Tvätt/teknik och lilla WC med dusch borde verkligen göras om, det är inte hållbart att ha det lilla som badrum till två sovrum plus gäster.

Tillåter planen 1,5-plan eller 2-plan? Det kan vara lättare att få plats med.
 
H Harry_k skrev:
Det är prickmark mot vattnet och skogen. Avståndet till det bef. förrådet på tomten är taget med hänsyn till "brandspridning mellan byggnader". Till grannhuset vill vi hålla 4,5m. Huset går inte att göra större.
Tomtlinjerna jag ritat in är inte skalenliga, jag ville bara skapa en ungefärlig bild över hur tomten ser ut.

Ja marken sluttar ca. 1m på 10m.
Kan ni bygga huset längre om ni river förrådet? Du skriver att ni får bygga 280m2 men planen visar bara knappt 180m2 och förrådet är väl knappast på 100m2?
 
M MetteKson skrev:
Är det ett bygglov så är det kommunen som bedömer om avstånd närmare fastighetsgräns är lämpligt, om det inte står något specifikt i DP. Grannen får yttra sig under bygglovsprocessen, men hen har inget veto och BN kan gå emot grannens yttrande.
Gäller det Attefall eller Friggebod är det grannen som ger tillåtelse.

Du frågade om planlösningen, och husets läge på fastigheten. Mina följdfrågor kommer eftersom jag tycker det är viktigt att ta reda på alla förutsättningar/bestämmelse som innan man grottar ner sig i detaljer (som kanske inte går att genomföra).

Är detta ett sommarhus eller ett hus för permanentboende?
Okej, bra att veta. Jag får ta en diskussion med kommunen.

Det är är tänkt som ett permanentboende. Finns det några fördelar med att bygga som sommarhus eller har det ingen betydelse? Tänkte om regelverket är besvärligare kring ett permanentboende.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Tvätt/teknik och lilla WC med dusch borde verkligen göras om, det är inte hållbart att ha det lilla som badrum till två sovrum plus gäster.

Tillåter planen 1,5-plan eller 2-plan? Det kan vara lättare att få plats med.
Hade en ide´ om att göra det till ett stort rum men då kan inte tvättstugan nyttjas samtidigt som någon använder toalett/ dusch. Har du något förslag hur man kan få till en bättre lösning?

Planen tillåter suterräng men det är inte aktuellt för oss.
 
H hapazard skrev:
Kan ni bygga huset längre om ni river förrådet? Du skriver att ni får bygga 280m2 men planen visar bara knappt 180m2 och förrådet är väl knappast på 100m2?
Ja men förrådet är fräscht så vi tänker inte riva det.
Vi vill heller inte bygga större än nödvändigt, vi känner att på dessa m2 så bör vi få plats med de utrymmen vi är i behov av.
 
H Harry_k skrev:
Hade en ide´ om att göra det till ett stort rum men då kan inte tvättstugan nyttjas samtidigt som någon använder toalett/ dusch. Har du något förslag hur man kan få till en bättre lösning?

Planen tillåter suterräng men det är inte aktuellt för oss.
Det går utmärkt att gå på toa fast tvättmaskinen är igång, själv badade jag igår medan tvättmaskinen gick och det torde inte vara så bråttom att fixa tvättmaskinen att det stör att någon just tar en dusch eller kissar, vi pratar ju om minuter, inte timmar.

Annars borde det inte vara något problem att ha två lika stora rum, och göra ena sovrummet lite kortare och bredare för att få tillräckligt med utrymme.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Tvätt/teknik och lilla WC med dusch borde verkligen göras om, det är inte hållbart att ha det lilla som badrum till två sovrum plus gäster.

Tillåter planen 1,5-plan eller 2-plan? Det kan vara lättare att få plats med.
Det har så mycket att göra med vana och personlighet. Jämfört med hus och lägenheter byggda för mer än 15 år sedan är det inte snålt. Tre sovrum och två duschar... Är den någon gång stressigt är förmodligen inte dörren till föräldrasovrummet låst?

150kvm för fyra personer är mer än nog för att få till ett trevligt boende. 75kvm funkar också så länge människorna är vettiga och barnen under 15. För många i Stockholm är det senare helt ok boende.

Harry, idén med utblickarna från föräldrasovrummet är fin och vore synd att förlora men med ett sånt läge kan du få till ett bra hus även utan att överstiga prickmark i fall det blir bekymmer.

En sak att fundera på är om det befintliga förrådet/garaget kan flyttas utan att rivas?
 
  • Gilla
Harry_k
  • Laddar…
Lunchfunderade lite. En sätt att lösa närhetsproblemet till bef garage.och lite annat. Entredörren skall vara tät så att utblicken mot vattnet kommer först när man kliver in.

Ritning av husplan med markerade rum som hall, WC, tvätt, arbetsrum och TV-rum, samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

saknar klk
De mindre sovrummen är stora nog att det går att göra garderober mot korridoren. Valfri sida eller växlande mot rum och mot korridor. Stora WC rymmer även TM och TT i fall tvätt skall vara teknik eller klk istället. Arb kan vara teknik också om det föredras.

