Det där var en riktig rackare..
Kanske du behöver ha råttfällor av lite större modell..
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Det där var en riktig rackare..
Kanske du behöver ha råttfällor av lite större modell..
Nja, en fullvuxen mus ja.
Ingen näbbmus men definitivt ingen råtta.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Den kanske ser större ut på bilden än i verkligheten. Men död var det definitivt och det är huvudsaken.

Ska bygga på lite runt lådan så att inga fina fåglar kryper in
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Ska bygga på lite runt lådan så att inga fina fåglar kryper in
Gör så. Fick tre matiga fina möss ute idag, men tyvärr en talgoxe också. :( Har inte hunnit minska öppningen i alla lådor. Har ett tiotal ute och tre lådor till i verkstaden som står på torkning efter målning. Linoljefärg torkar dåligt i en skånsk äckelfuktig plusgrad...

Men som uppmuntran till dig kan jag i alla fall nämna att förra hösten hade jag nog haft ett trettiotal möss i väggarna, nätterna långa, vi detta laget. Denna hösten inte en enda! Men då har jag tätat takfoten och alla andra springor större än fem millimeter runt hela huset. Lagt ett par lager marksten runt grunden på hela huset. Och dumpat ett par ton makadam under altanerna som var de sista ställena där de hade grävt sig in under huset och upp i väggarna. Jag var nära att skaffa en övergiven vildkatt också, men det var sista lösningen eftersom jag vill ha småfåglar i mängder här.

Så det går att få det musfritt, även i par sekel gammalt hus.
 
  • Gilla
Nybyggarens och 1 till
  • Laddar…
Jag har lyckats fånga 5 möss hittills och inga oljud har hörs inomhus.
Det var nog inte så många av dem
 
  • Gilla
Nybyggaren12345 och 1 till
  • Laddar…
J
N Nybyggarens skrev:
Det var nog inte så många av dem
Tror du att du gjort slut på möss:rolleyes: det kommer fler , ska du få rent så skaffa 3 katter
 
Hej allihopa. Mycket liknande situation. Har precis börjat höra krafsande i väggarna. 200 år gammalt timmerhus på Gotland. Vi har väl egentligen börjat ha de första kalla nätterna först nu så det stämmer nog väl med att det kan vara möss som söker sig till värme och skydd.

alla tips ovan verkar bra, ska testa imorgon. Hos oss skrapar det i högt upp i vägg nära takfoten och även (längre fan längs samma vägg) under köket. I ett av köksskåpen har vi hittat uppbitna torrvaror som vi precis kastat.

förstår jag det rätt att det är essentiellt att agera snabbt? Så de inte hinner föröka sig / etablera sig, osv?

det är visserligen vara vår andra vinter i detta hus, men i fjol hörde vi absolut ingenting. Sedan dess har dock renovering gjorts, väggar flyttats, kök bytts ut m m. Stor chans att någon ny rutt har öppnats upp för dem...

Har någon erfarenhet hav musskrämmor (de som avger höga ljud)? Tex denna:

https://www.skadedjursprodukter.se/...DQyCK79zcBiSuK5zWbYon1AqB8z4JdIAaAmPqEALw_wcB

Har varit ute och tittat men det är verkligen inte lätt att förstå var själva ingången för dem kan vara. Kan ju vara både från grund och från tak. tyvärr har vi inte åtkomst till varken grund eller utrymmet kring mellanbjälklag (finns inga inspektionsluckor).

Slutligen har vi en hel del vegetation nära huset som det inte blivit av att ta bort ännu, tänker mig att det kanske är en viktig åtgärd?

mycket tacksam för tips och hjälp!

Med vänlig hälsning,
Erik
 
L
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Hej allihopa. Mycket liknande situation. Har precis börjat höra krafsande i väggarna. 200 år gammalt timmerhus på Gotland. Vi har väl egentligen börjat ha de första kalla nätterna först nu så det stämmer nog väl med att det kan vara möss som söker sig till värme och skydd.

alla tips ovan verkar bra, ska testa imorgon. Hos oss skrapar det i högt upp i vägg nära takfoten och även (längre fan längs samma vägg) under köket. I ett av köksskåpen har vi hittat uppbitna torrvaror som vi precis kastat.

förstår jag det rätt att det är essentiellt att agera snabbt? Så de inte hinner föröka sig / etablera sig, osv?

det är visserligen vara vår andra vinter i detta hus, men i fjol hörde vi absolut ingenting. Sedan dess har dock renovering gjorts, väggar flyttats, kök bytts ut m m. Stor chans att någon ny rutt har öppnats upp för dem...

