thomasse thomasse skrev:
Jag har nu en byggfläkt som står nästan på lägsta där fläkten på den går konstant.

Sen har jag en avfuktare i mitten av garaget som tar hand om fukten so. Plattan släpper ifrån sig. Ska sätta mekaniska från luft sen när jag får in luftvärmepumpen.

Tills dess så håller jag garaget på en bra fuktnivå.

Jag köpte byggfläkten på Jula och Woods avfuktare på Elgiganten. Får tömma behållaren i avfuktare varannan vecka.
Har funderat på luftvärmepump också. Bara med den borde man få betydligt bättre cirkulation och bli av med problemen. Men hur akut är det egentligen att åtgärda om det bara är tillfällig fukt från plattan mm, är det stor risk för bestående skador?
 
thomasse
H Henry72 skrev:
Har funderat på luftvärmepump också. Bara med den borde man få betydligt bättre cirkulation och bli av med problemen. Men hur akut är det egentligen att åtgärda om det bara är tillfällig fukt från plattan mm, är det stor risk för bestående skador?
Jag råkade ut för fukt i ett garage jag hyrde, jag tar inga risker igen, totalskada hos försäkringsbolaget på bara 5månader. Nybyggt uthyrningsgarage, där man glömt ett spjäll avstängt för tilluften. Allt var luddigt och luktade illa.
 
T
thomasse thomasse skrev:
Jag har nu en byggfläkt som står nästan på lägsta där fläkten på den går konstant.

Sen har jag en avfuktare i mitten av garaget som tar hand om fukten so. Plattan släpper ifrån sig. Ska sätta mekaniska från luft sen när jag får in luftvärmepumpen.

Tills dess så håller jag garaget på en bra fuktnivå.

Jag köpte byggfläkten på Jula och Woods avfuktare på Elgiganten. Får tömma behållaren i avfuktare varannan vecka.
Helt klart bästa sättet i ett garage, körde själv element först, men golvet torka aldrig upp riktigt, då jag alltid kör in bilen på vintern, efter att jag börja med byggfläkt är allt tort , den drar inge mer ström som var märkbart , lämna man bildörrar öppna så torka även bilen invändigt.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
för att bli av med fukten i luften inomhus ska man värma och vädra eller sluta vädra och börja avfukta. Är det kalt och fuktigt ute så är uppvärmningen ok men ej billigast. Är det varmt och fuktigt ute så är avfuktningen med stängt vädring bäst, tycker jag
gaia.
 
  • Gilla
thomasse
  • Laddar…
G gaia skrev:
för att bli av med fukten i luften inomhus ska man värma och vädra eller sluta vädra och börja avfukta. Är det kalt och fuktigt ute så är uppvärmningen ok men ej billigast. Är det varmt och fuktigt ute så är avfuktningen med stängt vädring bäst, tycker jag
gaia.
Så om jag ställer dit en avfuktare, ska jag stänga ventilationen helt då? Förstår att jag annars kanske kommer sponsra avfuktning av hela socknen, men det känns lite konstigt om man ska behöva greja med detta hela tiden beroende på årstid, dvs avfuktare av/på och ventilation av/på..
 
Ställde in en temp/fuktmätare för 1-2 timmar sedan. Den visar just nu 10.5 grader / 60% RF. Har jag ett stort problem? Är bästa åtgärd att ställa dit en avfuktare? Och hoppas att det är ett övergående problem. Om avfuktare, ska jag då stänga ventilationen helt?
 
H Henry72 skrev:
Ställde in en temp/fuktmätare för 1-2 timmar sedan. Den visar just nu 10.5 grader / 60% RF. Har jag ett stort problem? Är bästa åtgärd att ställa dit en avfuktare? Och hoppas att det är ett övergående problem. Om avfuktare, ska jag då stänga ventilationen helt?
det regnar ute idag också, antagligen tar jag in en del fukt utifrån genom ventilationen också. Så osäker på hur representativ siffran 60% är
 
thomasse
60% är inte farligt. Men höj tempen något!

14-15*c är inte dumt.
 
thomasse thomasse skrev:
60% är inte farligt. Men höj tempen något!

14-15*c är inte dumt.
ok, det kan jag kanske göra. Men tycker egentligen att det är onödigt att ha så varmt där..
 
T
H Henry72 skrev:
Jag ställde dit en avfuktare från Jula igår:
[länk]

Har läst att den typen av avfuktare ska ge värme, men hittills efter ca 16 timmar så kommer det bara ut kall luft. Någon som vet? Bara undrar om den funkar som den ska. Avfuktningen verkar iaf funka, RF har gått ned från 68% igår em till 57% imorse
Det kommer ingen nämnvärd värme ur dessa. Dock är ju 60% fuktigare absolut tillräckligt, finns egentligen ingen anledning att ha lägre, men bra att den går för då skapas det ju cirkulation.
 
thomasse
H Henry72 skrev:
Jag ställde dit en avfuktare från Jula igår:
[länk]

Har läst att den typen av avfuktare ska ge värme, men hittills efter ca 16 timmar så kommer det bara ut kall luft. Någon som vet? Bara undrar om den funkar som den ska. Avfuktningen verkar iaf funka, RF har gått ned från 68% igår em till 57% imorse
Den har nog ingen värme del, men allt som tar el alstrar ju värme, glöm inte att tömma behållaren.
 
