Om en säljares inspektion markerar en risk eller oro, hålls detta i samma svårighetsgrad som i den potentiella köparens inspektion?

Säljarens inspektion hävdar t.ex. att det finns läckage i taket och en liten mängd fuktskador. Är det tillräckligt med information för att med säkerhet kunna kunna bjuda att det är den verkliga verkligheten. Eller kan det vara så att säljarens inspektion glänsar över verkligheten lite och när köparens inspektion händer ser man att taket har stora brister och att det hela behöver tas av och fixas.

Jag undrar bara.

Också....

Om ett hus från mitten av århundradet (Stockholm) byggs in i bergssluttningen med en betongplatta och sägs ha lite lukt / fukt - skulle det vara klokt att få en köparens inspektion med borrinspektionen för att se tillståndet för konstruktionselementen ? Jag kan föreställa mig att de flesta säljare inte vill ha det här. Och att de flesta säljare (nu slutet av 2020) veto dig om du ber om detta.

Tack för tips.
 
M Metros skrev:
Är det tillräckligt med information för att med säkerhet kunna kunna bjuda att det är den verkliga verkligheten.
Nej - låtsas som om säljarens inspektion inte finns och kontrollera allt själv (alternativt, tänk inte "litet läckage" utan "byta taket").

Vad gäller den mer ingående kontrollen - beroende på område (Stockholm ...) tror jag att det bara är att glömma direkt men om det är ett svårsålt objekt eller du är beredd att betala ett pris som kan besvärja säljaren så är det ju bara att komma överens om en sådan kontroll.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack för ditt svar.

Att vara på marknaden just nu för ett medelstort familjehem är galet. Det verkar finnas så många dåligt byggda och dåligt underhållna konstruktioner med säljarens inspektioner som beskriver flera fel och risker - och dessa går fortfarande för + 10-20% över att fråga.
 
M Metros skrev:
Tack för ditt svar.

Att vara på marknaden just nu för ett medelstort familjehem är galet. Det verkar finnas så många dåligt byggda och dåligt underhållna konstruktioner med säljarens inspektioner som beskriver flera fel och risker - och dessa går fortfarande för + 10-20% över att fråga.
Det stämmer säkert, på en het marknad så säljs allt, bra eller dåligt. Men det är en risk att lita på en säljares besiktning om det senare blir problem. För en stor majoritet blir det förmodligen ok och inga stora problem, men det finns också en hel del som får svårigheter. Om du läser på detta forum kan du hitta en hel del exempel. Så leta på även om det tar tid så hittar ni något som är bra och passar er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.