Platsbildning mellan entré och garage bör göras dekorativ med plantering eller fina grejer. Stenläggning i 1.5m bred gång längs fasad. Blir bäst om full nockhöjd utnyttjas inomhus, inte för hög takvinkel. Tak ovan kök bör dock sänkas i liv med korridor respektive sovrumsvägg så att rum i rum bildas för köket.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Men brandspridning mellan byggnader gäller ju inte komplementbyggnader? Du kan gå närmre garaget om du vill.
 
Fetare variant fast utan burspråk i sovrum

Ritning av en byggnadsplan, innefattande ett arbetsrum, TV-rum, sovrum utan burspråk, hall och WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
makhno_ makhno_ skrev:
Lunchfunderade lite. En sätt att lösa närhetsproblemet till bef garage.och lite annat. Entredörren skall vara tät så att utblicken mot vattnet kommer först när man kliver in.

[bild]
saknar klk
De mindre sovrummen är stora nog att det går att göra garderober mot korridoren. Valfri sida eller växlande mot rum och mot korridor. Stora WC rymmer även TM och TT i fall tvätt skall vara teknik eller klk istället. Arb kan vara teknik också om det föredras.

Platsbildning mellan entré och garage bör göras dekorativ med plantering eller fina grejer. Stenläggning i 1.5m bred gång längs fasad. Blir bäst om full nockhöjd utnyttjas inomhus, inte för hög takvinkel. Tak ovan kök bör dock sänkas i liv med korridor respektive sovrumsvägg så att rum i rum bildas för köket.
Vilket jobb du lagt ner, tack för bra input!
Det är inte alls dumt att ha entré åt detta håll men är inte risken att det känns som en enda lång korridor?
Vill gärna ha soffan i TV-rummet placerad så att man även kan se vattnet, funkar det om man även ska få plats med en dörr in till arbetsrummet?
Tänker du att man har ett sadeltak på denna lösning?
 
makhno_ makhno_ skrev:
Fetare variant fast utan burspråk i sovrum

[bild]
Bra jobbat ännu en gång!
Gillar denna mer, känns mindre som en korridor då öppningen in till stora badrummet är så pass stor.
Lösningen med hallen och separata ingångar till WC och tvätt gillar jag.
I stora sovrummet tappar man en del havsutsikt. Å andra sidan kanske inte kommunen accepterar burspråket på prickat.
Kan det vara en idé att lägga klädkamrarna bakom sänggaveln istället eller blir det för tajt?

Jag ska tillägga att på min planlösning så får man också havsutsikt (genom TV-rummets fönster) när man kliver in genom entrédörren.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Fetare variant fast utan burspråk i sovrum

[bild]
H Harry_k skrev:
Vilket jobb du lagt ner, tack för bra input!
Det är inte alls dumt att ha entré åt detta håll men är inte risken att det känns som en enda lång korridor?
Vill gärna ha soffan i TV-rummet placerad så att man även kan se vattnet, funkar det om man även ska få plats med en dörr in till arbetsrummet?
Tänker du att man har ett sadeltak på denna lösning?
Rummet är 3250 brett lämnar du 900 för dörr ryms en 2350 bred soffa. Jag har ritat 350mm tjocka ytterväggar så beroende på vilket u-värde man vill ha och vilken isolering man vill betala för så kan innermåttet minska eller öka något.

Jag ritade sadeltak av konvention och jag tror ett envåningshus som detta blir behöver något motiv.
 
J Grisbacka skrev:
Men brandspridning mellan byggnader gäller ju inte komplementbyggnader? Du kan gå närmre garaget om du vill.
Jo den gäller;

Tabell som jämför brandskyddskrav för småhus nära varandra och komplementbyggnader baserat på avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det går utmärkt att gå på toa fast tvättmaskinen är igång, själv badade jag igår medan tvättmaskinen gick och det torde inte vara så bråttom att fixa tvättmaskinen att det stör att någon just tar en dusch eller kissar, vi pratar ju om minuter, inte timmar.

Annars borde det inte vara något problem att ha två lika stora rum, och göra ena sovrummet lite kortare och bredare för att få tillräckligt med utrymme.
Anna_H Anna_H skrev:
Det går utmärkt att gå på toa fast tvättmaskinen är igång, själv badade jag igår medan tvättmaskinen gick och det torde inte vara så bråttom att fixa tvättmaskinen att det stör att någon just tar en dusch eller kissar, vi pratar ju om minuter, inte timmar.

Annars borde det inte vara något problem att ha två lika stora rum, och göra ena sovrummet lite kortare och bredare för att få tillräckligt med utrymme.
Jag tycker renodlade badrum är finare rent estetiskt än de som är kombinerat med tvätt och i vårt fall tänker jag att man även kan styra in en barnvagn eller likande direkt från hallen till tvättstugan om man så vill.
Men jag förstår fördelarna med det också.

Jag har justerat det ena sovrummet på bredden lite just för att göra WC och tvätt större men gör jag det ännu smalare så får inte soffan plats intill dörröppningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.