Hej. Jag lägger upp dom bilderna jag har som jag fått av den tidigare ägaren av huset.
Jag blev funderasam om min dränering har blivit gjord korrekt då stuprören inte är kopplade till ett avrinningssystem. Det som kallas dagvatten ?
Källaren är torr och med fräsch lukt ska tilläggas. Bastun som är i ena hörnet i källaren luktar också fräscht och den byggdes inte igår om man säger så.

En till fråga är om dom där isodränskivorna rankas som "tilläggsisolering"? Eller om husen som dräneras med dom orden använder sig av ytterligare någon skiva?
 
  • Grävd dräneringsdike vid husgrund med synliga isodränskivor, grus och oanslutet stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd dränering vid husgrund med stuprör, grus och synlig isolering utan avrinningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av dräneringsarbete, stuprör oanslutna, med isodränskivor och grus vid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av hus med stuprör som ej är kopplade till avrinning, omgivna av isodränskivor och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuprör som slutar ovan marknivå vid en husgrund med synliga isodränskivor och avsaknad av kopplad avrinning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundmur med isodränskivor och grus i dräneringsyta vid hus utan synligt avrinningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med synlig dränering och stuprör som inte är anslutna till ett avrinningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd husgrund med synlig dränering, krossgrus, stuprör ej anslutna till avlopp, isodränskivor och en skyddsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husets hörn med osammanlänkade stuprör och synlig dränering med isodränskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
M219
  • Laddar…
Hej. Vad menar du med att stuprören inte är kopplade? Slutar dom bara ovan mark, som på fotona?
Annars ser det bra ut tycker jag, 100 mm pordrän väl fastsatt, bra med makadam runt dränrör, riktigt gjort med duk (om dom har täckt makadamen innan återfyllnad) och listen sitter monterad strax under färdig marknivå.
Har dom gjort allt detta jobb och inte kopplat stuprören så blir jag i det närmaste chockad.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Japp det stämmer. Dom har inte kopplat stuprören utan dom slutar ovan mark. Dock är det ju bra lutning från huset så stuprören är ju rätt långt ifrån källarväggen.
Men skumt och det gjorde mig misstänksam om någon kunde se om det var något fusk med jobbet som gjorts
 
T T.Gustafsson skrev:
Hej. Vad menar du med att stuprören inte är kopplade? Slutar dom bara ovan mark, som på fotona?
Annars ser det bra ut tycker jag, 100 mm pordrän väl fastsatt, bra med makadam runt dränrör, riktigt gjort med duk (om dom har täckt makadamen innan återfyllnad) och listen sitter monterad strax under färdig marknivå.
Har dom gjort allt detta jobb och inte kopplat stuprören så blir jag i det närmaste chockad.
Läste dock nu
"
För att utnyttja pordränmaterialets högvärdiga dräneringskapacitet och för att säkerställa en torr källarvägg skall byggnaden förses med dräneringledning av plast 110/95. Ledningar med dagvatten eller stuprörsledningar får ej anslutas till dräneringsledning."
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Vet inte var vattnet från dräneringen tar vägen men hos oss får man leda bort det i dagvattensystemet. Medan alla inte har rätt att leda bort vattnet från stuprör i dagvattensystemet (om jag förstår det rätt beror det på när huset är byggt och om man hade tillstånd då). Om man inte får leda bort vattnet från stuprör till kommunens system måste man ju ta om hand om detta på tomten. Förmodligen har inte den tidigare ägaren beställt typ stenkista för detta utan velat lösa det på annat sätt. Behöver alltså inte vara "fel" utfört från leverantören.
 
Man kunde ha satt dräneringsskiva runt sulan men en plastfolie så att inte sulan blöts ner, se instruktionen
https://www.isodran.se/uploads/4add5cbe86364b37c5dbf37ecda06a30.pdf

Stuprören skall inte anslutas till dräneringsledningen utan går till separat dagvattenledning eller gå ut (långt från väggen) så att de inte blöter ner väggen och källarväggen
 
Du får ju absolut inte koppla stuprören på dränrören. Då kommer du vattenfylla grunden så fort det kommer lite regn. Dräneringsrören ska ta hand om markvatten, regnvatten är ett separat system.
Visst hade man kunnat ta hand om takavvattningen när man ändå grävde fram hela huset, men det är inte fel att inte göra det. Kanske hade man ingenstans att göra av det vattnet?
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Även jag tycker det ser rätt ut - Det enda som jag inte ser är fiberduken som omfamnar dräneringsrören - Detta gör man så att inte lera och jord skall leta sig ned och täppa till dräneringsrören.

Schematisk illustration av husgrund med markerade delar som puts, dräneringsrör och fiberduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen hade jag nog lagt fiberduken lite över kanten upptill på dräneringsskivorna bara för att.
När man ändå är i farten och dränerar så hade det varit lämpligt av dem att även gräva ned dagvattnet och ansluta detta till stenkista, pumpbrunn eller kanske dagvattenledning i gatan om möjligt.