Har någon erfarenhet hav musskrämmor (de som avger höga ljud)? Tex denna:

[länk]

Har varit ute och tittat men det är verkligen inte lätt att förstå var själva ingången för dem kan vara. Kan ju vara både från grund och från tak. tyvärr har vi inte åtkomst till varken grund eller utrymmet kring mellanbjälklag (finns inga inspektionsluckor).

Slutligen har vi en hel del vegetation nära huset som det inte blivit av att ta bort ännu, tänker mig att det kanske är en viktig åtgärd?

mycket tacksam för tips och hjälp!

Med vänlig hälsning,
Erik
Hej Erik,

Musskrämmor är tyvärr meningslösa. Vissa modeller tycks fungera hjälpligt initialt, men snart vänjer sig mössen vid ljudet.

Du vill inte ha växter för nära huset främst på grund av fukt och problem med rötter, så om de är ända in på fasaden så ta bort dem i vilket fall som helst.

Om grunden är högre torpargrund eller krypgrund rekommenderar jag att ta upp en lucka antingen på lämplig plats i golvet, eller utifrån. Det kommer du aldrig att ångra.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Hej allihopa. Mycket liknande situation. Har precis börjat höra krafsande i väggarna. 200 år gammalt timmerhus på Gotland. Vi har väl egentligen börjat ha de första kalla nätterna först nu så det stämmer nog väl med att det kan vara möss som söker sig till värme och skydd.

alla tips ovan verkar bra, ska testa imorgon. Hos oss skrapar det i högt upp i vägg nära takfoten och även (längre fan längs samma vägg) under köket. I ett av köksskåpen har vi hittat uppbitna torrvaror som vi precis kastat.

förstår jag det rätt att det är essentiellt att agera snabbt? Så de inte hinner föröka sig / etablera sig, osv?

det är visserligen vara vår andra vinter i detta hus, men i fjol hörde vi absolut ingenting. Sedan dess har dock renovering gjorts, väggar flyttats, kök bytts ut m m. Stor chans att någon ny rutt har öppnats upp för dem...

Har någon erfarenhet hav musskrämmor (de som avger höga ljud)? Tex denna:

[länk]

Har varit ute och tittat men det är verkligen inte lätt att förstå var själva ingången för dem kan vara. Kan ju vara både från grund och från tak. tyvärr har vi inte åtkomst till varken grund eller utrymmet kring mellanbjälklag (finns inga inspektionsluckor).

Slutligen har vi en hel del vegetation nära huset som det inte blivit av att ta bort ännu, tänker mig att det kanske är en viktig åtgärd?

mycket tacksam för tips och hjälp!

Med vänlig hälsning,
Erik
20 år gammalt hus här och har möss som springer i väggarna och på vinden, katten kan sitta och titta på en vägg i 20 minuter helt blickstilla o då vet man att något springer där inne.

Min lösning är att överdosera med fällor, jag har nog ett 10 tal på vinden och 6-7 stycken placerade runtom huset utomhus. Ibland har någon fångats och vissa dagar när man kollar har jag 2-3 st utomhus och 4-5 uppe på vinden sen är det tyst i någon vecka innan nästa familj ska flytta in.

Skrämmor och gift är inget jag vill ha utan katt och fällor har funkat bäst här.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Vårt hus är bara 40 år gammalt, men vi har alltid möss i överflöd. Det är ett elementhus av märket Sjödalshus, som är så maximalt ventilerat, att det nog aldrig kan bli mussäkert. Det är en evig kamp.

Möss i väggarna hade vi också: de kom från torpargrunden. Där har jag tätat och det är nog den enda inkörsporten som jag lyckats med. Gift har jag helt slutat med: använder slagfällor och försöker täta det jag kommer åt.
4 fällor på stora vinden och 2 på garagevinden, plus 3 utomhusfällor. 11 fångster hittills, varav 2 utomhus. Det finns några duktiga grannkatter också.

Utomhusfällorna är fågelskyddade. Det är egen tillverkning. Jag har lagt ut dem ett annat forum:
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=195535.0
 
  • Gilla
Luddepe och 2 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Hej Erik,

Musskrämmor är tyvärr meningslösa. Vissa modeller tycks fungera hjälpligt initialt, men snart vänjer sig mössen vid ljudet.

