Jag har också problem med mina Velfacfönster(nybyggt fritidshus 2005) vi hade rejält kallt här på västkusten i förra vewckan ca -15gr, en i sig helt normal vintertemp i Sverige.
Våra fönster fick då en kant nertill av kraftig kondens och isbildning, handtagen till fönstren frös fast, gick ej att öppna. Vi tänker reklamera och vill ha kontakt med andra som befinner sig i samma situation
 
Just nu är relativ luftfuktighet inne 26% och temp 20 grader iaf. Jag ska mäta ute när jag lyckas lägga vantarna på ett 9-voltsbatteri med lite mera kräm i. Men det kan stämma att det skiljer mer nu, när jag kollade detta senast var det en annan varmare årstid.

Hursomhelst om jag hade haft 50 % luftfuktighet inne så hade nog fönstret sett ut som en turkisk bastu på insidan...
 
Hej Mattias,

Vi verkar befinna oss mycket i sammma situation, Velfac i Jönköping lade skulden på vår golvvärme. Stor nyhet att de bytt tillvsätt fr jan-09.
Vårt hus ligger havsnära söder om Falkenberg.
 
Redigerat av moderator:
Nu har vi självkritiskt granskat oss som husägare och Velfac som fönsterleverantör.

Följande har framkommit; 1. och viktigast, i ett försök att dra ner på uppvärmningskostnaderna har vi under perioder lämnat huset enbart med "underhållsvärme" 8-10gr.
Detta medför självklart att husets stomme blir nedkyld, när köldknäppen slog till var fortfarande stommen kall, golvvärme är långsam.
Vi installerade vid husbygget en enkel Nibepanna med enbart elpatron, nu inser vi att vi valt fel panna och installerar därför i vår ett till pannan kopplat luftvärmesystem.
Dyrt ja men med vinterns elpriser i minnet en självklar investering. I framtiden kan vi med gott samvete lämna huset med en betydligt högre underhållstemperatur.
2. Vi har nästan helt och hållet möblerat sovrummen, där vi haft de största problemen, efter estetiska bedömningar. Självklart fel!
Nu monterar vi korta distanser på sängskåpen så att luften kan cirkulera fritt under dem, men viktigast är nog att vi flyttar ut sängarna ca 5cm från fönstervägg. På fönsterväggen monterar vi vertikala läkt på vilka vi hänger en vitlaserad plywoodskiva(samma färg som väggpanelen). Sängarnas huvudända står då fritt från vägg.
3. Vi kommer att beställa tunna plexi/makrolonskivor för de smala och högt placerade fönstren. De kan vi använda som en slags "skjutvägg", förvarade framför de fasta fönsterpartierna under sommarhalvåret, kan vi lätt(tänk japanska skjutväggar) skjuta för dem inför vintern då vi ju i alla fall inte öppnar fönstren.

Dina mätningar, Mattias, är mycket intressanta för oss liksom dina fortsatta kontakter med Velfac.
Din tekniska kompetens överträffar vida vår så i detta avseende väljer jag att fortsättningsvis läsa om vad du kommer fram till.

hälsar /Tomas
 
hej Mattias
jag har sålt fönster under 6års tid och arbetar idag med tätningar runt fönster, Min erfarenhet när det gäller Uvärdet på glaset så har idag en treglas kassett ett u-värde på 0,7 för att man skall nå 1,2 på hela konstrucktionen, om nu velfacs fönster har 1,0 ? så bör värdet på hela fönstret vara någonstans kring 1,5-1,7....
En faktor som kan ställa till är placeringen av fönstret i väggen är fönstret placerat långt ut så får man ett sämre isolervärde , optimal placering är mitten av väggen..
lycka till
 
Hej,

lyfter denna tråd då jag flyttat in i ett hus med aluminiumfönster. Kondens bildas nu på insidan av dom.

Har någon av er kommit på någon lösning för att motverka detta eller har ni bytt fönster?

hälsning/ Christoffer
 
Som flera har skrivit, det är ventilationen som är problemet, inte fönstren. Eller att fönstren är monterade så att invändig salning eller fönsterbänk hindrar luft att cirkulera mot fönstren. Men troligen måste du förbättra ventilationen med både till och frånluft. Tilluft i sov- och vardagsrum, frånluft i kök, badrum och tvättstuga.
 
  • Gilla
wangefors
  • Laddar…
B Bror skrev:
Som flera har skrivit, det är ventilationen som är problemet, inte fönstren. Eller att fönstren är monterade så att invändig salning eller fönsterbänk hindrar luft att cirkulera mot fönstren. Men troligen måste du förbättra ventilationen med både till och frånluft. Tilluft i sov- och vardagsrum, frånluft i kök, badrum och tvättstuga.
I detta rummet är ventilationen bra. Det är i detta fallet i det som är problemet. Fönstren är ju lika kalla inne som ute och där vi har karmar av trä förekommer ju inte detta problem. Jag förstår resonemanget om ventilation, men dessa fönster är ju verkligen inte bra (underhållsfria absolut), men inte ska de leda utomhuskylan rätt in i huset. Ska vi ventilera så får det bli lika kallt ute som inne om detta ska försvinna.

Problemet är ju att den varma luften inomhus möter den iskalla aluminiumramen och kondens bildas.

Jag funderar på om någon har lyckats isolera fönstren på något sätt för de saknar ju helt isolering.
 
Det är alltså på karmen det blir kondens, inte på glaset?
 
B Bror skrev:
Det är alltså på karmen det blir kondens, inte på glaset?
ja precis. På karmen bildas kondensen. Fönsterglaset inget. Funderar på om man skulle kunna limma på frigolit eller trä utvändigt på karmen för att försöka isolera den? Jag vet inte...
 
Det är kanske möjligt att fylla tomrummen i karmen med fogskum, men då måste du borra hål i karmen, kanske inte så trebevligt.
 
B Bror skrev:
Det är kanske möjligt att fylla tomrummen i karmen med fogskum, men då måste du borra hål i karmen, kanske inte så trebevligt.

Ingen risk att det blir kondens och mögel inne i karmen då?
 
Tror inte det, men har inte provat, så jag vet inte säkert.
 
Så länge som det är aluminium som går från utsida till insida så kommer kylan bara att ledas runt fogskummet. Det är ingen idé att fylla med fogskum alltså.
 
Misstänkte det. Några andra lösningar som åtminstone kan minska problemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.