Jag har en ikea skiva mellan två väggar med bara ett stöd i mitten bakkant. Den böjer sig inte märkbart. Som en lättdörr fast på tvären...

https://www.ikea.com/se/sv/p/linnmon-bordsskiva-vit-80251141/

Enligt Ikea:
"Topp:Träfiberskiva, Akrylfärg
Ram:Spånskiva, Plastkant
Fyllnadsmaterial:Bikakemönstrad pappersfyllning (min. 70% återvunnet)
Botten:Träfiberskiva"
 
Redigerat:
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
180cm*60*2.8cm limträskiva ek. Köpt på typ Ikea..
Ingen nedhängning att prata om..
12år gammal tror jag :)
Eklimträskivan används som ett skrivbord med dator, skärm, tangentbord och en skrivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Din dubbelmacka ovan har lite potential att bli lite som vissa av skulptören Donald judds möbler om du skippar lådor kör öppet och drar in konsolerna.

2016_NYR_12154_0499_000(donald_judd_desk).jpg

Kolla fler här https://judd.furniture/#wood
Eller googla. Trägrejerna är bäst.
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Sätt en rejäl metallkonsol i mitten som du sticker ner bakom elementet. "flytande" look och stabilt. Fäst ändarna i nischens väggar

[länk]

[bild]
Tack, hade inte ens tänkt på att man kan dölja konsolen bakom elementet, det kan absolut vara en möjlighet, måste kolla att det är tillräckligt högt upp på väggen. Vita metallkonsoller kan ju också vara på varsin sida om elementet om de inte ryms bakom, när det ändå inte är en helt tom vägg, lär smälta in bra med ett vitt element ändå :)
 
makhno_ makhno_ skrev:
[bild]

Bygg en ram bestående av full längd plyfa för bakkantsupplag + 4st likadana konsoler varav de två på mitten fästes bakifrån genom bakkantsupplaget. sidokonsolerna(egentligen upplag) fästes i nischens sidor efter montage av bakkant + mittkonsoler. Sedan lägger du på skiva och monterar lådor (som du förberett för.)

Edit: ser att lådor (och därav konsoler) bör kortas 2-5cm. Så att lådorna inte avslutas i liv med vägg.
Tackar för en bra beskrivning! Nischen är ändå typ 230cm djup, så endast inre delen som ska rymma skrivbord.

Bild nedan!

Vinklat rum med ljusa trägolv, vit radiator, snedtak och ett takfönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah ok, måste ha slarvläst, trodde det var en 600 djup nisch. Lutande låda får mindre visuell effekt om den aldrig ses i sidled. Å andra sidan kan det bli intressant spel mot vinklarna i taket. Kanske måla skivan i högglansigt grågrön och lådor/konsoler högglansig vit. Fast trä funkar också.

Mitt förslag är lite mer jobb än de andra i tråden... skulle dock bli världsklass! :)
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Din dubbelmacka ovan har lite potential att bli lite som vissa av skulptören Donald judds möbler om du skippar lådor kör öppet och drar in konsolerna.

[bild]

Kolla fler här [länk]
Eller googla. Trägrejerna är bäst.
Riktigt bra so. inspiration, och möbler man borde kunna "kopiera" ganska bra med typ bara bordsågen...
 
A Alko skrev:
Riktigt bra so. inspiration, och möbler man borde kunna "kopiera" ganska bra med typ bara bordsågen...
Jag de är inte komplicerade även om det krävs viss precision för att det skall bli bra. Nackdelen är väl att möblerna passar bäst i

1. Hans feta loft hus i NY där han bodde och hade studio
e_wal_2013_004_jun_130-1.jpg
001d1bf7fb9e58bfa3a145b7a5bcd577.jpg

2. Hans feta ranch (stad) i Marfa Texas

1358.jpeg

djai_press.large.jpg

Min bostad är inte riktigt lika spatiös...
 
Själv hade jag en bänkskiva på strax över 3m som jag hade uppfäst på samma vis.
(Eller, rättare sagt, den låg lös på tre reglar)

Den var i någon form av "hard-wood", 28mm tjock, strax över 60cm djup.

Jag hade ett antal gamla tjock-skärmar och en grym massa annat bös stående på den i många år utan att den dippade märkbart.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.