Du vill inte ha växter för nära huset främst på grund av fukt och problem med rötter, så om de är ända in på fasaden så ta bort dem i vilket fall som helst.

Om grunden är högre torpargrund eller krypgrund rekommenderar jag att ta upp en lucka antingen på lämplig plats i golvet, eller utifrån. Det kommer du aldrig att ångra.
tack för svar.

ja vi har röjt bort runtomkring v g växter! Känns bra.

ställt ut ett dussin fällor, hittills klämt tre st på en dryg vecka. Inbillar mig att vädret påverkar. Det har varit varmt ett tag här men nu blev det plötsligt neråt nollan och då kommer de farande igen.

Hade hit motsv Anticimex (annat företag), ställde ut två katt/fågelsäkra giftburkar utomhus samt inspekterade tillsammans med mig. Har nog en infart under diskbänken invid avloppsrör. Även hittat några hål i fasad som har tätats med fogskum och stålull blandat.

vad du säger om att göra inspektionslucka till grund känns spontant läskigt på ett 200 år gammalt hus som aldrig haft lucka. Dels för: vem vet vad man hittar där nere för äckligt / läskigt! Dels, hur kommer husets klimat och skal påverkas i långa loppet. Inte så sugen på att skapa fler problem åt mig själv.... Finns det inga risker?

v g mössfighten så blir min strategi att ha den uppenbara infarten under diskbänken öppen nån natt till för att fällorna ska kunna plocka bort nån mer, sedan täpper vi igen ordentligt!

som tur är har ljuden i väggarna upphört, men kanske lite tidigt att ropa hej än....
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
L
Ja bra att du röjde upp utanför! Och visst är det så att muslingarna desperat söker sig in när temperaturen faller.

Angående inspektionsluckor- det är oerhört värdefullt att få åtkomst till samtliga delar av byggnaden för regelbunden inspektion, möjligheten att kunna kolla läget har räddat månget hus från förgängelsen - det är ju inte bara möss man vill ha koll på utan även eventuella fuktproblem med röta, svamppåväxt och liknande.

Du har en poäng i att man inte vill rubba ett mikroklimat under huset som kanske har varit helt rätt - men du vet ju inte om det är problemfritt eller inte därnere förrän du kikar. Skulle det visa sig finnas ett pågående problem så har du möjlighet att stoppa det i tid, och är det inga problem - så är det ju inga problem och du kan sova gott och dessutom komma åt de ovälkomna gästerna. Eventuell lucka ska självfallet tätas på lämpligt sätt (och fastgöras så att den är robust).

Husets grund har fungerat i 200 år - så då borde ju allt vara frid och fröjd också framåt? Tyvärr inte säkert - då husets sätt att användas högst sannolikt har ändrats. Ett vanligt exempel är att man i gamla tider eldade regelbundet varje dag, vilket höll skorstenarna varma och kontinuerligt torkade upp torpargrunden (eller vad det nu är för grund där) - men när detta inte längre görs så kan fukten krypa på.

Står huset på hög eller låg stenfot eller hur ser det ut?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Här har vi en lucka genom golvet ner till torpargrunden. När vi köpte huset för drygt 20 år sedan, kröp besiktningsmannen ner där och hittade ett läckage. Våttapeten i badrummet hade delvis lossnat och vid varje dusch sipprade det ner vatten. Säljarna och deras försäkringsbolag ficka bekosta reparationen. Tur att det blev upptäckt!

Med några års mellanrum kommer det en gubbe från försäkringsbolaget och inspekterar grunden. Resultatet påverkar vilken nivå vi har på försäkringen. Avloppsledningarna går också genom grunden, så det är bra att dessa går att nå utan att riva upp golv. Det finns många skäl till att ha (minst) en inspektionslucka.

Jag skulle önska att det fanns fler luckor i mitt hus, även i taket. Då skulle jag lättare kunna bekämpa mössen.
(Den ända risken är väl att det kanske finns spöken i grunden? Skelett efter några möss kanske?)

Hur man gör en lucka, finns det tips om här:
Inspektionslucka Krypgrund Torpargrund - Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB (lfs-web.se)
 
Har samma problem i mitt nybyggda fritidshus, skrapande ljud på nätterna i väggarna, musbajs överallt.
Köpte en musdödare med Wifi på granngården och betade med Snickers.
En kill såhär långt.
 
  • Elektronisk musfälla med Wi-Fi anslutning och statistik över fångster på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mus fångad i en modern svart musfälla med Wifi, placerad på ett ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nybyggaren12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.