Sedan beror det ju på om man lyckas hitta gränsmarkeringarna också. Jag har inte lyckats hitta en enda på min tomt.
 
Ibland hittar man inte gränsmarkeringarna, eller de är inte exakta. Därför loggade jag in på Lantmäteriet: där fanns exakt information, inklusive koordinater. Lycka till!
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
Inte exakta som i skadade/flyttade?
Om de inte är skadade/flyttade är de alltid gällande och trumfar alla kartor.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Hur använder ni byggnaden idag och vad är era planer för den?
Inget. Det är fallfärdigt med en gammal värmepanna i källaren. Detta var ju värmecentral för vårt hus fram till 1995. Och sen hyr ju grannen den delen som står på hennes tomt. Både pannan och skorstenen står ju på den delen som är inne på hennes tomt. Men hon hävdar att den delen av huset äger hon. Vill ju helst riva den biten och dela huset i tomtgräns. Men plocka bort allt på hennes sida.
 
S Suragrannen skrev:
Inget. Det är fallfärdigt med en gammal värmepanna i källaren. Detta var ju värmecentral för vårt hus fram till 1995. Och sen hyr ju grannen den delen som står på hennes tomt. Både pannan och skorstenen står ju på den delen som är inne på hennes tomt. Men hon hävdar att den delen av huset äger hon. Vill ju helst riva den biten och dela huset i tomtgräns. Men plocka bort allt på hennes sida.
Jag är absolut inte någon expert eller fastighetsjurist men har svårt att tro att en del av ett byggnad skulle plötsligt tillfalla grannen bara för att hennes hyresavtal löper ut även om den råkar stå på hennes tomt. För allt inklusive hyresavtalet tider väl på att själva huset tillhör er?
 
S Suragrannen skrev:
[bild]
Men tycker det är konstigt för i den delen som står på hennes tomt finns både panna och skorstenen. Och det var ju värmecentral till vårt hus fram till 1995. Känns konstigt att dom visste redan 1966 att det skulle bli en annan värmekälla till vårt hus. Och att hon hävdar att allt som står på hennes sida tillhör henne nu. Vill ju bara hitta nån rättighet att riva allt som står på hennes sida och sätta en brandvägg i tomtgräns mot hennes tomt.
 
Tolkar kontraktet som att du äger byggnaden, även biten på grannens tomt.
Men sen hyr du ut byggnaden till grannen.

Så marken under huset är grannens, men själva byggnaden är din.
 
L LantbrukarN skrev:
Tolkar kontraktet som att du äger byggnaden, även biten på grannens tomt.
Men sen hyr du ut byggnaden till grannen.

Så marken under huset är grannens, men själva byggnaden är din.
Hoppas det är så. Jag vill ju riva den delen som står på hennes sida och sätta en brandvägg på tomtgränsen. Vart kan ja vända mig för att skriftligt att visa henne att jag har rätt att riva den delen? Tack för ditt svar
 
Om grannen vill ha huset och du vill riva den biten. Kan du inte riva från tomtgräns och en halvmeter in på din tomt och fixa din yttervägg/tak så får grannen en fristående byggnad på sin tomt? Fast även det kanske grannen klagar på.
Eller bara bygga en ny innervägg i tomtgräns och släppa andra delen?
 
  • Gilla
Gsb och 1 till
  • Laddar…
E Erik JL skrev:
Hej,

Det låter som ett tjänstefel begicks vid avstyckning? Börja med att logga in på Lantmäteriets hemsida. Där kan man logga in med Bank-ID och se exakt var fastigheternas gränser går.


Allt går att lösa. Lycka till.

Mvh, Erika
Har ju ringt lantmäteriet och dom vill ju göra en utredning som skulle kosta c:a 75000. Men det var när jag ville ha hela huset. Men tänker försöka riva den delen som står på hennes tomt för att slippa beskymmer i framtiden. Blir ju c:a 65-75 kvadrat med källaren
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Om grannen vill ha huset och du vill riva den biten. Kan du inte riva från tomtgräns och en halvmeter in på din tomt och fixa din yttervägg/tak så får grannen en fristående byggnad på sin tomt? Fast även det kanske grannen klagar på.
Eller bara bygga en ny innervägg i tomtgräns
och släppa andra delen?
Men jag vill ju byta allt och det vill inte hon. Allt vatten rinner ner på min sida och om jag delar av i källaren så finns det inget avlopp på hennes del. Och hon har inget intresse av att göra nått. Hon har hotat att det är lagbrott om jag gör nått på hennes sida. Vill få nått skriftligt som ger mig rätt att riva mitt hus som står på hennes tomt.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
T Thomas M skrev:
Litet för dåligt med info från TS (som vanligt höll jag på att säga).