Som TS skriver skall inte dagvatten anslutas till dräneringen - Vore ganska dumt att leda ned regnvatten runt hela grunden.
Det går ju att bättra på - Mina dagvattenrör ligger bara som mest 50cm under markytan och leds alla ut på baksidan av huset till en 1kbm stenkista så lite svordomar och svett så kanske TS kan gräva ned sina rör och leda dessa så att dem inte belastar fastigheten och ej heller dräneringen.
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Sen hade jag nog lagt fiberduken lite över kanten upptill på dräneringsskivorna bara för att.
Nja, du ska ha en kappa ovanpå, dvs ett separat lager av fiberduken som täcker och överlappar överdelen, men inte går ned mer än en halvmeter. Detta så att de drag nedåt som blir när du packar massorna inte ska riva i toppen och inte heller lämna någon oskyddad spalt.
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nja, du ska ha en kappa ovanpå, dvs ett separat lager av fiberduken som täcker och överlappar överdelen, men inte går ned mer än en halvmeter. Detta så att de drag nedåt som blir när du packar massorna inte ska riva i toppen och inte heller lämna någon oskyddad spalt.
Ja exakt. Jag tycker mig se en kappa på bilden med källarnedgången, så det verkar vara korrekt monterat.
 
  • Gilla
jajgert och 1 till
  • Laddar…
J jajgert skrev:
Hej. Jag lägger upp dom bilderna jag har som jag fått av den tidigare ägaren av huset.
Jag blev funderasam om min dränering har blivit gjord korrekt då stuprören inte är kopplade till ett avrinningssystem. Det som kallas dagvatten ?
Källaren är torr och med fräsch lukt ska tilläggas. Bastun som är i ena hörnet i källaren luktar också fräscht och den byggdes inte igår om man säger så.

En till fråga är om dom där isodränskivorna rankas som "tilläggsisolering"? Eller om husen som dräneras med dom orden använder sig av ytterligare någon skiva?
J jajgert skrev:
Hej. Jag lägger upp dom bilderna jag har som jag fått av den tidigare ägaren av huset.
Jag blev funderasam om min dränering har blivit gjord korrekt då stuprören inte är kopplade till ett avrinningssystem. Det som kallas dagvatten ?
Källaren är torr och med fräsch lukt ska tilläggas. Bastun som är i ena hörnet i källaren luktar också fräscht och den byggdes inte igår om man säger så.

En till fråga är om dom där isodränskivorna rankas som "tilläggsisolering"? Eller om husen som dräneras med dom orden använder sig av ytterligare någon skiva?
Håller med basseman, grundmurens sula borde ha ett membran/tätskikt och vara isolerad även den... Det är ju den känsligaste delen i konstruktionen.
 
J jajgert skrev:
Japp det stämmer. Dom har inte kopplat stuprören utan dom slutar ovan mark. Dock är det ju bra lutning från huset så stuprören är ju rätt långt ifrån källarväggen.
Men skumt och det gjorde mig misstänksam om någon kunde se om det var något fusk med jobbet som gjorts
Ovanligt välgjord dränering dock saknas dubbla lager porodrän isodrän samt troligen också det plasskydd av sulan samt membranet
Detta är antagligen inget allvarligt i ditt fall

Tyvärr har inte stuprören separatrör det är minus
Det är lätt att ordna dock
 
  • Gilla
jajgert
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Ovanligt välgjord dränering dock saknas dubbla lager porodrän isodrän samt troligen också det plasskydd av sulan samt membranet
Detta är antagligen inget allvarligt i ditt fall

Tyvärr har inte stuprören separatrör det är minus
Det är lätt att ordna dock
Dubbla lager pordrän blev tillverkarens stora lycka tack vare Martin Timell. Det är dock bortkastade pengar för kunden i de flesta fall.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Ja kan så tyckas men omlottskarvar och plastskyddet av kanten på sulan blir bättre gjort med dubbla samt om tätningen uppåt är ordentligt gjord

Dessutom är jag tveksam till hur porerna i dessa produkter fungerar vid marktryck
Den dränering som är utförd här ser dock ok ut med den tidens beskrivning och huset verkar ha haft en ursprunglig dränering med lerrör och rörgravssand
 
M
K KTK skrev:
Dubbla lager pordrän blev tillverkarens stora lycka tack vare Martin Timell. Det är dock bortkastade pengar för kunden i de flesta fall.
Nej, enligt boverket är 200mm norm för källare vid nybyggnation. Så det är inte taget från ett tv-program.

Det är svårt att se höjden på dräneringen, det är här som det fuskas mest för det är det jobbigaste momentet, att få ned ök. dränrör under uk. platta. Och som dom flesta påpekat skulle sulan varit isolerad och haft åldersbeständig plast mellan skarven vägg/sula. Själv satte jag mjukfog mellan täcklisten och vägg för att förhindra vatten att ta sig in bakom listen vid slagregn mot väggen. Säkert overkill, yrkesskada.

Känns som en liten miss att inte lägga med stuprörsledning för takavvattning när det ändå är uppgrävt. Men killarna har väl bara gjort enligt beställarens (husägarens) order.
 
Redigerat:
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.