Hej !

Att gräva ner ytjordslang, ä'r detta något man kan göra själv med kabelskopa och grävmaskin. Eller måste slangen grävas ner på något speciellt sätt, under tryck eller liknande ?

Eftersom vi har en grävmaskin och kabelskopa så står jag lite funderande. Avstånd mellan slingor och djup mm har jag redan klart för mig.

//Mattias
 
Självklart kan du göra det själv. Kommer du bara ner djupt nog med skopan så är det inga problem. Sen får du väl ha nån med behörighet att koppla ihop slang och pump. Vi grävde själva med en minigrävare. Vi hade dock problem med att det är bara sand hos oss så vi fick ner med slangen direkt och återfylla vartefter för sanden bara rasade ner i chaktet hela tiden.


Mvh Honken
 
Slangen ska ligga i sand, för att inte skadas.
Att koppla in maskinen är lätt som en plätt, dock behövs behörig elektrikter.
Det de flesta saknar i hemmaverkstan är dock en kraftig pump för att spola ur luften ur slangen.
 
sand är inget måste, specielt inte som det kan issolera!
se bara till att inte stora stenet liger direkt mot slangen.

man behöver inte behörighet för att koppla ihopp slangen...
 
Hej igen !

Jag har med min hjulgrävare grävt ner inkommande vatten (från borrhål). Denna slang ligger på 180 cm djup, så djupet för jordvärmen är inga problem.
Mina förutsättningar (i marken alltså) är att först är det ca 30-50 cm jord, sedan kommer ett lerlager på ca 20-30 cm, sedan kommer fin sand. Leran slutar ungefär på 80 cm djup. Inga stenar har hittast än så länge.

Vad tycker ni, ska vi gräva själva eller ska man slänga ut ca 33:- / meter nergrävd slang till någon auktoriserad ?

Jag är inne på att göra jobbet själv...

//M

 
Gräv själv!
Det jag menade med behörighet var angående köldmediet för det får ej hanskas med hur som helst.
När du säger att det bara är sand så tycker jag att du skall försöka blanda ner leran och matjorden i sanden kring slangen för att få bättre effekt från slangen. Det är så som Carman säger om sanden den har sämre värmeledningsförmåga. När vi la ner vår slang fick vi lägga längre slang än standard bara för att vi bara har sand här. Vi försökte blanda ner så mycket som möjligt av den lilla jord vi hade och sen lägga ny matjord uppepå. Vi hade 20-30 cm matjord och sen bara sjösand så djupt vi har grävt. Vi har varit nere på 6m och grävt pga att vatten och avloppsstammen ligger så djupt.

Lycka till
Honken
 
Köldmedie kretsen är ju färdig från fabrik så den ska inte göras däremot så brukar det vara lite känsligt med inkopling av köldbärren för garantin på maskinen.
 
som sagt så är det ju sprit o vatten i slingan man gräver ner. själva kölbmediet är fördig kopplat & gömt inne i maskinen, presis som när du köper ett kylskåp, ingen trix mad gas där inte...

kan inte tänka mig att det är nått strul mad nån garanti om du koplar in själv, då det inte är det minsta kompliserat!

självklart ska du gräva själv & sand är inge problem.
sand leder värmen bra, därimot leder luft dåligt 6 vaten mycket bra, så r det forr sand är det dåligt, men är det våt sand är det mycet bra
 
Jag svarade dig i den andra tråden.
Honken
 
Gräver ner slang snart och undrar vilken typ av slang jag ska välja, 40mm, men hur högt tryck ska den klara?

Tacksam för svar
 
petol705 skrev:
Gräver ner slang snart och undrar vilken typ av slang jag ska välja, 40mm, men hur högt tryck ska den klara?

Tacksam för svar
du ska gräva ner en PEM 40mm, som är avsedd för jordvärme
 
Garantin kan blli lidande om man koplat in kalla sidan själv. Och det vissar sig att felet beror på fel i köldbäraren luft eller dåligt med sprit i köldbäraren.
Men som sagt det är inga störe problem om man bara tar tid på sig blandar 30 % sprit blandnig 1L vätska per meter slang. Sen beror det ju lite på fall till fall och vad som orsakat problemet.

Men jag skulle inte tveka kör på bara och lycka till.
 
Hej, jag arbetar proffesionellt med detta varje dag.
Bästa resultat får man om man anlitar en slangplöjare med dylik grävmaskin med plöjarm.
detta med tanke på sättningar i efterhand.
I en åker spelar detta naturligtvis ingen roll.
Man använder 40mm PEMslang, tunnväggig som förläggs 80-100cm under jordyta.
2m från husväggar.
Man trycksätter slangen under nedplöjning, 3-4 bar
undvik skarvar
fördelningsbrunn kan sättas pga max slanglängder ska vara 400m(cirkpumparna i värmepumparna klarar sällan mer tryckfall)
fylls sedemera med 30% erfordlig sprit
ska isoleras vid husgrund eller vid passage av avlopp/ vatten/dagvatten etc
glöm ej: ansökan hos din kommun samt få kabelmärkt av Tele och Elbolag
Lycka till, jordvärme är en riktig höjdare...
 
Har du inte känslig mark så använd meterskopa lägg slangen på varsin sida i diket och gräv igen. Så har jag gjort och det funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.