Skall lägga på nytt taktegel på mansardtak(endast en sidan eftersom förra ägaren bara renoverade andra sidan pga snålhet).
Har inte 100-koll på ytan men huset är 10 meter långt, två våningar + vind med full takhöjd (stort hus!).
Fått offert på jobbet, pris 100 tkr inkl moms. Då ingår rubbet, dvs byggställning, papp, läkt, tegel, bortforsling av gammalt material till deponi, målning av plåtdetaljer kring två befintliga förnster samt ny hängränna om det behövs. Eventeull renovering av skadat trätak får betalas separat för 365:-/timme inkl moms.
Fråga: Är 100 tkr inkl moms ett skäligt pris?
(Bor i Sala, Västmanland)
 
Hur många m2 tak rör det sig om?
 
Cirka 65-75 kvm
 
Skall också lägga om taket. Mansardtak på c:a 190 m2. Tar ner gamla takpannorna själv och svarar för bortforsling. Resten gör byggfirman. Fått ett pris på 100 tkr. I det ingår ny läkt, ny papp och takpannor (betong). Inga övriga arbeten. Det går i så fall på löpande räkning.
 
Har suttit i trädgården och räknat litegrand.
Har 900 takpannor på taket, ytan är ca 55 kvm. Det rör sig alltså endast om ena sidan eftersom förre ägaren hade lagt om framsidan! (sic)
Skall fixa en prisuppgift från lokala bygghandlare rörande allt material (papp, läkt, tegel, etc) för att få en prisuppfattning. Måste även beakta kostnader för bortforsling, byggställning och vårdkostnader för "ont-i-ryggen".:)
100 tkr är dock i överkant för min del. Fick en offert på58tkr för knappt fem år sedan av en takfirma.
 
Låter ju dyrt det tycker jag. Grannen har bytt sitt 200m2 tak för 120 ' inklusive allt. Jag som är snål eller korkad eller något, byter själv och kommer undan med ca 30' inklusive allt.

Har ett ganska brant tak och efter att ha kommit en bit på väg så inser jag att ställning egentligen är lite överreklamerat för själva takbytet. (Bra för hängrännor!) Allt beror dock på markens beskaffenhet.

Det går bra att springa på läkten om den är fräsch och pappa kan man göra uppifrån och ner. Sen får man ju ett gratis pass i gymet eller två som kompensation...

Några viktiga rekletioner så här långt: (Jag lägger betongpannor)
Underskatta ej kamrater, tag hjälp av så många du kan.
Använd t.ex. en traktor för att lyfta upp pallarna med pannor så slipper du langa paketen.
Tag råd av bygghandlarna men lyssna inte på allt. Läs på leverantörernas hemsidor som t.ex. Icopal för papp, Benders för tak och Lindab för avvattning.

Jag tvekade inte en sekund över att göra jobbet själv, får ju med familjen till Thailand två gånger för den besparingen!!

Lycka till!
 
"pappa kan man göra uppifrån och ner"

Låter inte så tätt! Man lägger alltid underlagspappen nerifrån och upp tvärs över taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.