F Erica Wyse skrev:
Det var den jag trodde, försökte vrida på den men den sitter som sten. Måste man använda skruvmejsel? Dum fråga men vilket håll ska jag skruva åt ☺️

Vid elementet har vi stäng termostaten samt öppna locket på returventilen och skruvat igen den. Men den läckte lite innan vi satte på locket, kanske är det som är problemet?
sen öppnade vi luftningsnippeln och lät vattnet rinna ut. Men det rann säkert 3-4 liter så vi slutade och gjorde Inget mer.

[bild]
Ta inte bort elementet utan att ha huvar att skruva på anslutningarna så det inte läcker.
Varken termostatventilen eller justerventilen i botten är gjorda för att hålla tätt då du tar bort elementet.
 
det stämmer på höger sida sitter det en ratt som det står ”Temp + & - på.

Dem gula pilen visar hur det inkommande kallvattnet går.
Det röda pilen är vart det går ett litet smalt kallt koppar rör rakt ner i avlopps brunnen. Den var där det kom ut vatten när jag vred på den svarta ventilen (precis vid den röda pilen)

så ska vi prova att att vrida påfyllnads ventilen med en skiftnyckel? Någon ovan som sa att vi inte skulle göra det.

Värt att säga att jag har pratat med en Rörmockare som har varit här tidigare och han sa att det var den inringande jag skulle vrida på men att den måste vara trasig om inget händer.



J jonaserik skrev:
Som jag kan se så är det för varmvatten , den som ringats in och utan vred och rör den inte, till höger så är det en svart ratt och det kan stå på den + eller - eller en markering som en radio ( öka / minska ) Var kom vattnet från som rann ut på golvet.
 
  • Rörinstallation med märkt ratt "Temp + & -", gula och röda pilar visar vägen för kallvatten och kopparrör till avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Erica Wyse skrev:
så ska vi prova att att vrida påfyllnads ventilen med en skiftnyckel? Någon ovan som sa att vi inte skulle göra det.

Värt att säga att jag har pratat med en Rörmockare som har varit här tidigare och han sa att det var den inringande jag skulle vrida på men att den måste vara trasig om inget händer.
Ja det är den ventilen jag ringade in, som är påfyllningsventilen.

Att det inte hände något beror nog på två anledningar; huvudanledningen är nog att ventilen har ”fastnat” pga avlagringar, detta medför att vredet ”rappade” på ventilaxeln, man ser spår av avnött plast på axeln.
 
Det löste problemet, tack sååå mycket för all hjälp!!!
En sista fråga, nu är trycket lite högt, hur sänker vi det? (Vissa personer är aldrig nöjda)



Demmpa Demmpa skrev:
Ja det är den ventilen jag ringade in, som är påfyllningsventilen.

Att det inte hände något beror nog på två anledningar; huvudanledningen är nog att ventilen har ”fastnat” pga avlagringar, detta medför att vredet ”rappade” på ventilaxeln, man ser spår av avnött plast på axeln.
 
Ventiler med röd och svart ratt på rörledningar markerade med blå ring och grön pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I den blåa ringen finns en säkerhetsventil med röd ratt, den borde vara för värmesystemet, den går att vrida medurs så öppnar den, fortsätter man vrida medurs så stänger den (ofta med en smäll).
Nackdelen med att vrida på den är att det kan komma in partiklar mellan tätningsytorna så att den inte håller tätt, då får man försöka ”spola” den ren genom att öppna den igen x antal gånger.

Den gröna pilen pekar på säkerhetsventilen för tappvarmvattnet, oftast blå ratt, den sitter på baksidan av blandningsventilen.
 
Jag antar att trycket också sjunker om vi släpper ut vatten från elementet som ska tas bort?

Om vi vill stänga av trycket när vi ska ta bort elementet, är det den röda vi ska vrida på eller ska det helst undvikas?

Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
I den blåa ringen finns en säkerhetsventil med röd ratt, den borde vara för värmesystemet, den går att vrida medurs så öppnar den, fortsätter man vrida medurs så stänger den (ofta med en smäll).
Nackdelen med att vrida på den är att det kan komma in partiklar mellan tätningsytorna så att den inte håller tätt, då får man försöka ”spola” den ren genom att öppna den igen x antal gånger.

Den gröna pilen pekar på säkerhetsventilen för tappvarmvattnet, oftast blå ratt, den sitter på baksidan av blandningsventilen.
 
Ja trycket sjunker när man luftar element, så ja det går att sänka trycket den vägen också.

Om man ska röra en säkerhetsventil eller inte, ”det tvistar dom lärda om”, en del säger att man ska motionera säkerhetsventiler, en del säger att man aldrig ska röra dom.

Jag tror inte jag har haft något problem med någon säkerhetsventil, nuvarande boendet har vi haft i 13år, har några gånger tappat ur värmesystemet genom säkerhetsventilen utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.