Hej!

När jag slog på värmen i huset i oktober så fungerade allting felfritt. Alla element som slagits på var varma. Drygt en vecka senare var alla element iskalla. Provade först såklart med att lufta dem, men utan resultat.

(30-årig tjej här utan några som helst förkunskaper gällande detta, men har försökt googla och läsa mig till vad som kan vara problemet.)


Värmesystem med kopparledningar, mätare på 0 bar, kranar och vred på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AF1QipNLGDUUKct-APvDnc18gWk2UP0s6wdF4Z7CofIg

Noterar att mätaren står på noll här, där den rimligtvis borde vara på drygt 1 bar?
Har letat någonstans att kunna fylla på vatten till detta expansionskärl, men blir inte klok på alla vred och kranar. Man ska förmodligen inte vrida på saker utan att veta vad de gör, men jag har nog vridit på allt bara för att se om något påverkar mätaren och ingenting har gjort det (inte någon av mätarna bredvid expansionskärlen, även den som inte står på 0). Vad kan detta bero på?

Mig veterligen står det inte och läcker vatten någonstans, iaf inte synligt.

Har ringt vvs-firma men väntetiden är veckor lång och jag fryser NU, så tänkte chansa att någon här kanske kan hjälpa mig? :)

AF1QipOgdwHkNT9AAc8K7RxlhTbawQ4VV5drhna9P8Tm

AF1QipP8GqFpmvWpwsph4bzHTGSTGxLAVKbi9bQwT2P9
Värmesystem med expansionskärl, rör och tryckmätare som visar noll bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmesystemsregulator med mätare på noll, kopparrör och diverse ventiler omgivna av kläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med cirkulationspump, rör, och en mätare som visar noll bar tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med kopparrör och ventiler, en mätare på noll bar, och dolda vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med isolerade rör, tryckmätare på noll och oläst expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På tredje sista bilden finns det också ett svart vred (?) till höger som inte syns i bild.
AF1QipMLxyuxFRgncQbIRF9eIufRgBs2M3vuh65zlKjd

AF1QipP9xPM_NbsKCi6m5KgKMscYOZ5sQMHsVcVOSoKF

AF1QipMY5rGOvnEtSOhsr8V-FjcaI_g1M2oh_5EUywu3
 
  • Värmesystem i ett förråd, med isolerade rör och pump, termometrar samt röda ventiler, mätare syns ej.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Magnus E K
Bilderna verkar inte fungera.

IronWoodis IronWoodis skrev:
Man ska förmodligen inte vrida på saker utan att veta vad de gör, [...]
Håller med om detta. Tänk att man sitter i förarsätet i en bil på vältrafikerad 80-väg och inte vet vad den stora ratten är till för!
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bilderna verkar inte fungera.


Håller med om detta. Tänk att man sitter i förarsätet i en bil på vältrafikerad 80-väg och inte vet vad den stora ratten är till för!
Nu fungerar de (hoppas jag!)

Hehe, nä, det är inte så klokt :oops: har mest provat vrida lite för att se om det händer något på mätaren och sedan direkt vridit tillbaka när det inte hänt något, så jag hoppas att jag inte gjort någon skada :( kanske dock inte ger något resultat för det jag vill åstadkomma, men törs inte prova mer än så heller pga okunskap.
 
När du luftade elementen så släppte du ut trycket i systemet. Det behöver tillskapas igen för att du ska få igång värmen.

Man behöver lokalisera vart du fyller på vatten i systemet och vrida på kran tills du når upp emot 1bar.

Låt sedan cirkulationspumpen gå ett tag, stäng sedan av den och gå runt ett varv och lufta alla element och sedan fyller du på igen till 1bar.

glöm inte att slå på cirkulationspumpen sen igen.
 
N NoUseForAUsername skrev:
När du luftade elementen så släppte du ut trycket i systemet. Det behöver tillskapas igen för att du ska få igång värmen.

Man behöver lokalisera vart du fyller på vatten i systemet och vrida på kran tills du når upp emot 1bar.

Låt sedan cirkulationspumpen gå ett tag, stäng sedan av den och gå runt ett varv och lufta alla element och sedan fyller du på igen till 1bar.

glöm inte att slå på cirkulationspumpen sen igen.
Har försökt hitta kranen för att fylla på vatten i systemet, men har tyvärr inte lyckats :( Kan det vara någon annanstans än vad som syns på dessa bilder? Men det här är allt som finns i "pannrummet", vad jag kan se. Känns ju skumt att det skulle vara någon annanstans än där.
Det är inget krux med att pumpen måste vara i läge si eller så för att fylla på vatten? Typ av/på osv?
 
Hälften av bilderna du la upp går inte att se, är bara ett rött kryss :-/.

prova gärna igen.
 
