Min övervåning har ett så kallat parallellisolerat tak, det vill säga det är snedtak och innertaket ligger mot takstolarna (om jag fattat det rätt). Så jag har inget sätt att upptäcka om yttertaket läcker. Nu skulle jag vilja ta upp inspektionsluckor och jag är mest intresserad av att se hur det ser ut vid vinklarna under ränndalarna. Huset ser alltså ut som ett T och det är ett brutet sadeltak (mansardtak) med betongpannor. Rummen på övervåningen ser typ ut som på bilden. Nedre "väggen" är endast ca 40 cm. Är det bäst att sätta en lucka på den nedre delen, eller i den ovanför? Hur gör man med diffusionsspärren?

De färdiga luckorna jag hittat på t ex Bauhaus är rätt stora, den minsta jag hittat är 54 x 70 cm. Om jag ska bygga en lucka själv, hur gör jag då bäst och vilket minimimått är mest praktiskt?

Snedtak möter vägg i vinkel med vit panel och synlig takstol, indikerande möjlig plats för inspektionslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som bonusfråga sticker murstocken upp genom taket i ett rum och där får jag väl in ett finger. Bör jag täta detta på något vis, så att varm luft inne når upp? Se bild.

Övervåningens innertak med detalj av snedtak mötande en vägg, möjlig plats för inspektionslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Googla "hila-lucka" så hittar du inspektionsluckor i mindre format. Tror att 15*15 är minsta men det kanske finns ännu mindre.
 
Tack, jag hittade flera varianter nu när jag sökte. Det verkar finnas enklare modeller utan isolering samt brandklassade med isolering. Hur viktigt är det att ha en isolerad lucka?
 
Jag hade luckor i ett liknande hus, och där var isoleringen och diffusionsspärren vid taket, så man såg inte taket i alla fall, men det kan nog vara olika på olika hus. glipan vid skorstenen bör du absolut fixa till.
 
Plutus, ja då kanske det inte hjälper att ta upp luckor nej. Jag får prova på ett ställe och se hur det ser ut.
Hur tätar jag bäst glipan? Räcker det med lister runtom eller bör det vara plast också?
 
fogskum kanske om man kommer in med pipen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.