Tänkte göra allt jag kan för att fräscha upp vår lilla tvättstuga utan att byta golv eller påverka befintlig fuktspärr (som jag antar ligger runt väggar och golv?). Följande är mina egna tankar på vad jag ska göra:

- Måla väggarna
- Måla våtrumsmattan med våtrumsfärg
- Slita ut den gamla tvättbänken och sätta en arbetsbänk (med handfat vid kranen) över hela vänstra sidan (över tvättmaskinen)
- Kakla runt bänkskivan. Har ingen erfarenhet av att kakla men vill göra det själv för att lära mig. Hoppas att den befintliga väggen klarar detta? Tror att det är glasfiberväv (hoppas jag, ser det ut som det på närbilderna?)
- Sätta belysning under väggskåpen (uttag finns inuti skåpet)
- På högra sidan kommer jag bygga/sätta in någon bättre typ av förvaring än de hyllkonsoler som sitter där i dagsläget. Kan man borra i dessa väggar eller hur fungerar det med våtrum?

Tror ni på detta? Något jag bör tänka på, undvika, eller lägga till i listan?
 
  • Utgångspunkt för renovering av en tvättstuga med tvättmaskin, diskho, skåp och hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Liten tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, bänk med handfat och överskåp, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tvättstuga med en frontmatad tvättmaskin och en arbetsbänk med rostfritt stålhandfat ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hörnvägg med glasfiberväv och en brandsläckare till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg med strukturerad yta som kan vara glasfiberväv, i nyans av vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
-torkställning
-luftavfuktare

Lycka till!
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
-torkställning
-luftavfuktare

Lycka till!
Bra tips, tack!!

Just nu har jag fastnat lite på hur jag ska göra med bänkskivan och kranarna. Har insett att jag nog bör skaffa nya kranar också. Lite osäker på hur jag ska göra med rören som går längs väggen, men ska försöka hitta liknande projekt och se hur man gjort där. Antar att jag kan kapa rören under bänken och sätta in ballofix föravstängningsventil till tvättmaskinen och sedan leda upp till nya kranarna på undersidan av bänken. Vet dock inte vad dessa böjbara rör kallas (anslutningsslang? har sådana under köksbänken, se bild nedan) eller om detta ens är en bra idé? Vad tror ni?
 
  • Kopplingar och böjliga anslutningsslangar under en köksbänk med kopparledningar och avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningsslangar under en köksbänk med synliga vattenrör och en avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På väg att få hit elektriker för att sätta in ett till vägguttag under den (förhoppningsvis) kommande bänkskivan så att jag slipper koppla tvättmaskinen i överskåpet. Tyvärr verkar det svårt att få tag på stommar som är tillräckligt grunda. Stommen måste vara max 560 i djup, tror jag, då bänkskivan måste vara exakt 580. Samtidigt får den inte vara FÖR grund heller eftersom det då blir svårt att få i en användbar diskho..

Ett litet framsteg i alla fall, LEDs under överskåpen..
 
  • Kök utan bänkskiva med tvättmaskin, diskho, överskåp och LED-belysning under skåpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök utan bänkskiva med synliga rör, vägguttag och LED-belysning under överskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Bauhaus kan såga till en skiva i exakt längd och bredd. Ikea kan tillverka helt enligt dina mått. Räkna med knappt 1000:- per meter.
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Bauhaus kan såga till en skiva i exakt längd och bredd. Ikea kan tillverka helt enligt dina mått. Räkna med knappt 1000:- per meter.
Ja precis, fast tyvärr tycker Ikea att 580 i djup är för grunt för att såga hål för diskho, och Bauhaus har slutat med den tjänsten. De kapar bara på längd/djup. Så det lutar nu åt att jag köper en billig standard laminatskiva för <400 kr och testar såga själv.

Mitt problem är dock fortfarande stommen som behöver stötta upp i mitten verkar vara svår att få tag på när bänkskivan är så grund. Funderar på ett tvättställsskåp till badrum från Ikea. Den är bara 39 djup så får isf kapa den i bakkant för att få plats med diskhon.
 
AXS
Du kan ju få den kapad i rätt längd och djup. Hålet för hon är det lättaste att ta ut själv i jämförelse.
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Tror jag köper detta:

- Bänkskiva som jag sågar själv till 1675x580 mm
https://www.ikea.com/se/sv/p/saeljan-baenkskiva-ekmoenstrad-laminat-60439173/

- Tvättställskåp som jag kompletterar med andra ben för att få upp höjden till > 850 mm (så bänkskivan hamnar lagom högt)
Kapar också av bakändan så att diskhon får plats. Placerar skåpet så att jag får ett överhäng på ca 20 mm.
https://www.ikea.com/se/sv/p/fullen-tvaettstaellsskap-vit-70189041/

- Diskho som kräver utsågning på 54x51 mm, vilket FÖRHOPPNINGSVIS ger tillräckligt med bänkskiva framför/bakom kvar (35 mm på vardera sida..).
 
AXS AXS skrev:
Du kan ju få den kapad i rätt längd och djup. Hålet för hon är det lättaste att ta ut själv i jämförelse.
Aha, ja det kanske jag borde göra!
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.