var ute och skulle skruva på ett par klämringskopplingar på min acktank (vv slingor samt solvärmeslingor) och upptäckte att rören var lite ojämna, inte speciellt mkt men tillräckligt mkt för att varken muttern eller klämringen ville komma på plats utan våld. eftersom rören som sticker ut ur tanken är ganska så korta är metallsågen inget alternativ...

vad gör jag? jag gissar att det finns fler här med samma sura erfarenhet...

//likblek
 
Är rören glödgade, så brukar det fixa sig när du knackar i stödhylsan. Annars finns det ett knep man kan ta till genom att man tar en skiftnyckel och ställer in på samma mått som röret, och vrider den runt så att det jämnar till sig. Men man får var försiktig så man inte tar i med för mycket våld.


 
  • Gilla
Anton45
  • Laddar…
rören är 22mm som är påsvetsade/lödda på vv slingan i tanken så jag har ingen aning om de är glödgade eller inte...

skiftnyckel kan man ju däremot testa.

om rören är lite ovala men man får trots det in en stödhylsa är det då ok att sätta på en klämringskoppling?

skulle lödkoppling kunna vara ett alternativ eller är det lika dåligt som klämringskoppling på ojämna rör?
 
Får du bara på ringen, och det inte finns några längsgående repor eller liknande på röret så funkar kopplingen säkert.
 
Är det kopparrör som är lödda så är de glödgade i och med lödningen. Får du i stödhylsan och på med klämringen och muttern, så ska det inte vara några problem. Röret formar sig när du spänner kopplingen.
 
har inte testat sedan igår men får man använda milt våld när man ska få i hylsan?
 
Milt våld tycker jag att man brukar behöva.

Det är värre med våld när man sätter på koniska ringen, min erfarenhet är att den då lätt blir skadad på kanten
 
vad har jag missat.. var och handlade stödhylsor idag och de passade inte ens lite....


det visade sig att rören som kommer från tanken är cs 2mm tjoka medan vanliga kopparrör bara är 1 mm tjock..

kan man strunta i stödhylsan då eller är det ngn speciell man ska använda? är ganska så säker på att det är kopparrör då det är en tydlig kopparfärg under den svarta färgen..
 
nigen som har en klok tanke om detta.. man är ju inte direkt förvånad över att man upptäcker det en lördag när ingen seriös vvs-affär har öppet...

:'(

skulle vilja få på kopplingar så fort som möjligt... :-/
 
Det där låter jätteskumt. Jag har frågat vid ett tillfälle om det inte finns "udda" rörstorlekar. Det svar jag fick då i vvs butiken var att det enda i den vägen är det där med att gamla 15mm rör är 16mm istället för 15. gränsen går tydligen vid 1973 eller så.
 
Stödhylsor behöver man ju inte till hårda kopparrör. Om godset är 2mm kanske det inte heller behövs? Alternativet är väl att löda dit en koppling.
 
Stödhylsa behöva bar vid mjuka rör. Dom på tankar nrukar vara väldigt hårda så du klara dig nog utan
 
jag körde på utan hylsa och det håller tätt än så länge i alla fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.