Mittenbilden verkar bra, då har du allt som behövs för en komplett installation av en VVB, rör till vänster utgående VV., det du har i handen inkommande KV samt kanske ett avstick till något annat för KV eller sätta en propp där för ev framtida bruk, eftersom det är ett T-stycke
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
Ok, då tycker du alltså att jag skall köra med blandarventilen? Trots att det i min värld blir att blanda kallt med varmt vatten två ggr... För är det inte just det som även själva blandaren (kranen vid diskhon) gör?

T stycket är just för att koppla in inkommande, upp till kallvatten i kranen, samt kallvatten till vvb. Tänker jag fel här?
 
Jepp normalt så har man en temp på ca 65-80 C i en VVB för att det ska finnas en mängd VV i den som senare blandas ut till + 55 C i blandningsventilen (svarta ratten med +, -- på där ställs det in + 55 C ) som är den temp som är max för ett tappställe vid max öppen kran ( skållningsrisk annars ) sedan blandar man ut med kranen till den temp som man vill ha. Klart rätt för att få upp KV till blandaren med T-stycket
 
Om jag sätter en nippel för slanganslutning vid tömningsventilen här:
Vattenanslutningar ovanpå en varmvattenberedare med en ventil och plats för slangkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med trädgårdsslang hit?
Vit PVC-rörinstallation mot röd vägg, inklusive en nippel för slanganslutning och en väggmonterad tömningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det ok? Eller hur kopplar jag den?
 
De är ingen tömningsventil utan en säkerhetsventil som öppnar om det av någon orsak skulle bli kok i den, explotionsrisk, på den sätter du en slang ner mot golvet ca 15cm upp och en burk under. När vatten värms så utvidgar det sig och trycket ökar, då kan det droppa lite och inte så kul med vatten på golvet, Har du golvbrunn precis intill l lägg den då till brunnen, Den slangen får inte gå i krokar, det ska vara fritt fall ut.
 
Ok jag förstår, har tyvärr inte golvbrunnen i närheten av vasken men däremot avloppet såklart. Vill man inte koppla den dit på något sätt ist?

Nu är det ju garage med betonggolv och ett lager lecablock innan syllen kommer, så vatten på golvet är ju egentligen inte ett jätteproblem så sett. Så spelar kanske ingen större roll, men känns fel. Men en burk räcker väl iofs, vattnet dunstar väl ändå innan den hinner fyllas antar jag...
 
Då blir det en burk :D
 
Behöver få ner storleken från en koppling som har 12mm till 10mm som är anslutningen till kranen.

Kan man använda en sånhär till det? Eller hur funkar den?
Reduceringshylsa i mässing för att anpassa rörstorlekar, visas på en produktsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C crazytok skrev:
Behöver få ner storleken från en koppling som har 12mm till 10mm som är anslutningen till kranen.

Kan man använda en sånhär till det? Eller hur funkar den?
[bild]
Ja det funkar, men den ska vara av samma fabrikat som kopplingen du stoppar den i.
 
Tack för hjälpen!

Nu är allt inkopplat, men tyvärr verkar det inte funka av någon anledning... :sweat:

Kallvattnet funkar som det ska, men inte varmvattnet. När jag vrider +\- reglaget på max då kommer det inget vatten alls när blandaren står på varmt, skruvar jag ner reglaget så kommer det mer och mer vatten ju mer minus jag skruvar, men det är bara kallvatten som kommer! :( När jag skruvar mot plus, så hinner det dock komma lite lite vatten som är varmt. Så uppenbarligen värmer ju vvb upp vattnet iaf, men nått är konstigt!
Inkopplingsdetaljer för en varmvattenberedare med rör och termostatinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idéer?
 
C crazytok skrev:
Tack för hjälpen!

Nu är allt inkopplat, men tyvärr verkar det inte funka av någon anledning... :sweat:

Kallvattnet funkar som det ska, men inte varmvattnet. När jag vrider +\- reglaget på max då kommer det inget vatten alls när blandaren står på varmt, skruvar jag ner reglaget så kommer det mer och mer vatten ju mer minus jag skruvar, men det är bara kallvatten som kommer! :( När jag skruvar mot plus, så hinner det dock komma lite lite vatten som är varmt. Så uppenbarligen värmer ju vvb upp vattnet iaf, men nått är konstigt!
[bild]

Idéer?
Du har vänt den högra delen med avstängningsventilen på fel håll
 
Men om jag vrider den 180gradee, då hamnar ju utloppet för säkerhetsventilen uppåt?
 
Ok då är det kanske termostaten som står fel från fabrik, det sitter en skruv på det svarta reglaget, lossar du den så går det att lyfta ut vredet, ( det är splains på axeln ) vrid vredet i luften till minus inte fullt ungefär hälften och sätt tillbaka vredet och ställ upp mot plus så får du nog VV.
 
L lordi skrev:
Du har vänt den högra delen med avstängningsventilen på fel håll
Säkerhetsventilen kan du vrida ner så att den pekar nedåt. Det sitter en o-ring som tätar även om du vrider ner den ett halvt varv.
I avstängningsventilen sitter en backventil som nu hamnar på fel håll, så den släpper inte in kallvatten i beredaren.
 
Blir lite förvirrad på det du säger, blå är kallt och rött är varmt, inkommande kallt ska in på blå med avstängning , back och säk, VV ut från rött via blandning , på ventilen finns KV = KV in ,VV = VV het från VVB ut och BL = blandvatten reglerat ut.
 
  • Gilla
Johanox1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.