Någon som vet vad max framledningstemp med enbart kompressorn är på Thermia Atlas 3-12 kw modellen är? Hittar ingenting i produktbladen.

/Niklas
 
Tror inte du bör gå över 55-60 i framledning, för att inte koksa oljan med höga hetgaser. Har du 55-60 grader i framledning, har du 100-110 grader på hetgas.
 
Kan behöva gå över 65 grader ett par dagar varje vinter. Ser att Nibe/Ivt osv kan ge mellan 65-71 grader på kompressor (58 på returen).

Därför jag vill veta va den kan ge.
 
Tackar, kompressorn klipper på 65 grader så den blir en elpanna? Eller kan du lira typ 68 grader kompressor + 1kw patron?
 
Jadu...fråga Thermia.
 
Är det något märke som har så?
 
Den värmepump som klarar högst framledningstemperatur med kompressorn är, vad jag vet, Daikin Altherma 3 TopGrade som är en luftvattenvärmepump. 70 °C ner till -15 °C ute och därefter sjunker det ner till 65 °C vid -28 °C ute. NIBE bergvärmepump S1255 klarar 65 °C med kompressorn om effekten räcker. Man måste skilja på när kompressorn klipper och det blir en ren elpanna från när det bara behövs visst el-tillskott men kompressorn fortfarande arbetar. Eftersom de allra kallaste dagarna på året är så få är det helt ok om värmepumpen kör en del el-tillskott då för det blir så lite totalt sett på hela året.
 
Ja men den kan aldrig ge 65 grader med kompressor sen tillsats spetsa upp till 68-70 grader med patron ? Utan den klipper kompressorn på 65 grader i bästa fall sen blir den en ren elpanna som kan lira 68-70 grader ?
 
Max är som sagt 65 °C med kompressorn för S1255. Över det blir det 100% el-patron. Tror den kan gå upp till 70 °C framledningstemperatur i regelsystemet. Man ska också komma ihåg att verkningsgraden på en värmepump minskar ju högre temperatur den tvingas arbeta med. Kanske finns det möjlighet att tilläggsisolera taket eller byta fönster och dörrar etc som kan minska framledningstemperaturen en del.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Absolut, kollat av elpannan tidigare och behövde 45 grader vid -8 för att hålla 21 grader 3,7kw patron gick. Och vid -23 behöver jag 60 grader för att hålla 21 grader 3,7 + 1,9kw patron.
Då det varit -28 och ett par veckor har den gått in på 7,4 kw patronen stundvis och 65 grader framledning.

Så borde klara mig ganska bra, inte optimalt förstås. Men skall lägga ned golvvärme i om ett par år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.