Hej

Håller på att renovera hela min ovanvåningen och ska snart börja med det elektriska, det är ett gammalt hus från 1930-35 så jag tänkte göra om allt, min ide är så här: En el central som matar ovanvåningen och en central som matar bottenvåningen bägge två är parallel-kopplade med huvudsäkringarna, behöver dra ca 20m kabel från källaren till övanvåningen till den nya centralen undrar om någon vet vilken slags kabel och hur många kvadrat den ska vara?, har ca 5 grupper på ovanvåningen.
 

Gjorde precis samma sak i mitt hus.

Elektrikern drog en EKKJ 4x6/6.

 
Det smidigaste är om du kan få fram ett rör mellan huvudsäkringarna och den nya centralen. Då räcker det ju med att dra löstråd mellan. Skulle tro att ett 25 mm rör blir lagom.

Just ja standardmenningen. Jag saknar behörighet.
 
Gäller 25mm oavsett om det är VP rör eller flex?
/L
 
Ingen anning vad paragraferna säger men generelt så gå alltid upp en dimension när du använder slang iom att de är mindre invändigt
 
behörig elektriker skrev:
Och du får inte göra det själv, varken dra kabeln eller lägga rör/slang.
Och just det, att inte dra rör/slang är det många som inte vet!
"Det är väl inget eljobb med att dra slang" har man fått höra både en och två gånger.
Faktum är att det blir ett el-jobb när kabeln väl kommit på plats. Har du dragit den olämpligt kan röret/ slangen bli full
med kondensvatten. Inte så nyttigt att ha vattenkylda elkablar ;).
Elektrikern som är ansvarig för installationen kan inte se om rören är dragna på korrekt sätt sedan isolering och gipsskivor kommit på plats. Därav regeln.

/Don (utan elbehörighet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.