Hempularen förefaller vara på rätt spår.

Några punkter:

1. Låter som TS har servitut på att bibehålla huset på grannfastigheten. Verkar troligt om huset stod där vi avstyckningen. Servitut kan vara tidsbundna men borde i detta fall vara evigt. Den som styckade av fastigheten borde ha sett till att huset för alltid tillhörde stamfastigheten.
2. Grannen kan möjligen sedan ha fått nyttjanderätt till den delen av huset som står på grannfastigheten, men det borde förutsätta att grannen kan utnyttja den delen, genom separat ingång el. liknande. Hyresavtal kan inte vara eviga, utan längden på avtalet, liksom ev. förlängningsrätt ska framgå av avtalet.
3. Av relevans för både servitutet och nyttjanderättsavtalet är om de är inskrivna i fastighetsregistret.

För att kunna ge säkrare svar bör TS:

a. Visa bild på husets belägenhet på fastigheterna och beskriva grannens tillgång till huset.
b. Kontrollera servitutet ("Min fastighet" hos LM till att börja med).
c. Kontrollera hyresavtalet (samma ställe om inskrivet)

Är jurist så har rätt bra koll. Gör dock inga utredningar.
 
  • Fotografi av en del av en fastighetskarta med markerade tomter och texten "UTGÅRDEN".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett hyreskontrakt med text som beskriver avtal, hyrestid och summan för årlig hyra, daterat 1996.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du behöver inte lägga upp samma bilder flera gånger, eller känna dig tvungen att svara alla som frågar personligen. Det kluddar bara ner tråden.

Nu har du visat vad hyresavtalet gäller. Det är udda om det är fel fastighetsbeteckning och det kan möjligen orsaka problem vid en tvist men en vettig advokat borde kunna få det till att alla har varit införstådda med vad saken gäller.

Det som är intressant nu är servitutet. Hur ser det ut? Vad exakt står det däri?

Om den här byggnaden fanns innan avstyckningen borde JB 12§ gälla även om avstyckningen av någon anledning gjordes rakt genom byggnaden. Om byggnaden är fallfärdig och ur bruk borde dock rätten att ha den på grannfastigheten upphöra.

Vad anför grannen som skäl till att hon äger en del av byggnaden? Jag antar här att du är innehavare/ägare av Utgården/Utlandet 13.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du behöver inte lägga upp samma bilder flera gånger, eller känna dig tvungen att svara alla som frågar personligen. Det kluddar bara ner tråden.

Nu har du visat vad hyresavtalet gäller. Det är udda om det är fel fastighetsbeteckning och det kan möjligen orsaka problem vid en tvist men en vettig advokat borde kunna få det till att alla har varit införstådda med vad saken gäller.

Det som är intressant nu är servitutet. Hur ser det ut? Vad exakt står det däri?

Om den här byggnaden fanns innan avstyckningen borde JB 12§ gälla även om avstyckningen av någon anledning gjordes rakt genom byggnaden. Om byggnaden är fallfärdig och ur bruk borde dock rätten att ha den på grannfastigheten upphöra.

Vad anför grannen som skäl till att hon äger en del av byggnaden? Jag antar här att du är innehavare/ägare av Utgården/Utlandet 13.
Sorry är ny på detta forum;) ja det är ju jag som äger nr:13
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S Suragrannen skrev:
Sorry är ny på detta forum;) ja det är ju jag som äger nr:13
Servitutet är ju nått vi aldrig fått se. Den förre ägaren sa bara att det finns ett grannen säger det också. Men vi har aldrig sett något. Vi har ju bara väntat på att hennes kontrakt skulle gå ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.