Du måste begära en specificerad faktura med arbetskostnad för sig rotavdrag är 30 proc på ar betskostnad inkl moms inte material o resor.
 
Den här målaren vill bara åt svarta pengar!
Att inte göra rotavdrag, vilket trams, hur enkelt som helst...
 
  • Gilla
lasse 52
  • Laddar…
Detta är resultatet av det perversa fakturasystem för ROT-avdraget. Det funkar så att någon annan (hantverkaren) börjar att ansöka om skatteavdrag i kundens namn. Kunden själv har helt tappat kontrollen över det. Om avdraget av någon anledning avslås är det skatteverkets beslut som går mot kunden men kunden har ingen möjlighet att överklaga detta beslut. Fakturamodellen strider helt mot rättsprinciperna.
Det verkar vara hantverkarens godtycke att söka ROT-avdrag. En del vill t o m ha hiskeligt betalt för deras 10 min extra jobb.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vad du ska göra? Du anlitar en firma och de ger dig ett pris men ger ej ROT, insisterar på att få betalt "under bordet". Är det enda offerten eller tog du den som var 50% billigare? Så vad ska du göra? Jo betala dina svartarbete och ta lärdom!
 
  • Gilla
JE46
  • Laddar…
För att få rotavdrag måste du anlita en firma med Fskatt.Det var faktiskt så det första året man införde rotavdrag för länge sedan att kunden själv fick söka det.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Du får i alla fall ett meddelande från skatteverket att rotavdrag är sökt
 
Känns som att det vore bra att kolla så dom har fskatt till att börja med
 
  • Gilla
Mysrys
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Dra av ROT från fakturan innan du betalar, och så får det bli upp till hantverkaren att lösa det. Troligen är det en kolsvart firma, din faktura går troligen inte in i någon bokföring överhuvudtaget.

Väljer de att stämma dig för att få in det avdragna, så får du väl i värsta fall betala, men jag tvivlar på att en sådan firma vill ha med rättsväsendet att göra.
.
Tack det låter helt rimligt. Många har svarat att det bara är att betala och rent principiellt är det väl så, men jag kan bara betala in efter ROT avdrag och skriva samtidigt att jag bestrider den andra fakturan eftersom ROT avdrag inte var gjort, och så blir det som du säger i så fall upp till dom att gå vidare med det.

Jag tog in offerter från flera målare och alla gav 2 priser beroende på svart eller vitt, samma sak med de flesta hantverkare jag använt tidigare. Så trodde det var typ standard att de ville ha det svart oftast och tänkte inte så mycket på det som varningsklocka.
Men nu när jag märker att så många reagerat här så förstår jag att det inte alls är standard!
 
  • Wow
  • Gilla
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
Om offerten du har godkänt är utan ROT kan du inte kräva att firman ska söka rot åt dig. Om du var osäker på något i offerten borde du tagit detta med hantverkaren innan den godkändes.
Om offerten är med rot-avdrag ska detta stå tydligt med vilket belopp du ska betala I slutändan och hur mycket som är skattereduktion. Dessutom behöver firman ditt fulla personnummer och fastighetsbeteckning. Det är även din skyldighet att informera om hur mycket rot du har kvar att utnyttja.
Det finns inget krav på att firmor måste jobba med ROT/RUT. Däremot kan det uppfattas misstänkt när de inte gör det..
 
  • Gilla
Naten och 4 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Intressant! Hur funkar det? Jag hade en hantverkare här som var helt öppen med att han inte gjorde ROT-avdrag eftersom han hade haft så mycket krångel med det med skatteverket (han jobbar inte mycket mot privatpersoner), men jag sket i det eftersom jag ville ha honom ändå.

Men jag skulle alltså kunna göra avdraget själv på nästa års deklaration?
Men om det skall bli rotavdrag så måste väl hantverkaren fylla i alla fakta och skicka in? Dessutom betalas rot till hantverkaren och inte till dig?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Men om det skall bli rotavdrag så måste väl hantverkaren fylla i alla fakta och skicka in? Dessutom betalas rot till hantverkaren och inte till dig?
Ja! Hanteras av företaget.
 
