiktning

https://www.byggahus.se/bloggar/inl...-och-att-ta-oever-saeljarens-besiktning.4048/
 
Tack! Men Måste man göra besiktning innan man betalar handpenningen? Den måste man också kunna få tillbaks om det skulle vara något?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Mäklaren vill sälja och kommer troligtvis säga det han behöver säga för att ni ska köpa huset. Men hans ord kommer inte vara värt något som skydd för er när affären är gjort.

Säljarens besiktningsman skyddar säljaren vid eventuella fel. Mitt tips är att inte skriva något innan ni själva besiktat, skulle ni hitta något så kan det vara läge att förhandla ner priset eller kanske ni borde avstå från köpet. Men stressa inte med att skriva på papperna, när det väl är skrivet är det för sent för er.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Sara grahn Sara grahn skrev:
Tack! Men Måste man göra besiktning innan man betalar handpenningen? Den måste man också kunna få tillbaks om det skulle vara något?
Du betalar inte bara en handpenning - du köper ett hus. Det är ett bindande avtal du skriver på, även om tillträde och full betalning etc. sker vid ett senare tillfälle. Du kan inte skriva på nu och sedan ångra dig - inte utan stora kostnader och bekymmer.
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Sara grahn Sara grahn skrev:
Tack! Men Måste man göra besiktning innan man betalar handpenningen? Den måste man också kunna få tillbaks om det skulle vara något?
Man måste inte.
Men det är väl så att om man köper med besiktningsklausul,
så betalar man inte in handpenningen förrän besiktningen är gjord om man är nöjd.

Men jag tror att det har blivit mycket vanligare nu att köparen avstår från egen besiktning, utan litar på säljarens.

(När vi sålde vårt 10 år gamla hus för en dryg månad sedan avstod köparen från att göra en egen besiktning,
utan litade på den vi hade låtit göra.
För att bygget var så nytt avstod också vi som säljare från att teckna en dolda-fel försäkring.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.