IronWoodis IronWoodis skrev:
Uppdatering: Kommer vatten direkt vid luftning av elementen på övervåningen.
Det var det jag misstänkte, då har du inte för lite vatten i systemet. Det är åtminstone inte tomt, du kanske ändå behöver fylla lite efter luftning. Men mängden vatten är inte problemet just nu.
Har du dubbelkollat att pannvattnet faktiskt är varmt? Du har en mätare som säger att det inte är det, men jag vet inte om det är rätt mätare. Har du någon mer värmekälla än solceller och elpatron?
 
P PatrikJo skrev:
Det var det jag misstänkte, då har du inte för lite vatten i systemet. Det är åtminstone inte tomt, du kanske ändå behöver fylla lite efter luftning. Men mängden vatten är inte problemet just nu.
Har du dubbelkollat att pannvattnet faktiskt är varmt? Du har en mätare som säger att det inte är det, men jag vet inte om det är rätt mätare. Har du någon mer värmekälla än solceller och elpatron?
Jag vet inte heller om de mätarna är relevanta eller om de hör till ett gammalt system som sitter kvar trots byte?
Känns spontant som det senare, då värmen kan regleras bredvid cirkulationspumpen och förändringen då registreras på den digitala skärmen (bild 1 och 2 i länken) som är kopplad även till solcellerna.

Varmvattenrören är varma, iaf vad jag kan känna genom isoleringen(?) som sitter på.
Nej, det är de värmekällor som finns.

MEN har iaf lyckats fylla systemet till 1 bar nu!
Barnen hade tydligen lyckats stänga åt en av kranarna under kommoden på toan (inkommande vatten), varför inget hände när jag vred på påfyllningsventilen i pannrummet.
 
Om du känner på rören som går iväg till elementen, är de varma?
 
N NoUseForAUsername skrev:
Om du känner på rören som går iväg till elementen, är de varma?
Hur vet jag vilka de rören är?
 
Stäng av allt i någon/ra timmar sätt på igen och känn på rören, då vet vad som är vad., lämpligt då att rita en pil med tusch på röret i värmens riktning
 
j.erkers
IronWoodis IronWoodis skrev:
Jag lyssnade och den surrar, samt är väldigt varm, vilket jag antar är ett tecken på att den går.
/.../ :giggle:
...eller tvärtom. Om pumpen är väldigt varm kan det bero på att pumpen inte snurrar men tillför värme till mediet den skulle pumpa runt men i och med att den de facto står still så blir värmen kvar i pumpens närhet.

Återigen, lyssna och jämför med strömmen på och av. Ta även av mässingslocket och snurra på pumpen enligt mitt förra inlägg men slå av strömmen till den först. Pumpen är med all sannolikhet magnetisk så det är ingen risk att det läcker ut genom mässingslocket.

Förresten - har du det varmt och skönt nu när du har ett bar i systemet?
 
J jonaserik skrev:
Stäng av allt i någon/ra timmar sätt på igen och känn på rören, då vet vad som är vad., lämpligt då att rita en pil med tusch på röret i värmens riktning
1. Frågan kvarstår för mig ändå vilka rör som går till elementen från pannrummet? En del går ut genom väggen, en del upp genom taket osv.
2. Ska jag fokusera på något särskilt rör på bilderna för att veta värmens riktning? Hur fort blir det varmt? Tänker att jag kanske inte hinner känna på alla rör innan alla varma rör blivit varma igen och då går det inte bedöma riktningen?
j.erkers j.erkers skrev:
...eller tvärtom. Om pumpen är väldigt varm kan det bero på att pumpen inte snurrar men tillför värme till mediet den skulle pumpa runt men i och med att den de facto står still så blir värmen kvar i pumpens närhet.

Återigen, lyssna och jämför med strömmen på och av. Ta även av mässingslocket och snurra på pumpen enligt mitt förra inlägg men slå av strömmen till den först. Pumpen är med all sannolikhet magnetisk så det är ingen risk att det läcker ut genom mässingslocket.

Förresten - har du det varmt och skönt nu när du har ett bar i systemet?
Ja, det är ju frågan hur den ska låta. Den surrade bara, ska man höra något typ pumpande ljud?
Ska prova det :) Nepp, det är fortfarande kallt! Men har tack och lov en kamin, så är inte en isbit än iaf!
 
j.erkers
IronWoodis IronWoodis skrev:
/.../
Ja, det är ju frågan hur den ska låta. Den surrade bara, ska man höra något typ pumpande ljud?
Ska prova det :) Nepp, det är fortfarande kallt! Men har tack och lov en kamin, så är inte en isbit än iaf!
Ta bort mässingslocket och skruva. Känns om den sitter fast.
 
Framledningen borde vara det rör som går rakt ner från den gröna cirkulationspumpen, det sitter en känselkropp instucken innanför isoleringen som går till mätaren "framledning"

Det finns även en shuntventil precis ovanför den gröna pumpen, men den verkar inte ha någon motor...hur styrs värmen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.