N NoUseForAUsername skrev:
Hälften av bilderna du la upp går inte att se, är bara ett rött kryss :-/.

prova gärna igen.
Blir tokig på att vissa bilder går ladda upp och vissa inte, så här är en länk till alla bilder jag tagit i pannrummet (vissa kanske irrelevanta för just detta).

https://photos.app.goo.gl/AKfJjK4Jm1CcMAQy6

Men jag upptäckte att det gick ta bort den stora "boxen" där den röda och blå mätaren sitter, så där är jag nyfiken om det kan vara något jag kanske kan skruva på? Se bild en bit ner i albumet i länken.
 
j.erkers
Du har ett grönt ventilhandtag som hänger löst på väggen, jag gissar att det sitter där för att inte någon (=du) av misstag ska öppna och låta påfyllningsventilen stå öppen. Passar den någonstans, troligen i närheten av där den hänger så skulle jag tro att du har din påfyllning där. (Du har ett likadant handtag som redan sitter på en ventil.)
Lycka till /Brrr
 
  • Gilla
IronWoodis
  • Laddar…
Om du har solpaneler på taket så är det där manometern som står på noll för det ( måste fyllas med exern pump) Du har ju en annan manometer uppe vid talet som är för värmen som står ungefär på 0,5 bar. Den är den som är trycket på elementen. Nu är det bara att leta åt påfyllningsventilen...
 
  • Gilla
IronWoodis
  • Laddar…
V Vector skrev:
Om du har solpaneler på taket så är det där manometern som står på noll för det ( måste fyllas med exern pump) Du har ju en annan manometer uppe vid talet som är för värmen som står ungefär på 0,5 bar. Den är den som är trycket på elementen. Nu är det bara att leta åt påfyllningsventilen...
Aha! Ja precis, det är solpaneler på taket (följde med när huset köptes, så har inte så stor koll på dem heller). Då ska jag rikta in mig på att hitta påfyllningskranen som är kopplad till den andra mätaren så kanske det blir någon värme ;):D
 
Vad händer om du öppnar luftningsventilen på ditt högst placerade element? Kommer det vatten då?
Du har en bild med två temperaturmätare, märkta pannvattentemperatur och framledningstemperatur. De står på 24 respektive 20 grader. Är pannans ens igång?

EDIT: Jag blir osäker, någon annan skulle behöva bekräfta. Men huvudbrytaren i elcentralen pekar neråt. Brukar inte det vara av-positionen? Det skulle förklara varför pannan står på 24 grader när elpatronen är ställd på 70.
 
P PatrikJo skrev:
Vad händer om du öppnar luftningsventilen på ditt högst placerade element? Kommer det vatten då?
Du har en bild med två temperaturmätare, märkta pannvattentemperatur och framledningstemperatur. De står på 24 respektive 20 grader. Är pannans ens igång?

EDIT: Jag blir osäker, någon annan skulle behöva bekräfta. Men huvudbrytaren i elcentralen pekar neråt. Brukar inte det vara av-positionen? Det skulle förklara varför pannan står på 24 grader när elpatronen är ställd på 70.
Jo, man blir lite förvirrad, men det är uppmärkt I och O så att på är neråt och av är uppåt. Däremot har vi haft en del strömavbrott i området de senaste veckorna, så det är inte omöjligt att det har något med elen att göra heller. Att pumpen slagit av och sedan inte kommit på igen?
Brukar bara slå av pumpen på elcentralen på sommaren och slog på igen i oktober och som sagt så funkade allt bra i någon vecka tills det plötsligt blev helt kallt överallt.

Ska kolla elementen på övervåningen sen ikväll och se om det kommer vatten där. När jag luftade så gjorde jag det bara på element på nedervåningen då jag först trodde det var enstaka element det var fel på.
 
j.erkers
Är du säker på att cirkulationspumpen går? Lyssna och slå på/av pumpen (sätt spetsen på en skruvmejsel mot pumpen och andra änden av mejsel mot skallbenet nära ena örat). Om pumpen står så skruva av mässingspluggen och hjälp igång pumpen med en skruvmejsel i pilens riktning.

I början när vi flyttat in så slog jag av pumpen sommartid och den fick jag ofta hjälpa igång igen. Den drar så lite ström att jag nu låter den gå året om och den har slutat krångla.
 
j.erkers j.erkers skrev:
Är du säker på att cirkulationspumpen går? Lyssna och slå på/av pumpen (sätt spetsen på en skruvmejsel mot pumpen och andra änden av mejsel mot skallbenet nära ena örat). Om pumpen står så skruva av mässingspluggen och hjälp igång pumpen med en skruvmejsel i pilens riktning.

I början när vi flyttat in så slog jag av pumpen sommartid och den fick jag ofta hjälpa igång igen. Den drar så lite ström att jag nu låter den gå året om och den har slutat krångla.
Jag lyssnade och den surrar, samt är väldigt varm, vilket jag antar är ett tecken på att den går.
Däremot har vi en till pump innanför "lådan" som det står IntelliHeat på som inte surrar. Vet inte om det är till ett gammalt system som sitter kvar eller om det är ett system för solceller och ett för el, alternativ en pump för kall- och en för varmvatten? Finns bild på detta i länken i något inlägg här ovanför.

Försöker hitta numret till förra ägaren så kanske han kan förklara hur jag ska göra :giggle:
 
P PatrikJo skrev:
Vad händer om du öppnar luftningsventilen på ditt högst placerade element? Kommer det vatten då?
Du har en bild med två temperaturmätare, märkta pannvattentemperatur och framledningstemperatur. De står på 24 respektive 20 grader. Är pannans ens igång?

EDIT: Jag blir osäker, någon annan skulle behöva bekräfta. Men huvudbrytaren i elcentralen pekar neråt. Brukar inte det vara av-positionen? Det skulle förklara varför pannan står på 24 grader när elpatronen är ställd på 70.
Uppdatering: Kommer vatten direkt vid luftning av elementen på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.