Vet inte på om det är någon större skillnad på leca och lättbetong, har själv byggt ett garage i lättbetong (300mm) som blev vädertätt för drygt en månad sedan (haft tak på sedan i augusti och stommen murades i juni/juli). Vad ska man säga, där är en hel del fukt som ska ut, dels från putsen, men framförallt i blocken. Så, som jag har förstått det så är det mycket fukt som ska ut den första tiden, och så länge det är det är det bara till att köra avfuktaren.

Satte själv in en avfuktare från Jula för två veckor sedan (samma model som du köpte) och den har gått i ett sedan dess. Passade även på att sätta igen alla till och frånluftsventiler så att ingen kall och fuktig luft kommer in. Totalt har jag fått ut 40 liter vatten (kör med slang ner i en hink för att inte behöva springa och tömma hela tiden). Började på 80% relativ luftfuktighet och är nu nere på 60%, då kanske det även ska tilläggas att jag inte har någon värme igång och ligger runt 11-12 grader (vilket leder till högre relativ luftfuktighet om jag har förstått det rätt). Totalt har den förbrukat 44kWh på den tiden, så ca 1kWh/liter. Det kan låta mycket, men å andra sidan har den energin blivit värme som har värmt up lokalen, energi jag hade får tillsätta på annat vis.

För den som vill ha nörd-datan så är här graf över luftfuktighet och temperatur för de senaste veckorna:


Graf över luftfuktighet och temperatur i ett garage under en 15-dagarsperiod.
Graf som visar temperaturövervakning i en byggnad, med temperaturfluktuationer under en tidsperiod.
 
  • Gilla
Henry72
  • Laddar…
Intressant. Min avfuktare har bara gått i drygt ett dygn som sagt. Gick fort ner från ca 70% till 60% under natten men nu har det stått stilla runt 60% hela dagen. Bara drygt 2 liter vatten totalt ungefär. Så din avfuktare avger värme? känner inte att min gör det ännu.. har också ca 12 grader i garaget (från element) och tänkte att man skulle känna värme ur utblåset från avfuktaren.

Annars funderar jag mest på hur det ser ut ovanför mitt gipstak (öppet "vindsutrymme med isolering mellan takstolarna, med bara takfotsventilation, inga gavelventiler). Lite orolig för att det har krupit upp fukt där under sommaren och hösten innan jag upptäckte fukten på fönstren när det blev kallt. Kan man tänka sig att avfuktaren lyckas dra ur fukten som finns ovanför gipstaket också om den får stå och gå ett tag nere i rummet?
 
H Henry72 skrev:
Intressant. Min avfuktare har bara gått i drygt ett dygn som sagt. Gick fort ner från ca 70% till 60% under natten men nu har det stått stilla runt 60% hela dagen. Bara drygt 2 liter vatten totalt ungefär.
Att det går fort i början är inte förvånande, ju mer fukt där är i luften, desto lättare är det att få ut den. Syns i min graf ovan, gick från ~82 till ~72 på bara några timmar, sen har den fått kämpa desto mer (även om den verkar vara en orimligt skarp brytpunkt vid 74% första dagen, inte helt med på vad som händer där).
Skulle säga att 2 liter på ett dygn är ganska bra med tanke på den låga temperaturen i garaget. Jag får ca 3 liter per dygn om jag snittar mina 40 liter på 14 dygn. Värt att nämna är att mitt garage är på 40kvadrat, så har nog helt enkelt mer fukt att få ut.
H Henry72 skrev:
Så din avfuktare avger värme? känner inte att min gör det ännu.. har också ca 12 grader i garaget (från element) och tänkte att man skulle känna värme ur utblåset från avfuktaren.
Någon kännbar värme ger den inte ifrån sig. Snarare tvärt om, på grund av fläkten och kyleffekt känns luften kall. Med det sagt så är det ingen magisk apparat, så den måste ju följa termodynamikens lagar, så de där dryga 200W som man stoppar in i el-energi måste omvandlas till värme-energi till slut (kan inte se att det blir någon annan energiform).

H Henry72 skrev:
Annars funderar jag mest på hur det ser ut ovanför mitt gipstak (öppet "vindsutrymme med isolering mellan takstolarna, med bara takfotsventilation, inga gavelventiler). Lite orolig för att det har krupit upp fukt där under sommaren och hösten innan jag upptäckte fukten på fönstren när det blev kallt. Kan man tänka sig att avfuktaren lyckas dra ur fukten som finns ovanför gipstaket också om den får stå och gå ett tag nere i rummet?
Ingen expert, så ta det jag säger med en nypa salt. Men min spontana, amatörbedöming, är om det är ovanför isoleringen så borde det vara lugnt, d.v.s den luften är ju skild från luften inne i rummet (och ungefär samma temperatur som uteluften(?)).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.