S
S Stuff skrev:
Hur hälsosamt kan det då vara att vakna upp i ett brinnande hus av däck?
Ja, någon brandvarnare kommer det inte att investeras i där ...
 
Det är inte så hälsosamt att vakna upp i vanligt byggda hem som brinner heller.............Skillnaden för den som är därinne blir nog ganska liten.
 
Sittställning
S StureS skrev:
Såg denna artikel:
[länk]

Idag får man ju inte ens använda ett gammalt bildäck till (barn)gunga.
Hur kan ett husbygge som detta vara tillåtet i dag?
Jodå det går att köpa däck till gungor än idag
 
ehhm det finns väl en stor rörelse i USA som bygger den här typen av hus, finns en serie om det när dom åker runt och bygger hus åt folk som är miljövänliga med låga uppvärmningskostnader etc. Dessutom ett gammalt bildäck som har snurrat x antal mil så har nog redan alla farliga ämnen lakats ut om det ens fanns några med anke på de miljökrav som finns på innehåll i däcken numera.
Sen lär väl brandrisken vara lägre med tanke på att dom byggs väl med bildäck som är inpackade med lera och halm så att det blir tjocka väggar och ska du få eld på dom däcken får du först hacka dig igenom nån decimeter med lera innan du ens kan försöka få eld på det
 
S
I ikeo skrev:
Dessutom ett gammalt bildäck som har snurrat x antal mil så har nog redan alla farliga ämnen lakats ut
Så alla farliga ämnen sitter på ytan och slits bort menar du?
 
Om ett däck avsöndrar ämnen bara av att stå (och inte slitas bort) så lär väl mycket av det redan ha lakats ur bort på gamla däck.

Frågan är väl om/hur mycket ett däck avsöndrar farliga ämnen.
 
S
S Strontus skrev:
Frågan är väl om/hur mycket ett däck avsöndrar farliga ämnen.
Precis. Min granne bygger ett hus av gamla däck. Något inte så bra måste sippra ur dessa däck och påverka grundvattnet som jag använder från min egen brunn.
 
S StureS skrev:
Precis. Min granne bygger ett hus av gamla däck. Något inte så bra måste sippra ur dessa däck och påverka grundvattnet som jag använder från min egen brunn.
Måste det? Är det något du vet, eller bara antar?
 
Då måste ju x antal tusen gungor laka ur ämnen och hamna i alla lekplatser också där barn stoppar allt möjligt i munnen? Vad jag vet har även den debatten somnat av för de insåg väl att det knappt var mätbart eller försvarbart att hålla på och förbjuda sånt. Det kom ju regler om gungorna för ett tag sen men det vart aldrig nån verklighet av det tror jag....Har sett många nyinstallationer av däckgungor efter det.
 
Tror det är dags för en faktakoll här innan man blir för upprörd.

Min magkänsla säger mig att inte ett skit rinner av ett däck som bara ligger still på marken eller i en vägg. Inte ens när det regnar på det.

Det man vill undvika är att barn tar i däcken med händerna, det är inte nyttigt. Däck man har på lekplatser är behandlade så att det inte är ett problem (och har så varit sedan länge).
 
  • Gilla
zzoink och 1 till
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Tror det är dags för en faktakoll här
Min magkänsla säger mig
Det var en bra faktakoll ... :)
 
Faktakoll eller faktatroll? ;0)
 
S StureS skrev:
Det var en bra faktakoll ... :)
Faktakollen får du göra själv @StureS, men det kan väl vara en bra sak innan du förfasas över vad grannen gör?
 
Låt StureS skriva fritt, det är ju fredag och vi behöver underhållning!
 
Givetvis får han göra det. Tycker bara det skulle vara intressant att veta vad som är fakta och sant i frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.