Hej,

Jag har en inredningside som jag är sugen på att genomföra. Jag skulle vilja ha 2 rostiga plåtar på väggen,..alltså ca 50x70 cm (typ tavelstorlek). Plåtarna skall vara hel "brunrostade" och ojämna i kanten. Svårt att förklara och kanske tycker de flesta att man är rätt dum men jag tror det skulle bli mycke snyggt mot mina vita väggar.

Frågan är hur får man fram en rostig plåt på ett något snabbare sätt än att lägga den i en snödriva i något år. alla tips mottages varmt.
 
Blästra dom, så rostar dom på "nolltid". Mvh/F
Butan skrev:
Hej,

Jag har en inredningside som jag är sugen på att genomföra. Jag skulle vilja ha 2 rostiga plåtar på väggen,..alltså ca 50x70 cm (typ tavelstorlek). Plåtarna skall vara hel "brunrostade" och ojämna i kanten. Svårt att förklara och kanske tycker de flesta att man är rätt dum men jag tror det skulle bli mycke snyggt mot mina vita väggar.

Frågan är hur får man fram en rostig plåt på ett något snabbare sätt än att lägga den i en snödriva i något år. alla tips mottages varmt.
 
Salt och vatten, borde rosta ännu snabbare då. Till och med rostfria (det vi kallar rostfritt är mer motståndskraftigt mot rost, men inte helt immunt) diskbänkar rostar om man låter blött koksalt ligga på över natten.

/ama
 
kanske kan man hitta färdigt rostade på skrottet ;)
gaia
 
Gotthards / Stenametall , de brukar ha nåt liggande de glömt ute....
 
Tack för tipsen

Om någon ser några bra "rostobjekt" när ni är ute bland affärer, skrotar och brädgrdar så hör av er ;D
 
En rostande diskbänk har ingenting med salt att göra utan det handlar om den syrefattiga miljön som bildas under en vattendroppe i kombination med ett annat metallstycke så att joner kan bildas.

En rostfri bänk kan man nästa likna med en kopparbit. I kontakt med syre så ärgar plåtarna och bildar en skyddande hinna. Tar man bort syret " här i form av en vattendroppe" i kombination med en "oädlare" metalbit så kommer det att bildas jones "rost"

I och för sig så kan saltet funka som den oädlare metallen och skynda på jon processen"

Mvh Jimmy Carlsson
 
Innomhus rostar stål vanligen inte, om luftens relativa fuktighet är mindre än 60%.
Stålets korrosion i vatten kontrolleras i huvudsak av katodreaktionen, dvs vanligen syretillförseln, men också vattnets pH-värde och dess förmåga att fälla ut skyddande kalkbeläggning inverkar. I syrehaltigt söt- eller havsvatten sker den jämna korrosionen ofta med en hastighet på 50-150mickro m/år.

Utomhus rostar stål, helst i en sur miljö så som hundpiss .... ;)

Linda
Civilingenjör-materialteknik
 
ja ha nu har min sambo(linsjo-9) sagt sitt ser jag, jag är ju konstruktören och hon är materialaren så lita på henne! Puss på dig gumman ;)
 
Man använder saltsyra som penslas på plåtarna
som sedan slås in i hushållsplast och ställs utomhus
ett par veckor har jag för mig att jag har läst i
något snajdigt designmagasin tidigare.

Betänk dock att saltsyra bör man handskas med
ytterst försiktigt !! :surprised: så jag kan ej redogöra för
tillvägagångssätt eftersom jag ej har erfarenheten.

Mvh
 
Vill du ha en, vad ska man säga, djupare roströd färg ska du använda Cortenstål. Den innehåller koppar och rosten blir som en hinna, snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.