Har ett färgsläpp i taket i sonens rum.
Det flagar på ett par ställen som ni kan se på bilden. Jag funderar på om det beror på fukt i taket eller om det är något annat som får det att släppa så här?
 
  • Flagnande färg och ett stort flagat område i taket i ett rum, tecken på möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för typ av byggnad? Material i taket? Vad finns ovanför taket? Hur lång tid har flagningen pågått? Är taket nyligt målat?
 
Jag vet faktist inte hur länge det har flagat, upptäckte det för någon månad sedan. Har inte eskalerat mer sedan dess. Det är ett tak målat för mellan 5-10 år sedan (gissar lite, har bara bott här i fyraår men rummet är renoverat av förra ägaren). Ovanför taket är våran vind. Tror det är någon form av skiva under färgen.
 
Ska tilläggas att jag aldrig varit uppe på vinden. Ingången är utifrån genom en lucka som sitter 8-10m upp i luften och jag är inte helt bekväm med stegar. :surprised:
 
A
Då är det tyvärr dags att bege dig upp på vinden eller be om hjälp av någon annan att titta efter.

Du borde ha som vana att inspektera MINST en gång per år.
 
  • Gilla
Labbarparn
  • Laddar…
Kan det vara målat med fel sorts färg? Målade nyligen om tak hemma och lärde mig då att vanlig takfärg inte skulle funka eftersom jag hade kalkfärg innan. Om det har något med detta att göra har jag ingen aning men nån annan kanske kan svara på det.
 
För det första det beror inte på fukt uppifrån då hade du fått fuktfläckar.det ser ut som det är limfärg eller kalk som är målat med plastfärg skall man måla på en sådan yta skall man tvätta ner färgen om det går samt binda underlaget med en alkydfärg. Som det ser ut nu får du skrapa ner så mycket som möjligt och sätta upp en armeringsduk som du målar jag tycker det ser ut som det är ett betongtak på bilden. Det ser ut som färgen håller på att släppa överallt.
 
  • Gilla
Labbarparn
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
För det första det beror inte på fukt uppifrån då hade du fått fuktfläckar.det ser ut som det är limfärg eller kalk som är målat med plastfärg skall man måla på en sådan yta skall man tvätta ner färgen om det går samt binda underlaget med en alkydfärg. Som det ser ut nu får du skrapa ner så mycket som möjligt och sätta upp en armeringsduk som du målar jag tycker det ser ut som det är ett betongtak på bilden. Det ser ut som färgen håller på att släppa överallt.
Tack för bra feedback. Jag skulle faktist tro att det är någon form av betong/puts i taket baserat på rundningen ner mot väggen. Det släpper rätt bra just i det hörnet. Tycker mig inte se det någon annanstans i rummet (som inte är med i bild men det kanske bara är en tidsfråga. Fram med stegen och skrapan :sweat:
 
T
Hur gammalt är huset? betong tak tyder på en rejäl kåk , tycker det ser ut som uppspänd papp tak som målats, men kan ha fel, tryck lit på den så känner du vad den är gjord av.
 
T Takläggare skrev:
Hur gammalt är huset? betong tak tyder på en rejäl kåk , tycker det ser ut som uppspänd papp tak som målats, men kan ha fel, tryck lit på den så känner du vad den är gjord av.
kåken är byggd 1920, på 200kvm. Det är inte uppspänd papp utan snarare något hårt, puts eller betongliknande.
 
T
L Labbarparn skrev:
kåken är byggd 1920, på 200kvm. Det är inte uppspänd papp utan snarare något hårt, puts eller betongliknande.
Då har inte huset något ångspärr, ev har tidigare ägare målat med en färg som inte kan andas, eller inte rengjort taken från fett eller något när han målade om , prova skrapa, spackla , prova sedan gå på med en roller innan spacklet blir för tort så du får liknande mönster på spacklet som övriga tak, sedan slipa fixa kanter , avsluta måla hela taket så syns inget.
 

Bästa svaret

Du har ett reveterat tak kan vara putsat på vassmattor det är ömtåligt så skrapa inte för mycket.Lite historik. När ditt hus byggdes målade man sådana tak med limfärg eller kalk när man sedan målade om dem på 50-60talet använde man ofta matt alkydfärg den fäste bra i den gamla färgen men den undre färgen var kvar o satt inte så bra i underlaget. När man sedan har målat om flera gånger blir färgen för tung för att sitta kvar den svaga limfärgen är ju underst. Du kan inte spackla direkt på Detta det sitter inte men som jag skrev tidigare kan det gå med armeringsduk sätt den med ett starkt vävlim o med överlapp då håller du ihop hela taket sen kan du spackla på den om det behövs. Jag vet detta började som målare 1960
 
  • Gilla
Labbarparn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.