Man kan råka ut för ett annat problem som jag vill varna för. Har låtit en firma renovera mitt kök med ROT. Ett år senare får jag avslag av skattemyndigheten. Nu har jag lärt mig (dyrt) att man själv bör kolla noga att ROT är möjlig med en skriftlig förfrågan, jag ringde och nu vet vi inte vad som sas. Hantverkaren har inget ansvar alls. Lätt hänt att man glömmer att det är man själv som gör avdraget och genom att skriva under deklarationen så ansvarar man för uppgifter som hantverkaren skickat in. Får man avslag överväger skattemyndigheten också om en straffskatt(?) på 100% (av ROT) skall utgå. Så nu helt plötsligt kostar arbetet 130% istället för 70%
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Man kan råka ut för ett annat problem som jag vill varna för. Har låtit en firma renovera mitt kök med ROT. Ett år senare får jag avslag av skattemyndigheten. Nu har jag lärt mig (dyrt) att man själv bör kolla noga att ROT är möjlig med en skriftlig förfrågan, jag ringde och nu vet vi inte vad som sas. Hantverkaren har inget ansvar alls. Lätt hänt att man glömmer att det är man själv som gör avdraget och genom att skriva under deklarationen så ansvarar man för uppgifter som hantverkaren skickat in. Får man avslag överväger skattemyndigheten också om en straffskatt(?) på 100% (av ROT) skall utgå. Så nu helt plötsligt kostar arbetet 130% istället för 70%
Detta låter mystiskt! Det är ju företaget som skickar in en begäran om utbetalning av ROT och blir det avslag betalas inget till företaget, företaget kan sedan välja att fakturera dig beroende av vad som avtalats, men det lägger vi åt sidan och fokuserar på skattedelen.

Förklara vad du skrivit i citatet för det verkar lite märkligt och någon speciell omständighet!!
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Detta låter mystiskt! Det är ju företaget som skickar in en begäran om utbetalning av ROT och blir det avslag betalas inget till företaget, företaget kan sedan välja att fakturera dig beroende av vad som avtalats, men det lägger vi åt sidan och fokuserar på skattedelen.

Förklara vad du skrivit i citatet för det verkar lite märkligt och någon speciell omständighet!!
Det måste väl alltid vara en speciell anledning till avslag? Mitt budskap är att man måste själv kolla att man fyller kraven för avdrag, hantverkaren har inget ansvar och presenterar bara en möjlighet som man själv måste kolla. I det här specifika fallet var problemet att du får renovera i dina bostäder, hur många som helst, till och med i andra länder i EU, du behöver inte vara skriven där, men i en bostad som du inte är skriven i (t ex sommarstuga) får ingen annan person vara skriven. Då gäller inte ROT.
 
  • Gilla
Frank1stein och 2 till
  • Laddar…
S Sara00K skrev:
flera målare och alla gav 2 priser beroende på svart eller vitt, samma sak med de flesta hantverkare jag använt tidigare. Så trodde det var typ standard att de ville ha det svart oftast och tänkte inte så mycket på det som varningsklocka.
Men nu när jag märker att så många reagerat här så förstår jag att det inte alls är standard!
Har du fått förslag på svart betalning i skrift av företag så är det enda rätta att skicka vidare detta till skatteverket. Uppenbart fuskar med skatten i flera fall - och då ska skatteverket ha tips om vad de ska granska.
Du lämnar tips här: https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejla/tipsaommisstanktfusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html

Skriver du inte in ditt namn och strycker över ditt namn på fakturan blir det anonymt (Skanna in pappersfaktura, småla över med färg i paint, spara som ny bild är det simplaste sättet), annars kan företaget begära ut ditt namn.

Det är bara att göra i helgen - det är inte att tjallla, de företagen stjäl skattepengar från dig och tvingar dig att betala mer genom sitt fusk.
 
  • Gilla
  • Haha
NorraS och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.