Köpte ett fritidshus i somras och håller på att piffa till köket. Nu är det dags att byta ut den gamla spisen och jag är osäker på vad jag kan ha för typ.

Ni som vet - visst är det så att jag har trefas? Jag har tre säkringar á 10A kopplade till spisen. Sen har jag vad jag kan se fem ledare i uttaget till spisen. En 400V spis är väl då inga problem och till och med det jag borde ha?

En annan fråga - en spis med induktionshäll. Har sett att när jag läst specifikationer på induktionsspisar att de verkar vara 230V. Kan jag ha en sån med de förutsättningar jag har? Spisuttag med fem ledare och tre säkringar på en vägg, indikerar trefas 400V anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet spisuttag med fem ledningar; tre faser plus nolla och jord, vilket antyder en trefasanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt säkringsskåp med keramiska säkringar och informationsskylt om elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som att du ska kunna ha vilken spis du vill förutom rena enfasspisar.

Ta och läs ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn”
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

Spisar med följande märkning bör du kunna använda:
400 V 3~, 400 V 3N~, (400 V 2N~)

Se bara till att kontrollera att det verkligen är tre faser samt nolla & skyddsjord i perilexuttaget.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om man gå in på Electrolux hemsida och kollar produktbladet så står det ”3*16A”, så ja den ska du kunna ha,
[länk] /> 991A-441E-9D81-231B81AC192D/languageid=7F56315E-D2CD-4DC7-A111-2FEAAD616F06
Tack för hjälpen!
Och att jag har 10A-säkringar spelar ingen roll?
 
Nej det spelar ingen roll förutom att du inte kan köra spisen på maxeffekt, eller rättare sagt du kan inte köra två plattor på samma sida (oftast höger/vänster) på maxeffekt. Men vid ”normal” användning så gör man det typ aldrig.
 
Om det är 2,5 mm² kabel framdraget till uttaget så borde du kunna säkra upp till 16A.
 
Det ser klent ut, troligen 1,5mm2
 
useless useless skrev:
Om det är 2,5 mm² kabel framdraget till uttaget så borde du kunna säkra upp till 16A.
När man kollar gruppförteckningen (sista bilden i första inlägget) så ser man att det står 1,5 i kolumnen längst till höger på alla sex grupperna.
 
  • Gilla
DKlang
  • Laddar…
A
Vit ledare kan iofs vara nolla men att mäta är billigare än att gissa
 
electroluxaren skrev:
Vit ledare kan iofs vara nolla men att mäta är billigare än att gissa
Vad innebär det om jag har en nolla respektive om jag inte har det? Mäta gör jag med en typ multimeter antar jag?
 
A
Nollan krävs för att få ut 230V vilket i sin tur induktion spisar kräver
 
  • Gilla
DKlang
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.