Vem har 110 grader i torrbastu? Det är ju .. typ .. jätttteeeevarmt! /halvfinne
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag har också bastat en hel del och håller med om att 95-110 grader inte var något bra alternativ. De flesta har väl 90-95 i sin bastu? Varmare än 100 grader är jättevarmt.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Våtbastu ångbastu? Bör väl vara mer än 20-40% ?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har också bastat en hel del och håller med om att 95-110 grader inte var något bra alternativ. De flesta har väl 90-95 i sin bastu? Varmare än 100 grader är jättevarmt.
Brukar elda till iaf 110 innan jag kliver in, ibland blir det varmare men beror mycket på dagsformen är. Sen handlar det om hur mycket ånga man kastar.

Men oftast är problemet att man kastar stenarna kalla om man har snålat med värmen och inte eldar ordentligt
 
useless useless skrev:
Första frågan var väl om vedeldad bastu?
Ja visst det var den. 1 fråga om bygglov och resten om elbastu.
 
useless useless skrev:
Fråga 4 har fel enhet i svaren. kW ska det vara, inte kilowattimme...
Jag ser inget fel med enheten kWh. Det är ju energin som ger värmen. Svaret 1 kW vore fel, för det kan tolkas som att man kan köra 1 kW i 5 minuter och ändå få varmt. Här betyder 1 kWh att om aggregatet har effekten 1 kW så behöver det gå 100% i en hel timme (per x m³). Har aggregatet effekten 3 kW så kan det gå en 1/3 av tiden.

Minsta möjliga effekt på aggregatet är därmed 1 kW (per x m³). Så det är heller inte fel att dimensionera aggregatet efter effekten, dvs den minsta effekt som behövs att uppnå nödvändig energi.
 
Värmekapaciteten för luft är i runda slängar 1 kJ / kg*K
Densiteten 1,2 kg / m3
Vore det (hypotetiskt) ett oändligt bra isolerat basturum skulle energin 1 kWh värma 43 m3 luft från 15 till 85 °C
Oavsett om man anger det som nödvändig effekt, eller energi, så ska man komma ihåg att dimensioneringen handlar om tumregler som försöker beakta värmetröghet i omgivande byggnadsmaterial och förluster till omgivningen.
Rent fysikaliskt är själva luften lätt att värma.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C
elpaco elpaco skrev:
Vem har 110 grader i torrbastu? Det är ju .. typ .. jätttteeeevarmt! /halvfinne
En helfinne?
 
C civilingenjören skrev:
En helfinne?
Den kläms lättast i en ångbastu :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.