Hej,

Jag försöker lista ut vilka operatörer som har utrusting i specifika mobilmaster i närområdet.

De enda jag hittat hitills är för Tele2: https://www.tele2.se/tackning-nat/tackningskarta
Där man kan klicka i "nätelement", alla andra har bara "mycket god täckning" bla bla, jag behöver en kompassriktning!

Jag har redan en bra antenn på taket riktad mot en Tele2 mast och får ca 10-30Mbit/s men det finns 2 närmare master som jag har bättre line-of-sight till, men för 3 år sen när jag gjorde installationen så var Tele2 de enda som hade ett rimligt unlimited abonemang. Nu ser det ju helt anorlunda ut på den marknanden. Men det är ganska meckigt (läs läskigt, 6m upp på ett 45graders tak) att rikta om antennen så all info man kan skaffa innan man tecknar ett nytt abonemang är ju av godo.

/Ivar
 
E etompau skrev:
Jag köpte en app (Android) som ger en hel del info om master och signalstyrka, heter "Network Cell Info".
[länk]
Intressant app, mycket detaljerad information men den verkar inte ha koll på masterna i mitt närområde. Om jag förstod det hela rätt så är kartdelen i appen baserad på Mozillas crowdsourade MLS databas, den stämmer inte riktigt med verkligheten hos mig tycker jag...
 
En mast med en rundstrålande antenn (cell) visas korrekt. En mast med 3 jämt fördelades cellober visas ganska okej, men en mast med en riktad cell kommer att förskjutas i antennenriktningen, mot cellens mitt alltså men ändå inte mitt i cellen utan ganska nära masten. (Nära kan kan handla om km i min app).

En mast med två antenner, vardera riktad i tex nord och sydlig riktning av en väg kan hamna på en godtycklig sida av vägen.
 
Operatörerna har ju byggt nät tillsammans så det är ju inte säkert täckningen påverkas alls av att byta till vissa operatörer. Det är dessutom olika operatörerssamarbeten på 3G och 4G.

Jag hittade en sammanställning över operatörs samarbeten och vilka operatörer som de virtuella operatörerna använde sig av, men har inte kvar den länken. :worried:
 
blackarrow blackarrow skrev:
Operatörerna har ju byggt nät tillsammans så det är ju inte säkert täckningen påverkas alls av att byta till vissa operatörer. Det är dessutom olika operatörerssamarbeten på 3G och 4G.

Jag hittade en sammanställning över operatörs samarbeten och vilka operatörer som de virtuella operatörerna använde sig av, men har inte kvar den länken. :worried:
blackarrow blackarrow skrev:
Operatörerna har ju byggt nät tillsammans så det är ju inte säkert täckningen påverkas alls av att byta till vissa operatörer. Det är dessutom olika operatörerssamarbeten på 3G och 4G.

Jag hittade en sammanställning över operatörs samarbeten och vilka operatörer som de virtuella operatörerna använde sig av, men har inte kvar den länken. :worried:
Jag skulle kanske skrivit nätägare istället för operatör. Nåväl, det är ju inte jättemånga att välja på, telia,tre,tele2 och Telenor. Har försökt kontakta support på dessa med ganska magert resultat hitills så jag hade hoppats på att typ PTS skulle ha en "riktig" karta med master och vem som har utrustning i dessa, men icke.
 
Min erfarenhet är att vissa av operatörerna vägrar berätta var de har master, andra är öppna med det. Det är inte lätt...
 
I ivp skrev:
Jag skulle kanske skrivit nätägare istället för operatör. Nåväl, det är ju inte jättemånga att välja på, telia,tre,tele2 och Telenor. Har försökt kontakta support på dessa med ganska magert resultat hitills så jag hade hoppats på att typ PTS skulle ha en "riktig" karta med master och vem som har utrustning i dessa, men icke.
Fast de stora ”riktiga” operatörens delar nät. Tex ärkerivalerna Telia och Tele2 blev tvungna att samarbeta för att de inte fick egna licenser på något band.

PTS hade en karta men den är nedlagd.
 
G gusvo085 skrev:
Min erfarenhet är att vissa av operatörerna vägrar berätta var de har master, andra är öppna med det. Det är inte lätt...
Det skulle kunna bero på att de inte vet var operatören de samarbetar med har sina master, iaf inte kundtjänst.
 
Känns nästan som om jag får komma på något smidigare sätt att rikta om antennen än att klättra upp på taket och krypa längs nocken för att sen krypa tillbaka och gå in och göra mätningar... Grannen har en byggnadsställning men den nåt tyvärr inte hela vägen upp.
 
Telia delar 3G nät med Tele2.
Tele2 delar 4G nät med Telenor.
Tre har två 3G nät. Ett eget i storstäderna och ett gemensamt med Telenor i bolaget 3GIS

Bra sida VILKA SVENSKA MOBILOPERATÖRER DELAR NÄT? [länk]

Kan ju vara bra att känna till. Om man tex satsar på enbart 4G så borde det inte vara någon annan skildnad än priset och avtalet på Tele2 och Telenor, kan man tycka.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
På Tele2s täckningskartor kan man välja nättyp och ”visa nätelement” så kan man se en prick på kartan där basstationen finns.
https://www.tele2.se/tackning-nat/tackningskarta
  • Du kan väl klicka i 3G så får du platser där det finns Telia 3G, men du vet inte om det är en Telia eller Tele2 mast, men det skulle ju kunna finnas en Telia 4G mast där.
  • Klicka i bara 2G så får du Tele2 masterna.
  • Klickar du i 4G får du platsen för Tele2 och Telenor 4G master.
  • Hittar du en mast i verkligheten som inte är med här så kan det vara en av Tre’s master.
Jaa, vad ska man säga om detta tips. Inga garantier för att det blir rätt.
Bökigt, men... Man får inte vara dum. Då kan man bli president i ... :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.