Jag har hört att det skall bli högre krav på underlag för klinker. Tidigare fanns det krav på helsvetsad matta, men detta togs bort då nya produkter (rollande tätskikt) kom ut på marknaden. Men eftersom det nu blivit så vanligt med kakel/klinker i våtrum så har vattenskadorna ökat väsentligt de senaste åren. Så nu ligger det på förslag att kraven skall höjas. Bla krav på helsvetsad matta under kakel/klinker igen.
Någon som hört mer om detta?
 
Totte_S
Har tyvärr inte hört mer än så, men däremot hört ungefär samma. Fast jag hörde mer utifrån att det skulle anses ok att lägga klinker ovanpå en bef. plastmatta. Något som det tidigare nästintill varit dödsstraff på.... ???

Någon mer än jag som tycker att det egna sunda förnuftet ofta känns mer pålitligt än rekommendationer och riktlinjer som ändras med jämna mellanrum?
(Sedan är det en annan sak att man gärna vill att försäkringen skall gälla också, så man får ge med sig ibland... ;)

 
Blir inte golvbrunnen den "svaga länken" med plastmatta under klinkers, eller tänker jag helt fel ???
Men brukar det inte vara där som mattan har en tendens att efter ett antal år släppa i limmningen??
Fast det kanske är likadant med rollade tätskikt, eller??

MVH/Christina.
 
Jag har ett par vänner som faktiskt inte hann bo mer är 1 år i sitt hus då det uppstod läckage vid just golvbrunnen. Deras husfirma hade kursat, men de fick ut skadan på försäkringen.

Det finns ju speciella brunnsmanschetter som det är specialklister på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.