Mitt pågående nybygge:

Detaljplanen tillåter två lägenheter. Om jag anger detta i bygglovet, tex en extra lägenhet på övervåningen... ändrar detta kraven på bygget?
Trappor, toa, dusch kök ventilation, ritningar etc....

MVH
 
Om du vill ha en extra lägenhet så måste den brandavskiljas i EI60 (har jag för mig). I vår kommun vill "vattenverket" ha en extra avgift för lägenheten. Vi ska bygga en lägenhet i vårt hus. Vi har inte ansökt om detta i bygglovet (pga avgiften). Däremot kommer vi göra lägenheten helt avskild ifrån vårt hus (bla egen ingång) och naturligtvis brandklassad. Då kan vi i ett senare skede ansöka om bygglov för den extra lägenheten om man ska sälja till exempel. Undertiden hyr vi ut möblerat som en del i villan.
 
Jag var rädd för detta. Verkar väldigt krångligt bara att sätta sig in i kraven (och sen genomföra det).

Vi kommer att ha en gäststuga, och den kommer att ha WC, dusch etc. Är detta en lägenhet? Jag utgår faktiskt från att den klassas som lägenhet. (trots liten 25 m2 yta)

Om detaljplanen sagt att man bara fick ha en lägenhet per fastighet, så hade vi nog inte kunna installera dusch och avlopp.
 
Du måste titta vad detaljplanen säger. På vårt område så får inte uthus inredas till bostad. Lägenheten måste alltså vara _i_ vårt hus och inte i en separat byggnad.
 
Elica skrev:
Du måste titta vad detaljplanen säger. På vårt område så får inte uthus inredas till bostad. Lägenheten måste alltså vara _i_ vårt hus och inte i en separat byggnad.

Läste och fick en klump i magen!

I min detaljplan läser jag: "högst 2 lägenheter per fastiget"
........det står inget mer detaljerat än så.

Troligen så står det mer detaljerat i din detalplan, eller...?
 
Ja, det står mer detaljerat än så. Men det måste väl stå något mera i detaljplanen?!? Hur många hus får du ha på tomten tex? Hur stor är byggnadsarean? Hur högt? Hur nära tomtgräns? mm

I vår detaljplan så får man ha en huvudbyggnad och ett uthus. Och så står det att uthus ej får inredas till bostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.