Idag har vi ett nytt quiz om isolering. Jag tycker det är svårt, vi får se vad ni tycker.

Quiz: Kan du isolera? https://www.byggahus.se/quiz/209-kan-du-isolera

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Oisolerad kallvind med träbjälkar och synligt gult isoleringsmaterial, före isoleringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på medlemmen ivos kallvind som behövde isoleras.
 
8 av 10.. jo lite klurigt, hade tex fel på %..
 
Hade faktiskt 9/10. Bara fel på fråga 4 och den förstår jag inte alls? Är det något sorts hittepå-generiskt-hus vi ska applicera väggen på? Väldigt svårtolkad fråga.

Skillnaden i isoleringsprestanda är betydligt större än 1% mellan 290mm isolering och 490mm isolering. Men frågan undrade nog över något som inte stod i frågan.
 
V vectrex skrev:
Hade faktiskt 9/10. Bara fel på fråga 4 och den förstår jag inte alls? Är det något sorts hittepå-generiskt-hus vi ska applicera väggen på? Väldigt svårtolkad fråga.

Skillnaden i isoleringsprestanda är betydligt större än 1% mellan 290mm isolering och 490mm isolering. Men frågan undrade nog över något som inte stod i frågan.
Nja, 1% i besparing över 50 år låter extremt lite.
 
Fråga 2 och 3 är lite felformulerade, man använder inte mineralull i grunden idag. Där är det olika typer av cellplast som används. Nu var det inte dessa frågor som jag halkade dit på utan bl.a nummer 4:a. 1% skillnad över 50 år låter för lite.
 
9/10, jag är bättre på isolering än vad jag trodde, gillar inte isolermaterial.
Fel på fråga 4, gissade på 5% men rätt svar var 1% vilket gläder mig.
Min övertygelse är att människor mår bättre i hus där det blåser lite frisk luft in och ut, täta hus med undertryck gör oss sjuka.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Äntligen händer det. 10/10! :p
 
R roli skrev:
Fråga 2 och 3 är lite felformulerade, man använder inte mineralull i grunden idag. Där är det olika typer av cellplast som används. Nu var det inte dessa frågor som jag halkade dit på utan bl.a nummer 4:a. 1% skillnad över 50 år låter för lite.
Antalet år spelar ju heller ingen roll. Skillnaden är lika stor på 1 sekund som på 50 år. Procentuellt alltså, vilket frågan var.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Antalet år spelar ju heller ingen roll. Skillnaden är lika stor på 1 sekund som på 50 år. Procentuellt alltså, vilket frågan var.
Man kanske räknar med energianvändningen för själva bytet också?
 
Fråga 7 kan man väl inte ge ett definitivt svar på? Det måste väl bero helt på vilket hus man tittar på?
 
9/10
Även jag bommade fyran, känns som någon information saknades i frågan. :thinking:
 
V vectrex skrev:
Hade faktiskt 9/10. Bara fel på fråga 4 och den förstår jag inte alls? Är det något sorts hittepå-generiskt-hus vi ska applicera väggen på? Väldigt svårtolkad fråga.

Skillnaden i isoleringsprestanda är betydligt större än 1% mellan 290mm isolering och 490mm isolering. Men frågan undrade nog över något som inte stod i frågan.
Christer Harrysson berättar om en undersökning där man hade kommit fram till att det bara är 1% skillnad här: https://www.byggahus.se/isolera-med-ratt-tjocklek-och-metod
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Christer Harrysson berättar om en undersökning där man hade kommit fram till att det bara är 1% skillnad här: [länk]
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Christer Harrysson berättar om en undersökning där man hade kommit fram till att det bara är 1% skillnad här: [länk]
Det är det jag menar. Det står inget i frågan om det gäller husets totala energianvändning eller väggen? Det står faktiskt inget om något hus alls.

Allt annat lika så minskar ju den tjocka väggen faktiskt energiförlusten med 69% jämfört med den tunnare. Sen förlorar man ju mer energi genom fönster osv. Men frågan pratar bara om 2 olika väggar.
 
V vectrex skrev:
Det är det jag menar. Det står inget i frågan om det gäller husets totala energianvändning eller väggen? Det står faktiskt inget om något hus alls.

Allt annat lika så minskar ju den tjocka väggen faktiskt energiförlusten med 69% jämfört med den tunnare. Sen förlorar man ju mer energi genom fönster osv. Men frågan pratar bara om 2 olika väggar.
Frågan är luddig, det jag antar att man menar är användningen för hela värdekedjan. Dvs från att mineralullen tillverkas, transporteras, och slutligen används som isolering. Jag tror det är så, men varken frågan eller artikeln som refereras till har någon sorts källhänvisning.
"En väggkonstruktion med 290 respektive 490 mm mineralullsisolering, hur stor skillnad blir det i total energianvändning räknat på 50 års livslängd?"
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Ursäkta luddig fråga. Det är nog bäst att jag kontaktar Christer Harrysson för att kunna reda ut det här. Ber att få återkomma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.