Hej!

Någon som vill förbarma sig och berätta hur jag ska koppla in denna?

Den blå och bruna kabeln som går genom dosan obruten går till ett vu rakt under denna dosa.

Tanken är att ersätta befintlig dimmer (som är på fel plats) med en plejd dimmer + plejds trådlösa knapp. Dimmern styr idag uttaget i taket.

Hand håller en eltätning med plejd dimmer framför öppen väggdosan med elektriska kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk dosa på vägg med obrutna blå och bruna kablar, förfrågan om inkoppling för dimmer och knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en Plejd dimmer för installation, oanslutna kablar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Öppen eldosa i vägg med synliga elektriska kablar och kontakter under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Börja med att läsa manualen/inkopplingsanv. för mottagaren.
Sedan måste du fixa fram en neutralledare till mottagaren. Det borde gå genom att du kopplar in en Wago-klämma på N som passerar dosan och går ner till vägguttaget.

I bef. dimmer har du fas (L) och tändtråd, som du flyttar över till Plejd:ens L och våg med pil.
 
Bakom de två vägguttagen finns framdragen, men ej inkopplad jord. I taket verkar det inte finnas framdragen jord.

Är det därför man satt nya ojordade uttag med framdragen ej inkopplad jord bakom?

Är det troligt att den vita gulaktiga tråden som inte används kommer från en gammal kronbrytare?
 
Frågor som på distans och utan historik för dina grejor ej går att svara på.
Hur ser det ut för övriga eluttag/takuttag, jordade/ojordade?
Grundkonceptet är att alla uttag inom samma område ska vara av samma typ, alltså jordade eller ej jordade.
Krav på jordade uttag (ej bad/utomhus) kom ca 1994.
 
E etompau skrev:
Frågor som på distans och utan historik för dina grejor ej går att svara på.
Hur ser det ut för övriga eluttag/takuttag, jordade/ojordade?
Grundkonceptet är att alla uttag inom samma område ska vara av samma typ, alltså jordade eller ej jordade.
Krav på jordade uttag (ej bad/utomhus) kom ca 1994.
Allt är jordat, förutom i vardagsrummet där det ser ut så här. Men jag utgår ifrån att det är korrekt då att de inte har kopplat in jorden eftersom det inte går någon jordad tråd till takuttaget.

Anledningen är att jag vill byta från svarta till vita uttag. Då känns det ju mest logiskt att köpa jordade uttag. Men dessa får jag alltså inte koppla in om jag inte samtidigt drar en jordad tråd till takuttaget? eller?
 
E etompau skrev:
Börja med att läsa manualen/inkopplingsanv. för mottagaren.
Sedan måste du fixa fram en neutralledare till mottagaren. Det borde gå genom att du kopplar in en Wago-klämma på N som passerar dosan och går ner till vägguttaget.

I bef. dimmer har du fas (L) och tändtråd, som du flyttar över till Plejd:ens L och våg med pil.
Tack! Funkade perfekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.