Hej!
Just nu är jag något förvirrad. Jag får snart hem en Nissan Leaf (40kW) och var lite ivrig att fixa laddmöjligheter här hemma. Beställde en eBox Smart, verkade rimlig i pris och så. ( https://www.eon.se/elbil/laddbox/ebox-smart )
Den installerades idag. Blev stressad när elinstallatörerna kom (satt med studenter i zoom-lektion) och de undrade varför jag inte grävt för kabeln (hade ingen aning om att jag förväntats göra det) och vi bestämde att boxen skulle upp på husväggen, tio meter från bilen.
Nu sitter den där och jag vet inte riktigt vilken kabel jag måste köpa.
Är det någon som kan hjälpa mig? Har jag gjort bort mig? Vilken sorts kabel ska jag köpa?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Det bodre väl elinstallatören svara på?
 
Jag antar att det handlar om kabeln mellan bil och laddstolpe.

Vet inte om det finns 10-12m långa, sen får man hitta med rätt handskar i varje ända.
 
E
Sök på "laddkabel typ 2". Du kommer få upp ett gäng olika alternativ, välj den som är i rätt längd och överensstämmer med typen av laddning som laddboxen är gjord för, finns allt från enfas 16A (3,7kW) till trefas 32A (22kW)
 
J
Har sett att folk har tipsat om https://evcables.co.uk i andra forum (t.ex. "Elbil och laddhybrid i Sverige" på Facebook). Har inte beställt därifrån själv, men har sett att de säljer riktigt långa kablar.
 
E
Fundera var du vill ha laddboxen och börja planera för en flytt ifall den kan sitta lämpligare. Lyft plattor och dra rör sen ringer du E. On och berättar att ett missförstånd skett, villkoren var inte tydliga eller vad det nu var.

I värsta fall får du bekosta en inkoppling till.
 
TheBob TheBob skrev:
Hej!
Just nu är jag något förvirrad. Jag får snart hem en Nissan Leaf (40kW) och var lite ivrig att fixa laddmöjligheter här hemma. Beställde en eBox Smart, verkade rimlig i pris och så. ( [länk] )
Den installerades idag. Blev stressad när elinstallatörerna kom (satt med studenter i zoom-lektion) och de undrade varför jag inte grävt för kabeln (hade ingen aning om att jag förväntats göra det) och vi bestämde att boxen skulle upp på husväggen, tio meter från bilen.
Nu sitter den där och jag vet inte riktigt vilken kabel jag måste köpa.
Är det någon som kan hjälpa mig? Har jag gjort bort mig? Vilken sorts kabel ska jag köpa?
Har också installerat en laddbox nyligen och det är naturligtvis viktigt att placeringen blir nära i förhållande till bilens ladduttag. Du ska ju ansluta kabeln till bilen var och varannan dag.

Laddboxinstallatörer eller elektriker gräver inte för markkabel det får man göra själv eller anlita någon grävare för.

Jag skulle försöka få dit installatören igen och om möjligt få ett specialpris på att flytta laddboxen till en bättre plats. Men den här gången måste naturligtvis allt vara förberett.
 
Tack för era svar! Två alternativ således: flytta boxen eller 10 m kabel... hmm får fundera på detta. Återigen tack för hjälpsamheten.
 
B Boende45 skrev:
Har också installerat en laddbox nyligen och det är naturligtvis viktigt att placeringen blir nära i förhållande till bilens ladduttag. Du ska ju ansluta kabeln till bilen var och varannan dag.

Laddboxinstallatörer eller elektriker gräver inte för markkabel det får man göra själv eller anlita någon grävare för.

Jag skulle försöka få dit installatören igen och om möjligt få ett specialpris på att flytta laddboxen till en bättre plats. Men den här gången måste naturligtvis allt vara förberett.
utan att hamna in en diskussion om vad man får och inte får så är förläggning av kabelskyddsrör ett arbete som endast får göras av en auktoriserad elfirmor. Som som kund kan alltså inte göra detta om inte ni har kommit överens om det med elfirman och att de tar ansvar för sitt arbete. Frågan är vad som står i avtalet med E.on. Borde framgå där vad som ingår och inte.
 
E
T tpsoft skrev:
utan att hamna in en diskussion om vad man får och inte får så är förläggning av kabelskyddsrör ett arbete som endast får göras av en auktoriserad elfirmor. Som som kund kan alltså inte göra detta om inte ni har kommit överens om det med elfirman och att de tar ansvar för sitt arbete. Frågan är vad som står i avtalet med E.on. Borde framgå där vad som ingår och inte.
Har du beställt standardinstallationen så sätts boxen på fasaden med max 20 meter kabel och ett begränsat antal väggenomgångar.

Då hade man nog behövt förklara att det är tillägg, ser inga problem vem som gräver gropen men som du påpekar ska installatör förlägga rör, kabel och kringfyllnad då det endast är så det kan bli 100 % rätt.

Man ring och prata igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.