Hej forumet,

har ett innertak i källare bestående av lättbetongelement (siporex). Det har blivit släpp och sprickor i skarvarna mellan elementen. Hur kan man snygga till detta? Spackla i, måla går väl men hur får man till en jämn försänkning? Forma spacklet när det torkat lite?
Skulle man kunna gränga taket med bra resultat?
Regla och montera paneler är ju också ett alternativ. Bredspackling går bort...
Tacksam för tips!
 
  • Släppt och sprucken skarv mellan lättbetongelement i ett källartak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag undrar om det går....jag har också siporexelement i bjälklaget och det rör på sig - jag tror det rör på sig för mycket för att spackel ska fungera.
 
Övermålningsbar byggfog...?
Tål ju att bjälklaget rör på sig
 
Ja fog är ju ett alternativ förstås, jag får testa i ett hörn och se hur det blir. Tack!
 
Ja det var nog ett bättre förslag.
 
Jag har samma som du.
Har sänkt ner taket med "hattprofil" cc300 och gipsat taket. Då får man ett fint och slätt tak.. tog ju såklart lite tid, men det är helt klart värt det!
 
hattprofilen hade jag inte koll på, men det var intressant! Hur fäste du profilerna, vanlig skruv och plugg?
 
Skruv och plugg.
 
Går att limma gipsskiva med kalkbruk. Dra lite långa gipsskruv för att hålla skivorna på plats under härdning. Jag skruvade kanter och mitten. Ca Cc 35 cm Då bygger det endast gipsskivan.
 
ja låg bygghöjd är ett måste, tyvärr är det lite höjdskillnad mellan olika element så vet inte om det funkar med skivor direkt på. Men eventuellt kanske bruket kan ta upp några mm skillnad? Gipsbruk har jag läst man kan limma gipsskivor med men det kanske är samma sak?
 
Jag menar gipsbruk. Sorry. Kör med 10 mm tandad spackel för applicering bruk. Borde ta ojämnheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.